menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bouw fruitkooi

Ga naar meest recente reactie

speedieke

Tekst aangepast

Speedieke

Wie kan er mij helpen aan een foto, plan of tekening van een fruitkooi ? Wil er eentje maken voor onze aardbeien want de vogelnetten gaan steeds stuk (vogels blijven er soms ook in hangen) Ook andere info hieromtrent is welkom.
maandag 11 september 2006 - 14:29
Uvacrispa

Uvacrispa

We hebben al 12 jaar een fruitkooi en ondertussen zijn het er al drie geworden.
je maakt ze best ruim genoeg zodat je er vlot kan in rechtlopen. Wij opteren nu voor stevige netten die op maat worden gemaakt volgens de grootte van de kooi. Je kan deze dan gemakkelijk over het frame hangen en zit niet met overlappende hoeken of lisliggende resten op de grond waar vogels en egels in verstrikt kunnen geraken.
Maak ze wel stevig genoeg, want sneeuw kan anders zeer ongewenste effecten hebben.
woensdag 13 september 2006 - 22:12
cetinel

Cetinel

ik kan via iemand een plastic tunnelserre van vier breed,twee hoog en 10 meter lang overnemen.
zelf heb ik dezelfde maar dan 6 meter lang(indertijd samen aangekocht)
nu dacht ik dus om van die ene een fruitkooi te maken.
ze is gegalvaniseerd en bestaat uit buizen die ineen passen..
als je die met gaas overspant en daarin je bessestruiken en aardbeien plant?? is dat niet goed,
wat voor net of gaas kan daar best over,of kan ik ze beter gewoon met plastic houden en evengoed de besjes en zo daarin planten??(heb je ook geen last van rupsen op de stekelbessen en zo dacht ik???)
maandag 31 december 2007 - 18:25
depauws

Depauws

Cetinel
Lijkt een serre van Filclair, alle onderdelen voor de oude modellen zijn nog beschikbaar, dus nieuwe plastic kopen is een optie.
Als je kiest voor netten of gaas moet je aan de sterkte denken in winter ( sneeuw) en herfst ( bladeren plus storm), ik heb gekozen voor een fruitkooi met wegneembare netten die dus in november verwijderd worden.
Groot verschil tussen gaas en plastic ljikt mij de waterhuishouding, de vruchten blijven droog maar je moet wel zelf water aandragen.
Droogblijvende vruchten verlengt sterk de houdbaarheid van bv rode bes, deze kunnen tot in september goed blijven.
Sommige bessen hebben echt een aantal koude-dagen nodig (of graaddagen), dus een opwarmende serre is niet ideaal voor die bessen.

Silvain
dinsdag 1 januari 2008 - 10:24
depauws

Depauws

Cetinel

Wat de keuze van net of gaas betreft : mijn fruithaag wordt afgedekt met gaas dat vrij los over de structuur hangt, vroeger was dit ook een net maar daarin raakten vogels verstrikt, maar in het gaas kunnen ze niet klem geraken omdat de gaten veel te klein zijn.
Nadeel is dan wel de bevruchting want de insecten gaan er niet door, dus daarom het gaas slechts op het laatste ogenblik aanbrengen.
Silvain
dinsdag 1 januari 2008 - 11:21
cetinel

Cetinel

gewoon los gaas op de juiste grootte die je dan over de constructie plaatst wanneer de besjes gevormd zijn??
is dat gelijk wat voor fijn gaas of is dat iets speciaals??
is bijvoorbeeld van die tule gaas die je in een stoffenwinkel koopt ook goed?


dinsdag 1 januari 2008 - 13:46
hildavw

Hildavw

Wij hebben een bessenkooi in de tuin staan, met enkel vaccinium erin.
De zijkanten zijn afgedekt met gaas dat je in de tuincentra kan vinden.
De bovenkant is voorlopig ook nog zo, maar dat wordt binnenkort vervangen door metalen gaas, omdat dat niet zo doorhangt als de bladeren vallen en als de katten er op lopen.
De voorkant is nu tot boven opgerold. Zo kunnen de insecten er goed bij.
Na de bloei, als de bessen zich beginnen te vormen, wordt dat ook gesloten.

Hier kan je je een idee vormen van onze bessenkooi.

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes

Hilda
maandag 7 januari 2008 - 22:33
Uvacrispa

Uvacrispa

Als je een stevig net met mazen van ongeveer 25 mm gebruikt en dit op maat laat maken, zodat je het net strak kan spannen, dan heb je minder porblemen met vallende bladeren als met metalen gaas. Bovendien kunnen er dan geen vogels of andere dieren in het net vastgeraken. Dit is meestal het gevolg van een te los liggend net.
Groetjes
Marc
zaterdag 12 januari 2008 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon