0 Ananaskerszaden
▼ Ga naar meest recente reactie
Evadepeva
Hallo allemaal,
Eigenlijk zat ik op de groente caroussel te wachten omdat ik ananaskerszaadjes wilde hebben. Ik denk niet dat ik nog op tijd aan de beurt kom, want het vriest weer en er zijn natuurlijk nog meer gegadigden...
Daarom de vraag: heeft iemand nog wat zaden over?
Ik heb wel wat te ruil, maar geen hele speciale dingen, hoor.
Alvast bedankt!!
dinsdag 9 februari 2010 - 09:49
Cee
Ik vroeg me eigenlijk af het niet mogelijk zou zijn om de physalis die je in de carefour vind te laten kiemen, of zouden die niet meer kiemen omdat het fruit allemaal bestraald is?
Heeft iemand dat al eens getest?
Ik heb maar 4 zaadjes uit de caroussel genomen, aangezien er al niet meer zoveel in zaten, dus als die falen zit ik met hetzelfde probleem.
dinsdag 9 februari 2010 - 12:45
dinsdag 9 februari 2010 - 17:18
Annabellie
je kan het gerust eens proberen ,of je die vruchten uit carrefour kan zaaien .
ik heb ook allerhande fruit mee uit de colruyt en ja sommigen kiemen al ;
oa 2 van de 4 litchi pitten ,en een massa granaatappelpitten . de grenadillazaden kwamen ook goed op meer dan ik verwacht heb .
nu heb ik ik nog een vraagke.
ananaskers zelf is eetbaar ,maar deplant zelf is giftig ,ze is familie van de nachtschadegewassen . nu mijn vraag hoe giftig zou die zijn .ivm kleine kindjes ,he weet nooit . die onderzoeken alles .vooral ons oudste .is dat zou een beetje zoals tomatenplanten goed je handen wassen ,of....zijn er nog andere dingen waar je moet opletten
woensdag 10 februari 2010 - 21:57
Evadepeva
Ik heb inmiddels een ruil!!
Bedankt!
Over de giftigheid... Ik heb zelf ook kinderen (10, 6, 3) en heb afgelopen jaar gewoon aardappels en tomaat in de tuin gehad. De kids hielpen met oogsten, erna moesten ze wel handen wassen, natuurlijk. Maar ze hebben ook regelmatig tijdens het spelen tomaatjes zo van de plant gegeten... Geen klachten vernomen. Ik denk dat ze het blad echt moeten eten om schade op te lopen. Maar dit is mijn ervaring, geen wetenschappelijk onderzoek ofzo...
Ik kom uit NL en heb carefour moeten googelen...
dinsdag 16 februari 2010 - 14:01
JovanDreumel
Ananaskers is geen familie van de nachtschade, maar van Physalis (lampionplant). De lampionplant is giftig ook de bes. Maar niet van de ananaskers. Wij eten er bijna dagelijks jam van en van de bessen heb ik al veel gesnoept.
Van de tomaat en de aardappel (beiden zijn familie van nachtschade) zijn alleen de groene delen giftig. Tenzij je gespoten hebt. Dan moet je de veiligheidstermijn in acht nemen.
zaterdag 20 februari 2010 - 21:43
Thanja
@ Jo: De ananaskers is wel een plant uit de nachtschadefamilie. Ik heb even gegoogled:
Lampionplant (Physalis) is een geslacht van 75-90 soorten planten in de nachtschadefamilie . De naam Physalis ...
Wikipedia behandelt de volgende soorten:
* Echte lampionplant (Physalis alkekengi)
* Physalis angulata
* Goudbes (Physalis peruviana)
* Tomatillo (Physalis philadelphica)
De echte lampionplant wordt wereldwijd in tuinen aangeplant vanwege de decoratieve waarde van de oranje huls die de bes omgeeft. Zowel de tomatillo als de goudbes worden gegeten vanwege de eetbare vruchten.
Ook in het boek Seed to Seed staat er bij de anaskers dat het uit de nachtschadefamilie komt.
zaterdag 20 februari 2010 - 21:50
JovanDreumel
Thanja je hebt gelijk wel tot de nachtschadefamilie, maar tot een ander geslacht. Aardappels en tomaten tot het geslacht Solanum en lampionplant en ananaskers tot Physalis.
zondag 21 februari 2010 - 09:05
Evadepeva
Hoelang duurt het ongeveer voordat de zaden kiemen? Ik heb ze nu ongeveer anderhalve week geleden gezaaid, maar is nog niets te zien..
zaterdag 27 februari 2010 - 22:57
Annemiek123
Bij mij kiemde deze als laatste, dwz na 3 weken pas.
zondag 28 februari 2010 - 16:19
Thanja
Twee jaar terug is er niks ontkiemd bij mij: waarschijnlijk te diep gezaaid.
Vorig jaar zijn de zaden binnen 1-2 weken gekiemd, maar er was veel warmte door de zon.
Dit jaar heb ik ze in een verwarmde propagator gezaaid en na een week was alles opgekomen.
zondag 28 februari 2010 - 16:38
JovanDreumel
Ik zaai ze op vochtig keukenpapier in een blikje zet dat op de vensterbank boven een verwarming. Die gaan kiemen zet ik met een pincetje in een potje. Daar doe ik een druppeltje water op kap erover en verder laten kiemen en groeien. Dit bevalt met het best. Ik denk, dat het bij mij ook te koud is, want het kan lang duren en dan wordt het vanzelf warmer toch. Ik begin ermee half maart.
zondag 28 februari 2010 - 17:03
Greener
Jo,
je hebt het over een giftige bes van de lampionplant, welke?
Sebas
vrijdag 5 maart 2010 - 22:35
Evadepeva
Hoera, ik heb een ontkiemend zaadje ontdekt!!
zaterdag 6 maart 2010 - 00:04
JovanDreumel
@Greener
Ik dacht dat Physalis alkekengi giftig zou zijn, maar heb het nu nergens meer kunnen vinden. Heb ik me vergist?
zaterdag 6 maart 2010 - 09:48
Greener
Ik denk het, anders tikt een geest dit bericht
Wel is de plant giftig, dusdanig dat als het lampionetje de bes raakt, de bes niet meer te eten is daar deze zuur geworden is.
Sebas
zaterdag 6 maart 2010 - 10:21
Thanja
Of je hebt een speciaal gestel, Greener
Ik heb ook altijd gedacht dat de soort die gebruikt wordt voor de kelk (die Jo noemde) niet eetbaar is. Wikipedia zegt daarover dat hij wel eetbaar is, maar bitter wordt als hij de kelk heeft geraakt (ook zoals Greener zegt).
Ik las ook dat deze soort wel woekert in je tuin. Ik heb er zelf geen ervaring mee!
zaterdag 6 maart 2010 - 11:09
Thanja
De Carrefour is een supermarktketen in België en Frankrijk.
zondag 7 maart 2010 - 10:48
JovanDreumel
Dat soort woekert echt en die is moeilijk weg te krijgen. Maar die noemt men in het Nederlands geen ananaskers, maar lampionplant.
zondag 7 maart 2010 - 18:11
Evadepeva
Hij woekert wel, maar is makkelijk te verwijderen, komt wel weer terug, maar ik vind een beetje onkruidplukken niet zo'n ramp (ik vergelijk alles met "mijn" zevenblad en dan valt alles mee..)
Ik heb ook een variant met paarse steeltjes en lampionnetjes (ik weet alleen niet meer welke kleur
De zomer lijkt al zo lang geleden..)Volgens mij waren de lampionnetjes blauw, volgens manlief waren ze oranje (?!) Iemand enig idee?
zondag 7 maart 2010 - 22:27
JovanDreumel
De Ananaskers vandaag gezaaid. Vorig jaar had ik goed succes door ze te zaaien op vochtig keukenpapier in een sigarenblikje. (Roken doe ik al heeeeeel lang niet meer en het blikje is niet eens van mij). Dan doe ik het deksel dicht en zet ze op een vensterbank boven een radiator. Als ze kiemen, dan zet ik ze met een pincetje in een potje en doe er 1 druppel water op. Dan kiemen ze gewoon verder.
dinsdag 9 maart 2010 - 17:01
Evadepeva
Na lang googelen heb ik antwoord gevonden op mijn eigen vraag.. De variant met de blauwe steeltjes.. Het is dus een neefje: Nicandra physalodes black pod.
Helemaal niet eetbaar dus..
Wel heel mooi.
maandag 15 maart 2010 - 11:30
Timtamtom
Het is wel een handige manier van dat zaaien op keukenpapier.
Ik zaai elk jaar ananaskers, maar altijd komen er maar heel weinig op.
(na een dikke maand)
zaterdag 23 april 2011 - 13:30
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe