menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien temptation

Ga naar meest recente reactie

krissie

Krissie

Hallo ,

ik heb dit jaar de hangaardbei temtation gezaaid .
eigenlijk had ik ze al in januari moeten zaaien voor vruchten vanaf Juni.
daar ik het zaad pas in April heb gekocht ,en ze dan ook heb gezaaid, komt nu de eerste bloei.
Veel oogst zal er niet meer zijn dit jaar , al gaat die door tot aan de vorst.
Mijn vraag is nu , of er iemand deze aardbei al in vorige jaren heeft gezaaid ,
en wat de mening is over smaak en opbrengst .

groetjes, krissie
vrijdag 20 juli 2007 - 16:00
Rubens

Rubens

Beste,

Ik heb deze ook dit jaar gezaaid en zit met dezelfde vraag. Als je es op internet gaat kijken zal je ook zien dat er maar weinig over de teelt van deze tempation aardbeien instaat.
Persoonlijk heb ik het meeste advies al gevonden op deze sites : http://home.scarlet.be/groenteninfo/aardbei/aardbei4vermeerdering.htm en
http://www.marechal.be/Detailskruiden.aspx?latnam=Fragaria%20vesca.

Tevens vind ik het enorm raar dat er bij mij uit een pakje zaad telkens 1 zaadje veel sneller groeit dan de andere?! Ik had 2 zakjes gekocht en in beide gevallen is er telkens 1 plantje opgeschoten (afzonderlijke periodes gezaaid).
Nu wat ik nog veel eigenaardiger vind is dat 1 van die "opschieters" al een 88 cm groot is geworden en er zeker 200 besjes aanhangen?!?! Daarbovenop komt nog dat deze besjes zwart worden??
Ik begin zelfs al te twijfelen of dat wel aardbeien zijn en niet wat anders. Heb er al 1 van willen opeten, maar zat vol met pitjes en was zuur.
Aangezien ik toen dacht dat het zwarte bessen waren heb ik es op internet gezocht, maar ik denk toch echt wel dat het wat anders is. Voornamelijk omdat er een groen kruintje bovenop die kleine zwarte besjes staat, zoals een aardbei, en dat heb die zwarte bessen blijkbaar niet.
Vraag me echt wel af of er iemand is die ze al succesvol heeft kunnen telen en me raad kan geven.
Ik heb mijn zaad in de Hubo gekocht en denk dat daar het probleem zit.

Hopelijk heb je hier toch wat aangehad, veel geluk met de kweek!

Rubens
zondag 22 juli 2007 - 16:14
Rubens

Tekst aangepast

Rubens

Shit die grote plant met zwarte bessen = solanum nigrum of de zwarte nachtschade en das giftig!!
Ik weet niet of jij je zaden ook in de Hubo hebt gekocht, maar pas goed op als je deze plant ook krijgt dat je er zeker niet van eet!!
Heb al contact opgenomen met producent van zaad...
Voorlopig zal mijnen open haard goed branden...



[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 23 juli 2007 - 16:11
krissie

Krissie

Hallo rubens,
Sorry ,ik kon niet eerder antwoorden .
we hebben 3 dagen panne gehad met internet en is nu pas verholpen.
mijn aardbeiplantjes doen het tot hiertoe goed , al is er wel een groot verschil in groote v/d plantjes
aan een aantal staan nu al kleine aardbeien, ook aan 2 plantjes al uitloopertjes opgemerkt.
uit 1 pakje zaad heb ik een 13 plantjes overgehouden, na het verspenen zijn er een 7 stuks kapot gegaan
ik ben lang naar het zaad op zoek geweest,het is van elite series en in de buurt hier niet te vinden
ik heb het dan gevonden bij tuincertra Hens in Nijlen , en was daar vlug uitverkocht .
wat ik wel heb ondervonden is dat nadat ik ze had verspeent ze niet goed opgroeide ,( in de serre)
ik heb ze dan ( nog heel klein) in bloembakken verplant en buiten gezet , dan zag je ze bijna met de dag groeien .

groetjes krissie
dinsdag 24 juli 2007 - 15:04
krissie

Krissie

Hey Rubens ,
hier ben ik nog eens terug ,het is wel straf dat er zaad van solanum tussen het aardbeizaad zat .
Nu ik heb al wel voorgehad dat uit een zakje bloemenzaad er ook andere bloemen tussen waren van een gans andere soort.
Maar dit is niet zo gevaarlijk he!
Dat het zaad v/d hubo komt ,heeft er denk ik niets mee te maken ,zij kopen dit ook bij een fabrikant in . Ook is het niet onmogelijk dat het zaad in de grond aanwezig was waarin je hebt gezaaid.
Heb je al reactie gehad v/d fabrikant ?
Hoe ver staan uw aardbeiplanten al? Al bloempjes of aardbeien gehad?
Wanneer gezaaid ?
Is het zaad ook van elite series ? ik heb het nog van geen ander zaadmerk gezien .
Allez ,laat ons hopen dat we beide nog van ons experiment kunnen proeven dit jaar .

Tot wederhoren, Krissie
dinsdag 24 juli 2007 - 17:21
Rubens

Tekst aangepast

Rubens

Hallo krissie,

Mijn zaad is ook van de Elite Series, ik dacht echt wel dat het goed ging zijn aangezien het zeker niet
het goedkoopste pakje was, integendeel (3.60 EURO/stuk).
Stond er zelf ook echt van te kijken dat er dan uiteindelijk giftige planten tussenzaten!!! En dat in 2 verschillend pakjes!! Wel van hetzelfde lot.
Nu ik moet wel zeggen dat de fabrikant me vriendelijk te woord heeft gestaan en dit geval onmiddellijk heeft laten onderzoeken en direct een mailtje heeft gestuurd waarin hij zei dat het onkruid was (wel niet gezegd dat het giftige planten waren!!). Hij heeft me ook gegarandeerd een nieuw pakje op te sturen. Heb hen mijn adres gemaild en tevens ook gezegd dat ik 2 pakjes had gekocht, maar daar heb ik verder geen reactie meer op gekregen.
Afwachten dus maar...
Ik heb mijn eerste pakje gezaaid in een bak met universele potgrond, en daar vond ik persoonlijk dat er toch maar weinig plantjes ontkiemden naargelang de hoeveelheid zaad die ik er in had gedaan (volledig pakje). Tevens hebben mijn katten dan ook enkele plantjes vernield, zodat ik uiteindelijk maar 1 goeie plant overhad, maar dat was dan solanum
Bij de tweede poging heb ik ze in aparte mini turf-potjes gezaaid (wel niet mijn volledig pakje gebruikt)en in zo een klein plastiek "serreke" gezet en dacht dat er 2 echt super groeiden, die ik dan ook had verpot, maar bleek uiteindelijk weer solanum te zijn dus ... nog geen aardbeien voor den dezen
Ik vind het zelf echt erg hoor... en dan zeker te bedenken dak waarschijnlijk de echte aardbeiplantjes heb weggegooid
Lomp he ...
Met dat beetje zaad dak nog over heb ga ik het toch nog es proberen, weet nu wat solanum is he
Tof te horen dat jij wel al kleine aardbeitjes hebt! Hoe heb jij ze opgekweekt? Tips?
Ze zien er toch echt als aardbeien uit?
Ja sorry, maar ik dacht ook eerst dak bloempjes had en toen kwamen er zelfs kleine besjes aan te zitten en uiteindelijk bleken het giftige planten te zijn...
Oh ja, ik heb ook enkel nog maar zaad van Elite Series gezien in de winkel. Je kan wel online nog zaden kopen, maar daar zitten soms heel grote prijsverschillen op. Goed uitkijken dus...
Ik heb hier ook nog een ander experimentje met zaad (specialeke!), maar wel op internet gekocht, en das wel goed aant lukken. Je ziet tenminste dat het aardbeiplanten aan het worden zijn
Hopelijk kunnen we binnenkort plukken!
Hehe

groetjes,
Rubens
woensdag 25 juli 2007 - 14:12
krissie

Krissie

Hey Rubens ,
blij je terug te horen , wees gerust het zijn echte aardbeiplanten . Ik kan je er spijtig genoeg geen foto van opsturen.
Toevallig vandaag tussen mijn eenjarige planten in de tuin 2 solanum planten gevonden ( het is onkruid he ) het komt hier wel meer voor , het is ook familie van de aardappel .
Het was me niet eerder opgevallen omdat ze dezelfde grootte hadden dan de planten en er tussen verstopt zaten (40 cm) ze hadden toch ook al besjes .
Terug naar de aardbeien
Ik zaai altijd in zaai en stekgrond van DCM ,die is steriel , of zou het toch moeten zijn .
In universele grond zijn er ook meestal al meststoffen in , met kans op verbranding v/d zaden en is de kans dat er onkruidzaden inzitten groter.Ik heb gewoon in een zaaibakje gezaaid in de serre , het zaad maar heel licht bedekt met aarde en vochtig gehouden .
Je moet wel wat geduld hebben ivm het kiemen ,volgens de uitleg op het zakje zou dit al gebeuren na 8 dagen.
Bij mij heeft dit toch enige weken in beslag genomen eer er iets kwam piepen.
met het zakje dat je gaat krijgen kan je een 2de poging wagen (,toch wel vriendelijk v/d fabrikant)
Je kan ze nu nog zaaien , dan heb je planten tegen de herfst ,die je dan kan buiten zetten en sterk zullen zijn tegen het volgend jaar.Je zet ze toch ook in bakken , het zijn hangers he !
Dat specialeke dat ge nu nog hebt en mee aan 't experimenteren bent , mag die naam geweten zijn ?
Of is het geheim ?


Ik heb nog zaad gekocht v/d aardbei SARIAN F1 van(Sluis Garden) het is te zaaien tussen de 2-4 maand .
daar zal ik maar mee wachten tot volgend jaar denk ik

veel geluk met de oogst en de nieuwe poging
tot later nog eens zeker

groetjes Krissie
woensdag 25 juli 2007 - 15:42
Rubens

Rubens

Hallo krissie,

Die zaai- en stekgrond had ik me al aangeschaft, vermoedde dat dat wel veel beter ging zijn dan gewone potgrond. Nu nog enkel openen en zaaien, maar wegens tijdsgebrek nog niet van gekomen...
Verder heb ik hetzelfde gedaan zoals jij omschrijft (staat ook vanachter op het pakje).
Ik kan alleen maar hopen dat het bij de tweede poging wel goedkomt he.
Ah, ik zal je mijn "geheim" verklappen. Ik heb zaadjes gekocht van gele aardbeien! Echt waar!
Ze noemen ze "Yellow Wonder" en ze zouden heel zoet zijn en naar ananas smaken! Tof he!
Als je wil wil ik er wel enkele ruilen met die Sarian F1.

Plukt ze en tot later he.

groetjes Rubens
vrijdag 27 juli 2007 - 13:10
krissie

Krissie

hallo Rubens
nu moest ik toch eens 2 keer lezen hoor ! Meen je dat nu van die gele aardbeien met ananassmaak ?
Het is toch geen 1 April nu he ?
Heb je die al gezaaid ,of moet je dit nog doen , en wanneer is de zaaitijd dan ?
Die Sarian F1 heb ik nog niet gezaaid , is het met het zaad dat je wil ruilen?
Natuurlijk zou ik graag wat zaad hebben van uw" specialeke"
We spreken dan wel af he hoe we dit gaan doen.
Weet ge of het doordragers zijn, vroege... late.......

tot wederhoren
Krissie
vrijdag 27 juli 2007 - 13:29
Rubens

Rubens

Hallo krissie,

Nee hoor het is geen grap. Zoek maar gerust es op het internet.
Ik heb ze al gezaaid, maar normaal mocht dit nog niet. Normaal zaaien oktober om in mei te plukken.
Maar moet zeggen dak toch al zeker een goeie 10 kleine plantjes heb staan en ja je kan duidelijk zien dat het aardbeien zijn.
Als je wil ruilen mail me dan je adres es door en ik zal er een vijftal per post opsturen. Doe jij dan hetzelfde met die Sarian F1? (zaden<->zaden)
Weet wel niet zeker of het doordragers zijn, maar ik denk om eerlijk te zijn niet.
Hehe... ik wil al plukken!

groetjes Rubens

vrijdag 27 juli 2007 - 13:48
Bowie

Bowie

Bij https://www.vreeken.nl/cgi-bin/site/web_vreeken.cgi?page=home_zaden&categorie=&zoekwoord=aardbeien vind je heel wat aardbeisoorten, ook fragaria vesca 'Alpine Jaune' is een geeltje.

Er is zelfs een soort die een lichte perziksmaak zou hebben: fragaria rubicola 'Mount Omei'
vrijdag 27 juli 2007 - 13:48
Rubens

Rubens

Amai,

Das ne goeie site! En zo veel keuze! Het enige nadeel vind ik wel dat je enkel plantjes kan kopen en geen zaden, maar ja ze moeten niet van ver komen (Nederland) dus dat zullen ze normaal wel overleven. Wel ook niet de goedkoopste...
Toch die fragaria rubicola 'Mount Omei' ziet er eigenlijk wel een smakelijk aardbeitje uit...
Bedankt voor de tip!



Rubens
vrijdag 27 juli 2007 - 14:02
krissie

Krissie

hallo Rubens ,
ik was ook al op die site aan 't kijken ,en heb er ontdekt dat ze het zaad van onze aardbeien bij vreeken zaden ook hebben .
En dan nog goedkoper ,ik heb voor 20 zaden van Sarian F1 € 2.70 betaald ( sluis garden)
Bij Vreeken 25 zaden voor voor € 1.90
ik weet niet waar ,en hoeveel jij hebt betaald voor de "jellow wonder" maar bij Vreeken heb je 1.500 zaden voor €2.50 da's de moeite he !
Ik heb nog wat informatie over yellow wonder ,het zou een bosaardbei zijn ,lekker zoet , maar de vogels lusten ze niet .
Ze zijn eenmaaldragend ,matig productief en niet zelfbestuivend , dus er moeten altijd altijd andere
aardbeien bijstaan om te bevruchten .
maar misschien had je die informatie ook al gevonden .

Krissie
vrijdag 27 juli 2007 - 14:46
Rubens

Rubens

Hallo Krissie,

Bedankt om te laten weten, ik had het inderdaad nog niet gezien en is echt wel een stuk goedkoper, potverdikke toch! Ik wist wel dat de vogels er niets van moesten weten, maar das omdat ze geel zijn he.
Allez we zullen nog maar es in onze portemonnee zitten zeker...
Veel succes nog met de aardbeitjes!

Rubens
vrijdag 27 juli 2007 - 16:41
krissie

Krissie

Hallo Rubens , ik wou eens informeren hoe
uw aardbeien "jellow wonder " het hebben gedaan .
En de temptation aardbeien heb je die terug gezaaid ?
Met welk resultaat dan ?
Aan mijn plantjes zijn heel veel aardbeien gekomen ,
en ze staan nog steeds in bloei .
Het probleem is dat de vruchten, eens ze wat groter worden ,
eerst een witte schijn krijgen en daarna wegrotten .
Ik heb ze al 2 keer gespoten met " teldor" tegen schimmel
zonder resultaat .
hopelijk heb jij meer geluk gehad .
Groetjes
Krissie
woensdag 26 september 2007 - 18:01
Rubens

Rubens

Beste,

Mijn excuses voor het late antwoord, maar ik ben ondertussen verhuisd en heb het heel druk gehad.
De Yellow Wonder aardbeien deden het heel goed, het waren al mooie planten, maar met de verhuis zijn ze kapot gegaan.
Inmiddels heb ik wel al terug gezaaid en mijn zaden zijn al aan het ontkiemen. Deze keer maar liefst 5 verchillende soorten! Hehe, deze zomer wil ik zeker plukken!
Blij te horen dat het bij jou wel een succes was. Toch wel raar dat ze beginnen rotten.
Misschien moet je ze sneller plukken? Of overbemest?
Hopelijk heb ik hetzelfde niet voor!
Nog veel geluk met je aardbeitjes!

Mvg,
Rubens
zondag 17 februari 2008 - 15:58
krissie

Krissie

hey Rubens ,
da's lang geleden ,
mijn aardbeiplantjes ( temptation ) deden
het goed . er hingen veel vruchten aan ,maar heb
er maar enkele kunnen van eten .(waren niet groot ,wel zoet )
Eerst was er zo'n waas over ( moeilijk te beschrijven )
en werden dan rot .
Vroeger plukken kon niet ,ze hadden het al onrijp (nog groen )
ze maakten ook al vlug uitlopers ;
Overbemest ?? dit zou wel eens kunnen , ben altijd nogal gul
met meststoffen .
Wel raar dan dat de andere soorten het niet hadden .
ik ben wel benieuwd wat ze dit jaar gaan doen !
Als ik het goed begrepen heb ,moet je voor uw yellow wonder ook nog
wat geduld hebben .
we zullen samen hopen op een goede oogst he
veel succes ermee ,we horen ( lezen )nog wel van elkaar .
groetjes
Krissie

ps : bedankt voor de reactie , had er niet meer aan gedacht
zondag 17 februari 2008 - 16:21
Rubens

Rubens

Beste,

Toch wel raar eigenlijk dat ze beginnen rotten als ze nog groen zijn he, ben es benieuwd wat die van mij gaan doen. Ik ga er wel enkele buiten zetten, in de volle grond.
Ja, aan die Yellow Wonder aardbeien zal inderdaad nog werk zijn, maar ze zijn bijna allemaal al uitgekomen, ga er echt veel te veel hebben hehe...
Wel, hopelijk kan je dit jaar goed doorplukken van je Tempation aardbeien.
Ik hoop dat het me deze keer ook es mag lukken.

Groeten.

Rubens
dinsdag 19 februari 2008 - 18:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon