menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte bessen

depauws

Depauws

Hello
Ik heb witte bessen ( varieteit Witte Hollander), de steeltjes van de trossen zijn zo kort dat plukken een probleem is, de bovenste bessen worden soms beschadigd. Bijkomend vormen de menigvuldige trossen naast elkaar een dik pakket waardoor men de inplanting van de steeltjes niet meer ziet.

Op rode bessen (Jonkheer van Tets) is de afstand tussen de inplanting en de eerste bessen veel groter, deze kan men plukken door de handonder de tros te brengen en met duim en wijsvinger het bovenste stukje van de steel vast te nemen en van de struik te verwijderen.

Is dit typisch voor witte bessen of alleen voor "Witte Hollander".
donderdag 13 juli 2006 - 21:29
Victor44

Victor44

Ik heb ook witte bessen de variateit ( Blanka), het zijn zeer lange trossen met redelijk lange stelen en dikke bessen en een grote opbrengst. Volgens mij een de beste soorten op dit ogenblik.
vrijdag 14 juli 2006 - 22:11
Uvacrispa

Tekst aangepast

Uvacrispa

Beste,
Blanka heeft vrij korte trossen van bijna doorschinende bessen en is vrij gevoelig voro bladvalziekte (vooral op zwaardere gronden). Witte Hollander geeft misschien wel iets kortere vruchttrossen, maar is anderzijds wat sterker tegen aantastingen.
De korte steeltjes zijn vermoedelijk een gevolg van zwakke groei en snoeiwijze.
Het is dan best om nu de plant wat open te snoeien door een aantal oude takken (met vele vruchtspoortjes) weg te nemen. Op de jonge takken die dan ontstaan zullen langere trossen ontstaan zodat het plukken terug vlotter verloopt.
Witte parel en zeker Viktoria gheven zeer lange trossen, waarbij Viktoria vergelijkbaar is met goede rodebessenrassen zoals Rotet, Rovada...
Marc
maandag 17 juli 2006 - 12:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon