menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bosaardbeien

Ga naar meest recente reactie

engeltjesbaby

Engeltjesbaby

Ik had graag onder mijn fruitstruiken (framboos, stekelbes, ....) bosaardbeien geplant. Zijn daar verschillende soorten in? Welke zijn best qua ziektenresistentie en opbrengst. Of kan ik ook gewone aardbeien eronder planten en hun gang laten gaan. Ik heb geen tuinervaring met aardbeien dus alle tips welkom. Dank u wel.
woensdag 26 maart 2008 - 11:21
VTO

VTO

Het beste plant u Alpenaarbeien. Deze planten breiden zich uit in de breedte en geven geen uitlopers. De vruchten zijn iets puntiger dan de gewone bosaarbeien doch ze geven continue vruchten.

Zelf zaaien is mogelijk Heb zelf zaad gekocht bij WWW.denieuwetuin.be. Gezaaid in april vorig jaar en reeds vorig jaar vruchten gehad. Nu staan ze reeds terug in bloei.

Onder frambozen zou ik dit niet planten. Daar frambozen met hun uitlopers de planten zouden verdringen.
zaterdag 29 maart 2008 - 17:31
printemps

Printemps

hallo

ik heb gewone bosaardbei
maar heb al gemerkt dat ze enders in de tuin ook opduiken
ik denk door de zaadjes die op de aardbei zitten
maar ook geen uitlopers,dit is enkel bij de cultivators

grtzz
an
zaterdag 29 maart 2008 - 17:40
Fons

Fons

Frambozen maken zelf veel uitlopers die zich gaan vermengen met bosaardbeien,bos aardbeien geven zeer weinig en kleine aardbeien, als ge toch aardbeien wil telen reserveer daar dan een appart hoekje voor, gewone aardbeiplanten zijn goed produktief maar zijn als plant dan ook veeleisent.
zaterdag 29 maart 2008 - 20:42
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Fons,
Voor ene keer ben ik niet helemaal akkoord met wat je schrijft over weinig vruchten bij de bosaardbei.
De bosaardbeien die ik staan heb geven jaar na jaar enorm veel en doorlopend vruchten.
Natuurlijk zijn ze kleiner dan de gewone aardbei, maar de smaak van zo'n klein gevalleke is veel intenser dan die van de gewone aardbei.
Ik heb de bosaardbei gewoon als een border (+-8m = 25 plantjes) staan. Ook de combinatie van de doorlopende bloei en de vruchten is zeer mooi.
Vorig jaar kregen we de bosaardbeien niet gegeten en hebben we er zelfs confituur van gemaakt.
Om de twee jaar scheur ik de plantjes en plant ze dan opnieuw in dezelfde rij uitgedund aan.
Ik heb zo al een heel aantal mensen van gescheurde bosaardbeikes kunnen voorzien.
Ik heb er dit jaar ook een aantal in mijn koude kas gezet in bloembakken en die komen reeds mooi in de bloei. Dus dit jaar zullen we nog langer smikkelen.

Enfin,
Ik vind de kleintjes gewoon veel lekkerder dan de gewone aardbei.

Groetjes,
De lange van Bilze


Apropos, als iemand de gele bosaardbeitjes heeft wil ik er eventueel wel wat uitwisselen voor de rode.
zaterdag 29 maart 2008 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon