Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo tuinders allemaal,
Ik heb een vraagje, we kennen waarschijnlijk allemaal die dikke witte bonen , die in Antwerpen en omstreken "boerentenen" worden genoemd.
Weet er iemand de juiste Nederlandse benaming voor die bonen, men kan immers niet in een winkel gaan zoeken naar een pakje zaad of een plantje dat "boerentenen" heet
Ik weet ook niet of die bonen eigenlijk lapbonen zijn.
Kan iemand me helpen a.u.b.?
Ik denk dat u de tuinboon of Vicia faba bedoeld.
Deze boon kunt u zaaien vanaf februari daar ze niet gevoelig zijn aan koude temperaturen.
Vriendelijke groeten
Angelo http://www.vergetengroenten.be
Maar nu ben ik er nog niet echt uit tuinboon of Vicia faba of pronkboon. Maar ik zoek nu nog wel even verder, jullie hebben me toch al iets gegeven waar ik mee verder kan.
maar het zijn wel pronkbonen
de naam is wel wat verwarrend,je zou kunnen denken dat ze niet eetbaar zijn
maar heb ze zien liggen bij aveve,de naam soepbonen was ook vermeld op het doosje
Men heeft bonen die vroeg in het voorjaar aan paaltjes 1meter aangeplant worden, deze noemen tuinbonen of labbonen.
De dikke witte bonen die aangeplant worden aan lange staken of koorden noemt men ofwel mechelse markt, ofwel bonen van geneugten (de naam spreekt voor zich) onder deze naam heb ik al gezien dat ze aangeboden worden en waaronder iedereen in de kempen ze kent, ofwel gewoon dikke staakbonen.Van deze bonen kan lekkere soep gemaakt worden.
hier worden ze molbonen genoemd ,
de schoonouders van mijn broer waren tuinders
en hadden die veel staan ,
elk jaar werden die verkocht aan een opkoper ,
en hoe ongeloofwaardig ook
om ze te verwerken bij het maken van marsepein .
groetjes
krissie
krissie, dat verhaal klopt volledig,, maar deze massepainproducent is voor deze praktijken wel veroordeeld door de rechtbank ( in elke stiel zitten er wel fraudeurrs hé )
Hugo ,
terug van ( lang ) weggeweest ,
en komen de pps kes nu ook terug elke maand ?
Hugo , wat de bonen betreft vr marsepein , da kan toch
maar alleen gediend hebben om het volume te vergroten
en niet vr de smaak .
het is véél jaren geleden hoor ! Ik weet daar nog wel van
dat er vr 1 kg veel betaald werd .
Dat er een einde aan gekomen is , is een goede zaak he !
groetjes
Krssie
Hallo tuinders allemaal,
Ik heb een vraagje, we kennen waarschijnlijk allemaal die dikke witte bonen , die in Antwerpen en omstreken "boerentenen" worden genoemd.
Weet er iemand de juiste Nederlandse benaming voor die bonen, men kan immers niet in een winkel gaan zoeken naar een pakje zaad of een plantje dat "boerentenen" heet
Ik weet ook niet of die bonen eigenlijk lapbonen zijn.
Kan iemand me helpen a.u.b.?
Vriendelijke groetjes
Lann
Hallo Lann,
Ik zelf zet ieder jaar tuinbonen. (de bonen zijn eetbaar, niet de schil) Bij ons ook wel genoemd "dikke bonen", poepetonen of Waalse bonen. ( In Belgie worden ze ook wel labboon genoemd)
De soorten die ik zet zijn de tuinboon, Driemaal Witte en de tuinboon Giant exhibition longpod. respectievelijk te verkrijgen bij vanderwalzaden.nl en garantzaden.nl.
Als je op google kijkt onder tuinbonen en dan bij Wikipedia zie je zowel de zaden alsook de plant zelf.
Ik hoop dat je nu vooruit kunt en geniet van deze bonen want ze zijn heerlijk.
Mocht je t.z.t. nog een recept willen kun je me mailen!