menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uit den duvel zijnen hof

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

De helszoete Fragaria Trident Diaboli

Fruit

zaterdag 22 oktober 2011 - 21:58
Gehenna

Gehenna

Als er iemand weet wat er met de kodak scheelt ... da's vanop de stoel getrokken, zoom 0% staat er
zaterdag 22 oktober 2011 - 21:59
LauraK

LauraK

In ruil voor wat aardbeien wil ik wel vertellen wat er scheelt...

Was het vrij donker toen je de foto maakte? Dan kiest de camera automatisch een
langere sluitertijd, waardoor je last krijgt van beweging. Oplossing: ofwel de aardbei
op een lichte plaats fotograferen, ofwel de flitser aanzetten.

Groeten van Laura.
zondag 23 oktober 2011 - 11:20
Gehenna

Gehenna

Ah ja, geen flitser aan en het schemerde al

Da's een zotte aardbei Laura. Groeit pas goed door begin september, bloeit daarna een hele winter onder de sneeuw, gaat in de vroege lente in rust en verdwijnt in de grond tot ergens half augustus. Dat is nu het derde jaar op rij en heeft nog altijd geen uitlopers gemaakt.
zondag 23 oktober 2011 - 15:33
Gehenna

Gehenna

Bwa ... laat ons zeggen dat er een geometrische mix aanhangt
zondag 23 oktober 2011 - 15:53
Kriskras

Kriskras

Gehenne schreef:


Lid sinds Sep 2010
berichten: 2205

Antwoord op 22/10/2011 om 21:59
Als er iemand weet wat er met de kodak scheelt ... da's vanop de stoel getrokken, zoom 0% staat er

Zat jezelf op een stoel?

Indien zo, dan bevond de lens van de camera zich vrij dicht bij het voorwerp (= de aardbei). En dan volstaat het niet dat de zoom op nul staat, trouwens, de zoom staat best in alle omstandigheden op nul bij niet-professionele apparatuur.
Kortom, indien van dichtbij getrokken moet de macro-functie van de camera worden ingeschakeld. En indien de camera geen macro-functie heeft, dan kan men van dichtbij geen fotootjes nemen, zo simpel is dat. Dus eens terdege de handleiding van je cameraatje raadplegen.
maandag 7 november 2011 - 07:31
Gehenna

Gehenna

Neenee, ik stond op de stoel.
Of gewoon een andere camera gaan kopen. Memory card nummer 6 heeft het begeven (sony) Weer enkel blauwe vakjes te zien en 'bestandsfout'
Ook de instellingen kunnen niet bewaard worden, moet ik voor elke foto opnieuw aanpassen. Wil ik 3 foto's in breedbeeld, moet ik dat 3X gaan instellen. Pas ik de belichting aan (helder/donker) dan is het ook maar voor 1 foto en staat ie terug standaard.
Inzoomen als je filmt kan niet, moet je stoppen met filmen, inzoomen en terug beginnen opnemen. Zeer onhandig.
In het vervolg eerst boekje lezen en dan beslissen om te kopen of niet
Maar ik wil zo geen prullen meer, ik zou graag een degelijke camera willen, paar 100€... Da's voor de verre toekomst denk ik.
Voorlopig moet ik het doen met de zoveelste nieuwe geheugenkaart.

O ja ... de macro functie (boekje gelezen) ... lachwekkend. Moet ik op het knopje met het bloemetje drukken en dan zegt de camera ... "Hahaha, nu kan je uw flits niet uitzetten en trek ik lekker overbelichte foto's waar je niets mee kan aanvangen"

Het is een goede les geweest, het zal me niet meer overkomen.
maandag 7 november 2011 - 15:31
Kriskras

Kriskras

Gehanna schreef:

achwekkend. Moet ik op het knopje met het bloemetje drukken en dan zegt de camera ... "Hahaha, nu kan je uw flits niet uitzetten

Dat lijkt mij dan wel zeer primitief, zeker als het om een Sony gaat. Ben je wel zeker? Want een macrootje met verplichte flits, dat kan toch niet.

A proposito, als je dan toch aan het sparen bent voor nieuwtje, schaf je er dan eentje aan met bewegingsdetectie, een functie die de beweging van trillende en bevende handjes netjes compenseert. Scheelt een slok op een borrel en is wat mij betreft een onmisbare functie.

Overigens heb ik hier nog een 4 Mb memory stick Pro duo aan de kant liggen. Laat het maar weten indien je geïnteresseerd zou zijn.
maandag 7 november 2011 - 16:59
Gehenna

Gehenna

Ja heel zeker Sony.
Die flits op die Macro is mij ook een raadsel. Misschien een fabrieksfout en dan is het zeker te laat om hem terug te brengen.
Misschien de reden waarom hij goedkoper was dan een ander model met minder pixels. Hij heeft veel functies, maar je kan ze niet gebruiken zoals je wil. Zolang je alles met standaard instellingen doet en een beetje op het tijdstip van de dag let is hij goed.

Bedankt voor het aanbod maar ik heb nog een 2GB Pro Duo, had die vorige keer gekocht in een set van 2.

Mijn nieuwe camera mag niet te veel standaard instellingen hebben die totaal nutteloos zijn zoals de 'smile shutter' die werkt als je slachtoffer een gezicht trekt van een razende pitbull
dinsdag 8 november 2011 - 17:48
Kriskras

Kriskras

Gehanna schreef:
Mijn nieuwe camera mag niet te veel standaard instellingen hebben die totaal nutteloos zijn zoals de 'smile shutter' die werkt als je slachtoffer een gezicht trekt van een razende pitbull

Tsja, dat heb er er willens nillens toch bij hoor, ook al koop je je een apparaat van 500 euro aan. Niets van aantrekken en niet gebruiken.

Kan je misschien eens het volledige type van je cameraatje verklappen? Zou mij toelaten effe mijn opzoekkunsten via het Internet bot te vieren.
dinsdag 8 november 2011 - 18:18
Kriskras

Kriskras

Gehanna schreef:

Sony Cyber-shot DSC-W120

Goed zo. Je krijgt later een volledig antwoord, maar na een vluchtig doornemen werd mij reeds zeker dat:

- de flitser kan in alle omstandigheden kan worden uitgeschakeld.

- het apparaatje veel beter is dan je zelf vermoedt

- de handleiding uitstekend werd geschreven, zoals trouwens alle handleidingen van Sony.
woensdag 9 november 2011 - 11:10
Gehenna

Gehenna

Ik kan makro enkel gebruiken in 'easy' en dan gaat de flitser niet uit tenzij zonder makro. Iedere andere instelling zegt 'makro is ongeldig'

maar wacht is ....

HEEEEY! Ik heb net de conversielens uitgezet en IK KAN MAKRO'S NEMEN!!!!
Hoe sullig dat ik daar niet eerder naar gekeken heb. Het schaamrood stijgt me naar de wangen

Wat vind je hiervan?

Fruit

woensdag 9 november 2011 - 15:27
Kriskras

Kriskras

Gehanna schreef:

Wat vind je hiervan?

Prachtig fotootje. En dit bewijst dat de aanhouder wint.

En zo hebben we weer wat centjes gespaard. Ik kom binnen enkele dagen wel terug met wat andere tips eventueel, en intussen staat niets je nog in de weg.
woensdag 9 november 2011 - 17:34
Gehenna

Gehenna

Jaja!
Tips & tricks zijn steeds zeer welkom

Ben toch blij dat die makro's opgelost zijn, vind ik heel belangrijk. Kan ik beginnen spelen met achtergronden, lichtinval, sluitertijd en zo ipv beelden proberen scherper te maken en te moeten zien waar de zon staat
En al die kleine details op papier zetten die je met het blote oog mist!

GREAT!
woensdag 9 november 2011 - 18:51
Kriskras

Kriskras

Gehenna schreef:

Sony Cyber-shot DSC-W120

Goed, we kunnen dit zaakje in twee of drie schuifjes afhandelen dunkt mij. Ook al omdat alles in een keer mij pedagogischt niet verantwoord lijkt.

Gaan we eerst eens naar blz 25 van de handleiding. Rechts in het kadertje zie je ondermeer de knopjes voor de macro (bloempje) en de flits (bliksempje). Nu, als die functies beschikbaar, dan werken die knopjes in een oneindige reeks: men kan dus telkens weer en doorlopend overschakelen naar "flits uit", "flits aan", flits automatisch". Steeds voor zover de andere instellingen van de camera de functie toelaten.
Echter, het geflits is eerder een voorbijgestreefde methode. En je camera heetf een andere functie om in een duistere omgeving fotootjes te trekken. Maar dat zal voor de volgende keer zijn.

Nu, je moet eerst eens naar bladzijde 24 kijken, en daar staat wat de "P" stand betreft:

****************
Automatische programmafunctie.

Voor opnemen met automatisch ingestelde belichting (zowel de sluitertijd
als de diafragmawaarde).
***********************

Welaan, dat is de stand die je vanaf nu af aan als betere amateur voor quasi 98 % zal gebruiken.
Kijk nu verder op blz 44, daar staan alle functies eigen aan de "P"-instelling. Blijkt daar dat alles wat nuttig is functioneel is, en dat de lulkoek zoals gezichtsherkenning uitgeschakels blijft. Ook de flits trouwens, en dat is maar goed ook.

Dan, om te besluiten voor vandaag, onderaan de kolom van de "P" zie je dat de functie "Steadyshot" beschikbaar is. De uitgebreide uitleg hierover staat op blz 57. Effe goed lezen graag.

De functie corrigeert dus terdege de trillende handjes en vingertjes. En je mag rustig van mij aannemen dat het fotograferen hiermee een stuk aangenamer wordt.
Bij mij staat de functie daarom altijd aan, ook al is de batterij daardoor sneller ontladen zoals je op blz 57 kan lezen.

Zo, genoeg voor vandaag, neem dit even door, oefen er wat mee en laat het weten wanneer je ermee klaar bent. Dan kan je het vervolg op je bord gelegd krijgen.
vrijdag 11 november 2011 - 13:03
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat was dus een RTFM probleem!
zondag 13 november 2011 - 11:21
Gehenna

Gehenna

Die was gelezen, half in de rapte.
Conversielens ... dat gaat ver boven mijn klak zulle, daar blijf ik dus af en ja ...
maandag 14 november 2011 - 16:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon