menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeiadvies (kiwibes)

kevinfaing13

Kevinfaing13

Beste allemaal,

Ik heb verleden jaar in mei een kiwibes geplant. Ik wil deze recht omhoog langs een draad leiden. Deze groeit echter meer in de breedte dan in de hoogte. Hij heeft namelijk geen hoofdtak. Al vanaf 5cm van de grond vertakt hij in twee hoofdtakken. Eén van die twee vertakt 20cm verder ook al in twee takken. Daardoor lijkt het vooral een bosje.
Snoei ik het best één van de twee hoofdtakken weg om een stevigere hoofdtak te bevorderen? Of zou het geen probleem zijn om twee hoofdtakken naar boven te leiden. Snoei ik verdere vertakkingen best in, ook al snoei ik daarmee de helft van de kiwibes weg? Of laat ik hem best gaan en doe ik dit alles best pas in november?

Alvast bedankt voor het advies!
zaterdag 27 mei 2023 - 16:44
Tuinprins

Tuinprins

Kiwibes is in principe een gemakkelijke groeier. Helaas zeer gevoelig voor late nachtvorst waardoor de knoppen en het uitlopende blad worden geraakt. In de laatste 5 jaar 0 vruchten gehad door late nachtvorst. In winterrust is de kiwibes zeer winterhart en verdraagt meer dan 20 graden vorst.

Ik zou meerdere takken omhoog leiden, dat geeft in principe meer vruchten. Jong hout van de kiwibes is redelijk buigzaam dus beter nu doen dan in het najaar. Zorg wel dat je een fatsoenlijke trellis of schutting hebt waartegen je de takken kunt leiden. Vaak moet je vanwege de uitbundige groei in de zomer extra snoeien om de plant in toom te houden en de vruchten beter te laten rijpen (minder schaduw op de vruchten).

Wil je vruchten krijgen aan een kiwibes dan heb je een vrouwelijke plant en een mannelijke bestuiver nodig. Er is een zelfbestuivende soort ('Issai') maar die geeft relatief weinig vruchten en zonder mannelijke bestuiver zijn de vruchten ook nog eens aan de kleine kant. Dus ook bij zelfbestuivers is het beter een mannelijke plant bij te planten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 mei 2023 - 10:36
Dany

Dany

Hier vind je wat info over kiwibessen, soorten en snoei.
https://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/kiwibes.php
zondag 28 mei 2023 - 11:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon