menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterloten en zwammen

Ga naar meest recente reactie

metalheart

Metalheart

Hallo ,

als er zich veel waterloten voordoen op fruitbomen , wat heeft dit dan te beteken ? Te veel gesnoeid ? Te oud ? Te nat (t zijn toch waterloten hé)

En wat met zwammen onderaan op taken ed ? Zijn deze bomen dood ? Zwammen groeien toch enkel maar op dood hout of ben ik verkeerd ingelicht ?

zondag 14 januari 2007 - 14:15
deHaan

DeHaan

Waterlot = teveel gesnoeid.
Van zwammen weet ik vrijwel niets.
Zwammen komen op levend en dood hout.
zondag 14 januari 2007 - 21:02
metalheart

Metalheart

Waterlot = teveel gesnoeid.

Dit kan kloppen , het waren oude , beetje verwilderde bomen ...Er is een jaar of 2 serieus in gesnoeid geweest...Dit jaar heb ik enkel de waterloten weggesnoeid...
Dus dit zou nog weer inorde kunnen komen ?
maandag 15 januari 2007 - 17:42
deHaan

DeHaan

Ja, dat wel.
Maar die zwammen staan mij niet aan.
maandag 15 januari 2007 - 22:28
depauws

Depauws

Metalhart

Zijn die "zwammen" misschien korstmossen, dit zijn geel, groen wit gekleurde groeisels.
Wijst op gezonde lucht en ook op vochtigheid, en zijn niet gevaarlijk.

Silvain
maandag 15 januari 2007 - 22:37
WiPe

WiPe

'zwammen' vind ik als omschrijving nogal vaag. Sommige soorten zijn vrij onschuldig, andere kunnen idd. betekenen dat de tak afgestorven is, en weer andere zijn erg agressief en wijzen op een serieus probleem.
Je zal dus op zijn minst met foto's moeten afkomen om de soort te identificeren.
donderdag 18 januari 2007 - 19:32
metalheart

Metalheart

Ik zal proberen om zo spoedig mogelijk enkele fotos te publiceren....
vrijdag 19 januari 2007 - 08:16
metalheart
vrijdag 19 januari 2007 - 17:11
depauws

Depauws

Metalheart

De foto's zijn goed, wat ik moet vertellen is minder goed.
Die kleine wit-gele vlekjes zijn korstmossen en ongevaarlijk.
Die grote bruine zijn echte zwammen, die groeien op dood hout, in elk geval zijn deze takken en dode opgeshreven, misschien zelfs de gehele boom.

Mijn idee : de takken met echte zwammen wegzagen

vrijdag 19 januari 2007 - 21:26
depauws

Depauws

Vervolg (te snel verzonden):

- takken met zwammen wegzagen dus
- hopen dat er nog iets overblijft
- toch maar voorzien om op termijn te vervangen

Groetjes
vrijdag 19 januari 2007 - 21:38
WiPe

WiPe

Metalheart

Die grote bruine zijn echte zwammen, die groeien op dood hout,


kun je dara ook ene naam op plakken, ik heb daar persoonlijk meer tijd voor nodig. Als de zwammen op dood hout groeien, tasten ze dan ook gezond hout aan?
Ik weet niet of wegsnoeien zo'n goed idee is.

Ik vermoed zelfs dat het beter is om niet verder te snoeien.

Probleme lijkt me dat er hier veel te zwaar is gesnoeid, waardoor de tak gedeeltelijk is afgestorven. Dood hout wordt opgeruimd. In principe zit het gezonde hout perfect geïsoleerd van het aangetastte hout en kan de schimmel zich normaal gesproken niet verspreiden. Wegsnoeien lijdt tot nieuwe snoeiwondes en dus nieuwe invalspoorten voor schimmels.
vrijdag 19 januari 2007 - 21:58
metalheart

Metalheart

Euhm ....
Zijn deze schadelijk voor andere bomen in de nabijheid ? Ik bedoel zet dit over van boom op boom ?

Huisje met tuintje gekocht 3jr geleden...
Er is inderdaad al ferm gesnoeid geweest in mn bomen over een periode van 3 jaar.
Maar wel telkenmale op de "goeie" manier , op het juiste tijdstip en telkenmale de wonden gedicht met wondbalsem.
Maar blijkbaar heeft men vroeger nu en dan een tak die in de weg hing voor de grasmachine "een beetje ingekort" en de rest een beetje laten verwilderen.


Eerder had ik een ander probleem http://users.telenet.be/romo/Foto/Natten_hof3.JPG
Maar dit is inmiddels opgelost , drainage , compost turf en kalk.
Dus nu is het tijd voor de boomkes
zaterdag 20 januari 2007 - 09:19
deHaan

DeHaan

Geen wondbalsum gebruiken, hier komen allerlij ongewenste bacterien tot volle bloei en lekker beschermt door de wondbalsum.
zaterdag 20 januari 2007 - 19:19
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Euhm ....
Zijn deze schadelijk voor andere bomen in de nabijheid ? Ik bedoel zet dit over van boom op boom ?


Zo werkt dat dus niet. In principe kunnen bomen zich perfect verdedigen tegen schimmels. Als ze dat niet zouden kunnen waren alle bomen al lang uitgestorven, schimmelsporen zijn nu eenmaal overal aanwezig. Bomen lossen hun problemen op door pathogenen in te kapselen en zo te verhinderen dat ze de hele boom kunnen aantasten. Dat vraagt nogal wat energie van de boom. Zo lang de boom dus gezond is, kan een schimmel dus niks beginnen tegen een boom. Het is pas wanneer de conditie van de boom achteruit gaat dat een boom aangetast geraakt en afsterft door een schimmel. Je zou dus kunnen stellen dat schimmels vaak een secundair probleem zijn.

Er is inderdaad al ferm gesnoeid geweest in mn bomen over een periode van 3 jaar.
Maar wel telkenmale op de "goeie" manier , op het juiste tijdstip en telkenmale de wonden gedicht met wondbalsem.


Probleem daarbij is dat iedere snoeiwonde een belasting is voor een boom. Enerzijds omdat de reserves aangesproken worden voor het afgrendelen van de snoeiwonde, anderszijds omdat er met iedere tak die weg gesnoeid wordt ook een deel van de reserves verdwijnt. Correct snoeien betekent dat je de takkraag (de verdikking aan de basis van de tak, die zowel weefsel van de stam als van de tak bevat) laat zitten. Vlak tegen de stam afzagen is voor de boom erg belastend.

Wondbalsem draagt op geen enkele manier bij tot het afgrendelen van de snoeiwonde, laat staan dat het zou helpen om een snoeiwonde te 'genezen'. (Bomen genezen nooit een wonde. Genezen is het herstellen van aangetast weefsel. Bomen kapselen aangetast weefsel in en maken nieuw weefsel op een andere plaats.) Probleem met wondbalsem is dat het de wonde afsluit waardoor er onder die laag vocht blijft zitten, wat een broeiplaats is voor allerhande schimmels.
zondag 21 januari 2007 - 22:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon