menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien planten wanneer

Ga naar meest recente reactie

gvb

Gvb

Ik zou dit jaar graag willen starten met het telen van aardbeien (zo'n 2 rijen van 4 meter). MIjn vragen zijn nu:
1) Wanneer plant ik deze het best (welke maand)
2) Waar koop ik het beste plantjes
3) Kan ik nu (eind februari) al iets doen aan de voorbereiding?

Ik heb verschillende boeken geraadpleegd maar ze geven nogal uiteenlopend advies. Hopelijk kan iemand me hier helpen.

Gert.
zaterdag 10 februari 2007 - 22:09
hugo

Hugo

eind juli per 10 m² een kuiwagen oude verteerde stalmest onderspitten, zonnige plek kiezen en indien mogelijk op een verhoogde rug telen,, in augustus kan je dan je plantjes kopen en in de grond zetten,, de volgende jaren kan je steeds de uitlopers gebruiken om opnieuw te planten

groetjes
zondag 11 februari 2007 - 08:53
brompie

Brompie

Ik heb verleden jaar in april/mei aardbeienplanten op de markt gekocht en had in juni al aardbeien, maar ja het was ook wel een mooie zomer
Nog een tip maak een rug met aflopende zijkanten, doe daar worteldoek overheen en als je plantjes gaat zetten maak dan een kruis insnijding in je worteldoek.
Op deze manier blijven je aardbeien schoon als het regent (geen opspattende modder)
Grt Brompie
maandag 12 februari 2007 - 20:24
Fons

Fons

Planttijd gewone aardbeien is normaal in augustus, momenteel kan men doordragende aardbeiplanten kopen en aanplanten, aan te raden is de eerste bloemen te verwijderen om de planten stevig te laten uitgroeien, vanaf juli kan je dan oogsten tot eind sept begin okt.
Voorbereiding grond zie voorgaande topics.
Op de wekelijke markten kan men doordragende aardbeiplanten kopen, een bekent soort is ostare.
maandag 12 februari 2007 - 21:19
gvb

Gvb

Nog een tip maak een rug met aflopende zijkanten, doe daar worteldoek overheen en als je plantjes gaat zetten maak dan een kruis insnijding in je worteldoek.
Op deze manier blijven je aardbeien schoon als het regent (geen opspattende modder)
Grt Brompie

Alvast bedankt voor de tips, zodra het weer wat beter is ga ik aan het werk. En nu nog worteldoek vinden.

Gert.
maandag 12 februari 2007 - 22:48
brompie

Brompie

Gert
Worteldoek is te koop bij de meeste tuincentra en is meestal 2 meter breed, prijs per strekkende meter ongeveer 2,20 euro.
Worteldoek is trouwens waterdoorlatend en word ook nog wel eens voor andere gewassen gebruikt
Grt Brompie
dinsdag 13 februari 2007 - 11:53
thorn175

Thorn175

Ik zou dit jaar graag willen starten met het telen van aardbeien (zo'n 2 rijen van 4 meter). MIjn vragen zijn nu:
1) Wanneer plant ik deze het best (welke maand)
2) Waar koop ik het beste plantjes
3) Kan ik nu (eind februari) al iets doen aan de voorbereiding?

Ik heb verschillende boeken geraadpleegd maar ze geven nogal uiteenlopend advies. Hopelijk kan iemand me hier helpen.

Gert.
maandag 19 februari 2007 - 21:09
andre

Andre

Doordragende aardbeien kan men nu planten , de eenmaal dragende best in de maand augustus.
Kopen kan je in goede tuincentra of markten en nu kan je de grond voorbereiden.

andre
maandag 19 februari 2007 - 21:23
thorn175

Thorn175


dennennaalden onder de aarbeien struiken, voorkomt opspattend modder en verrijkt de smaak
dinsdag 20 februari 2007 - 19:13
hugo

Hugo

hallo thorn, als je op een artikel wil reageren klik je gewoon op 'antwoorden', typt je tekst in het witte kader en klikt onderaan het kader op 'verder',, zo verschijnt je antwoord in het topic

groetjes
dinsdag 20 februari 2007 - 19:23
thorn175

Thorn175

om dromen te laten uitkomen is hard werken vaak de enigste oplossing
gr.
dinsdag 20 februari 2007 - 20:46
Heidie

Heidie

CITAAT:
">#666666;'>

dennennaalden onder de aarbeien struiken, voorkomt opspattend modder en verrijkt de smaak


Ik gebruik stro tussen mijn aardbeidjes. werkt ook prima.

Mijn vraag is, elke keer als ik wil oogsten zijn of de vogels of de knaagdieren me te snel af.
Ik woon in woonwijk op het platteland.
De vogelverschrikker wordt gezien als landingsplaats.
En mijn tuin is te klein om een kas te zetten

Heeft iemand een idee????
vrijdag 23 februari 2007 - 10:16
danny2

Danny2

Er zijn tegenwoordig zoveel soorten aardbeien dat je bijna jaarrond kunt planten en oogsten.Probleem zal zijn plaatsgebrek. Bij een goede plantenkweker kan je 'geforceerde' plantjes kopen die na een 8 weken al vruchten geven, en als je deze om de drie weken plant kan je bijna altijd oogsten tot aan de vorst. Makkelijker zijn natuurlijk de doordragers die vanaf half maart te koop zijn(o.a ostara en selva) en die je , van zodra ze bloeien, de bloemetjes moet uitnijpen tot half mei, dan zullen er vruchten zijn vanaf begin juli tot bij de eerste vorst. Eenmaal je deze plantjes heb, moet je ze jaarlijks scheuren in maart en de kleine stukjes opnieuw planten, zo heb je ongeveer elk jaar 10 maal meer planten. Ik scheur deze in februari en zet ze in potjes omdan in maart uit te planten en de rest op ruilbeurzen te verdelen.De gewone soorten worden meestal via uitlopers vermeerderd en geplant voor half augustus om een jaar later ergens vanaf juni vruchten te produceren.

danny2
vrijdag 23 februari 2007 - 19:00
thorn175

Thorn175

aardbeien is een heel verhaal, behalve dat ze geweldig lekker smaken, zijn ze natuurlijk gewild lekkers voor vogels en andere vrienden op onze tuinen,
de enigste bescherming die ik in de loop van de jaren vertrouw is een dunmazig net, gespannen over paaltjes zodat onze lieflijke fluiters er niet meer aan kunnen komen.
voor het kruipende bezoek heb ik ook geen oplossing tenzij 'afrikaantjes' of tagetes kleine soorten iets tegenhouden.
in ieder geval, als ze snel groeien dan is mijn oogst van plm 50 planten genoeg voor meerdere lekkere snoepjes
en zo gaat het ook met ander klein fruit, zoals zwarte, rode en witte bessen enz.
gr.
thorn
vrijdag 23 februari 2007 - 19:47
gvb

Gvb

Ondertussen heb ik besloten zo'n 24 aardbeiplantjes in 2 rijen van 12 te zetten. De plantjes wil ik binnen enkele weken(half maart) kopen. Ondertussen ben ik bezig met de grond voor te bereiden, heb ik nu de onkruiden verwijderen en ga er nog wat aardbeimest (van Aveve) door mengen. Volgende week breng ik dan de aardbeifolie aan, zodat dan alles klaar is om in maart te planten. Of wacht ik beter met de folie tot de plantdatum?
Ik wil ook graag werken met een verhoogd bed, maar welk hout gebruik ik daar het best voor. Of maakt dit niet uit en gebruik je gewoon elk jaar nieuw hout?

Gert.
vrijdag 23 februari 2007 - 22:48
thorn175

Thorn175

wat is eigenlijk het nut van een verhoogd bed?
er zijn twee kanten aan: het wordt sneller warm maar het droogt ook sneller uit
dus waarom verhogen als je ook dennennaalden en halfverteerde bosgrond onder de bladeren van de planten legt, sto is ook goed maar dat wordt toch een keer nat en da's niet goed voor de vruchten.
door de naalden komen de bladeren en vruchten niet op de grond te liggen en de dennennaalden houden de vruchten droog
zelf gebruik ik nooit folie, nog om af te dekken nog om het groeien te versnellen, ik wacht rustig tot de zon begint te schijnen en de tijd voor de aarbei is aangebroken.
ik ben maar een hobby-tuinder en geen prof.
gr.
thorn
vrijdag 23 februari 2007 - 22:56
gvb

Gvb

Een verhoogd bed heeft o.a. het voordeel dat het gemakkelijker werkt (minder bukken). Maar ondertussen heb ik mijn aardbeiplantjes geplant. Ik heb wel eerst zwarte folie aangebracht, echt mooi vind ik het niet maar het is te proberen.
De vraag is natuurlijk hoe kom je aan dennenaalden? En trekt dat geen slakken aan (die kunnen overdag schuilen onder deze naalden)?

Gert
dinsdag 17 april 2007 - 07:19
thorn175

Thorn175

Dennenaalden,
wonend in een bosrijk gebied, rand Kempen, Nederlands Limburg,(Weert)
fiets naar een bos met plastic zak en begin te rapen, handschoenen aan want het prikt.
als ik de boswachter zie dan vraag ik het netjes en anders niet,
met een paar flinke zakken kom ik door de hele aardbeien-zomer
slakken hebben geen zin in naalden want dit is altijd droog en tamelijk scherp

thorn



woensdag 18 april 2007 - 05:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon