menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brocolli

armandv

Armandv

sinds enkele jaren probeer ik brocilli te kweken maar telkens met een slecht resultaat, (zeer kleine knoppen)
bloenkolen lukt zeer goed
wat moet ik doen om brocolli te kweken , waar,hoe en wanneer
bij mij is het zandgrond, ik heb een serre en een platte bak
zondag 2 maart 2008 - 19:22
andre

Andre

armandy

Opkweek

Zaaien en planten verloopt ongeveer zoals bij bloemkool. De vroege broccoli's worden onder koud glas in bakjes gezaaid en verspeend, of rechtstreeks in de pot of perspot gezaaid. De latere worden op zaaibed opgekweekt, liefst op rijtjes. Metdeplantafstand kunnen we allerlei richtingen uit 60 x35 cm is een goed gemiddelde. Dichter planten levert op dezelfde oppervlakte meer kilo's, maar kleinee broccoli's op. Verder uiteen planten geeft grovere bloemknoppen op.

Je moet goed bij de pinken zijn om de bloemknoppen op het juiste ogenblik af te snijden, dat is net voor het opengaan van de bloemknopjes. Vroeger oogsten geeft minder gewicht, later oogsten levert een losse bloemknop met gele bloempjes erop, die niet meer zo lekker is.
De hoofdknop is het eerst oogstklaar. Hij wordt met een flink stuk steel afgesneden. De totale lengte zal ongeveer 20 cm bedragen.Twee tot vier weken later ontstaan dan nog 4 tot 5 zijknoppen. Wanneer je de hoofknop korter afsnijdt kan je 8 tot 10, kleinere zijknoppen verwachten.
Een goede hoofdknop haalt een gewicht van 250 tot 300g. een zijknop gaat tot 60 g.

Grt andre
maandag 3 maart 2008 - 12:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Heb je geen last van knolvoet? Dat geeft ook slecht resultaat. Bij mij lukt daardoor de late teelt beter. Maar ik begin de knolvoet onder de knie te krijgen. Nooit wil ik nog koolplanten van een vreemde, hoe goed bedoelt ook. Zelf zaaien. En ze zo groot mogelijk in pot opkweken en een beetje kalk erbij in het plantgat. Maar het is wel leuk om de strijd met knolvoet aan te gaan.
dinsdag 4 maart 2008 - 09:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).