menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witkalk

phili

Phili

Hoi,
ik las in een tuinblad dat je de stammen van je fruitbomen met een mengsel van klei en witkalk in kunt smeren om schimmels te bestrijden wie kent dit en is witkalk wel milieu vriendelijk?
groetjes catootje
maandag 2 februari 2009 - 22:33
greener

Greener

Doen ze idd voor schimmels en ongedierte.
Verder koelt het de stam af in warme landen.
Persoonlijk vind ik het ook nog eens leuk staan.
Witkalk is gewone doorsnee kalk wat men dan mengt met lichte klei en zo aanbrengt.
In de oude tuindersboeken schrijft men ook dat de witte laag langzaam oplost en zo het fruit ook nog eens een kalkgift geeft, al lijken mij de hoeveelheden minimaal.
Kalk is niet giftig in normale hoeveelheden.
Succes

Sebas
dinsdag 3 februari 2009 - 00:32
Pieter

Pieter

Die ongedierteverhalen heb ik ook al gehoord, maar nog nooit bevestigd gezien. Wat wel zo is dat hier in Spanje dat met jonge fruitbomen wordt gedaan, en bomen met weinig kruin of met de stam in de zon, om de stam tegen de hitte te beschermen in de zomer.
Het fruit zal inderdaad wel iets van de kalk opnemen (na een regenbui als die naar de grond gaat bv), maar zoals Sebas aangeeft zal dat minimaal zijn aangezien deze kalk zich niet in een goed opneembare vorm bevindt voor de plant.
woensdag 4 februari 2009 - 16:27
phili

Phili

hoi,
bedankt voor de tips, ik ga het toch proberen, vooral omdat het bloedluis bij fruitbomen inkapselt en zo vernietigt volgens het tuinblad, in Duitsland wordt het nog regelmatig gebruikt.
groetjes catootje
donderdag 5 februari 2009 - 20:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon