menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help Ze eten al mijn kersen op

Ga naar meest recente reactie

keithmoon

Keithmoon

Ben écht eens benieuwd of IEMAND hier op het forum een afdoend middel kent om bovenstaande vogels, vooral zwarte zoals de ekster, kraai, raaf, spreeuw, etc. uit mijn kersenboom te houden.
Ik heb er eentje aangeplant die nu kersen begint af te werpen, maar die rotvogels komen altijd één à twee nachten voordien en pikken ALLE kersen in eenmaal af!

Ik ken iemand die om deze reden zijn kersenboom heeft afgedaan, maar zover wil ik zelf niet gaan.

Vroeger heb ik nooit geweten dat vogels alle kersen kwamen oppeuzelen, want toen stonden er nog genoeg bomen of waren er nog genoeg andere vruchten te plukken. Nu doen ze zich werkelijk overdadig tegoed aan kersen!

Ps Begin liefst niet over zilverpapier, netten, kanonschoten, e.d.
Is er mss niet een bepaalde afstotelijke geur of iets dergelijks?

gr keith.
vrijdag 5 januari 2007 - 14:19
Victor44

Victor44

Ik heb veel kersenbomen staan en heb bijna geen last van vogels,ik heb een electronischs apparaat hoog boven mijn perceel kersen uitsteken dat geluid van roofvogels laat horen dat spreeuwen en andere vogels heeft gevangen.Je kunt er ook balonnen en andere zaken rond hangen maar je moet ze alle dagen op een andere plaats zetten, om gewenning tegen te gaan.Maar het beste middel is nog altijd overspannen met netten zodat er geen vogels bij kunnen.Wat betreft de geur;een gebuur van mij zegt dat hij een paar haringen in zijne kersenboom hangt en dat de vogels niet in de boom komen omwille van die geur. Nog iemand anders hangt er CD's in,door de weerkaatsing van de zon hierop schrikken de vogels,zegt hij. Misschien is dat de oplossing?????

Grtj.victor.
vrijdag 5 januari 2007 - 18:59
Rodger

Rodger

Amaai een RAAF die aan je kersen komt zitten !!!!!
Dat is onmogelijk,RAVEN zijn schuwe en zéér zeldzame vogels en.............op enkele in de Ardennen na zijn ze hier niet te vinden in ons landje.
En in Nederland zijn ze helemaal niet te vinden.
Je zal het wel het over de doodgewone simpele zwarte kraai hebben zeker inplaats van een raaf .
groetjes
rodger
vrijdag 5 januari 2007 - 19:14
jdcoster

Jdcoster

Op de terreinen waar die "vieze, vuile, vettige vogels " al eeuwen foerageren heeft men in mijn gemeente een woonwijk en een bioskoopcomplex gebouwd en men wil er nog een sportstadion en een industriezone aan toe voegen.
Je moest eens weten wat de vogels van ons denken.
vrijdag 5 januari 2007 - 20:35
keithmoon

Keithmoon

Bedankt voor de tips.
Euh... ik heb nu wel een relatief grote tuin, maar bomen bijplanten (en nog eens zovele jaren wachten)...
Euh... dat van die raven dat kan gerust waar zijn. Ik heb trouwens a-b-s-o-l-u-u-t niks tegen vogels in het algemeen, integendeel of course, al dragen eksters en spreeuwen nu niet direkt mijn persoonlijke voorkeur weg. Zo vind ik het doodjammer - maar slechts héél weinig mensen reageren hierop en het komt héél sporadisch in het nieuws - dat de huismussen nagenoeg uitgestorven zijn en dat de aanwezigheid van vinken/(kool)mezen/roodborstjes e.d. te verwaarlozen is (daarom nu al die mezenbollen, denk ik).

Ik zou natuurlijk mijn glitterende CD's van Helmut Lotti en Laura Lynn in den boom kunnen hangen (aan de hoogsten tak dan nog), maar neen... denk niet dat dat de oplossing is. Feit is: er zijn te weinig bomen, mensen planten liever beheersbare struiken en heesters (ook al "zitten ze groot"). En het net, tja, dat hangt er treurig over, maar in feite is mijn boom al te groot (of het netje te klein). Trouwens, die "astrante" (leg dit woord maar s uit aan Nederlanders!) vogels kruipen gewoon onder het net door en vinden altijd a way out...

gr en bedankt!
vrijdag 5 januari 2007 - 21:29
jp

Jp

Het kan wel wat variëren van streek tot streek, maar ik vind dat er heelwat meer sortenrijkdom aan vogels terugkomen dan pakweg 10 jaar terug. In mij bescheiden tuin (11 a) vind ik jaarlijks bij & om de voedertafel : mussen, meesjes (3 à 4 soorten), botvinken (soms wel in groep van 15 tot 20 stuks), merels, turkse tortels, spreeuwen, roodborstje, sijsjes, groenlingen,... Meer aandacht voor milieu, meer bomen en struiken in tuinen en bermen ?

Het tandengeknars ivm. kersendieverij is bekend en al van oudsher een problem. Laagstam planten is de verzuchting (makkelijker af te schermen), maar échte laagstam bij zoete kers is niet van de orde van bv. appels, peren,...en wordt toch nog "groot".

Veel geduld en succes...
zaterdag 6 januari 2007 - 14:02
Merel

Merel

Hang een hangmat in je boom en leer om in je slaap om de tien minuten boe!!! te roepen suc6 gerandeerd!

Merel
zaterdag 6 januari 2007 - 22:34
keithmoon

Keithmoon

Ik ben idd de trotse bezitter van een degelijke hangmat onder... die kersenboek!
Maar om nu elke tien minuten "boe" te roepen...
zondag 7 januari 2007 - 11:59
Victor44

Victor44

Wat ook wat helpt,een oude radio in je boom bevestigen(wel wat beschermen tegen regen) en er een timer aan bevestigen,zodat de radio met tussentijd van bv een kwartier begint te spelen.Je moet natuurlijk op goede voet leven met je buren.Succes,alleszins!
zondag 7 januari 2007 - 14:59
Siggy

Siggy

Hallo !!
Ik ben 2 jaar geleden eens naar de Zeeuwse Rozentuin in Kats geweest, en een 300m.daarnaast was een kerzenteler en heel zijn "boomgaard" was volledig overdekt ( juist een grote voliere ).De hoogte daarvan was naar schatting max. 2.5m. en die bomen werden gesnoeid op 2m.
Groetjes Siggy..
maandag 8 januari 2007 - 22:47
Markie

Markie

Ken je die plakkaten die je soms aan winkels of tankstations ziet staan, waar aan beide zijden verticaal in een verschillende kleur “OPEN” op geschreven staat, en die ronddraaien met de wind?
Als je er bovenop kijkt heeft die plaat een Z-vorm met hoeken van 90°, met het scharnierpunt in ‘t midden.

Een buur heeft iets dergelijks nagemaakt, en die plaat de vorm van het silhouet van een mens gegeven. Dat is heel effectief, en de vogels lijken daar niet aan te wennen.
Het lukt zowel bij zijn kerselaars als bij zijn aarbeien.

Groetjes en suc6.
Mark.
donderdag 18 januari 2007 - 17:26
an

An

ik heb deze zomer ook geen kers gezien bij mij deed hij het ook voor de eerste keer en alles was er al uit voor dat ik kon plukken,
en ik heb 2 bomen staan.een grote en een kleine in pot,
zelfde met mijn aardbeien zie er een heleboel zitten maar tegen de tijd dat ik ze wil plukken zijn ze al opgegeten.
wordt er niet goed van.
gr an
zondag 28 januari 2007 - 19:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon