menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gele tomatenbladeren

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Mijn tomatenplanten krijgen één voor één gele bladeren waarna ze langzaam verdorren. Zo ben ik al enkele soorten verloren omdat de plantjes na verloop van tijd dood gaan.
Dit probleem had ik vorig jaar ook al en heb ook toen tamelijk wat plantjes zien verdorren, en dit jaar ben ik zo mijn favoriete ras (Black Cherry) verloren!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat doe ik verkeerd?

Groetjes RIalle
zondag 24 mei 2009 - 08:51
Thanja

Thanja

Als het alleen vergelen is van bladeren (zonder dat ze doodgaan) dan denk ik als eerste aan een tekort aan voedingsstoffen.

Gebruik je nieuwe potgrond of gebruikte? Dit ziektebeeld lijkt namelijk op de verwelkingsziekte: een schimmelziekte, die in de bodem of in het water (of druppelsysteem) kan zitten. Doordat er geen water meer opgenomen kan worden in (aangetaste) wortels, vergeelt het blad. Uiteindelijk zijn alle wortels aangetast, waardoor de plant doodgaat.

Aan de verwelkingsziekte kun je niks doen op het moment dat een plant is aangetast.
zondag 24 mei 2009 - 11:14
rialle

Rialle

Ik gebruik altijd nieuwe potgrond. Alleen bij het zaaien gebruik ik wel oude zaai- en stekgrond omdat daar toch geen voedingsstoffen inzitten. Zelfs bij de plantjes die nog niet verspeend waren was dit verschijnsel al te zien en gingen ze dood.

Dus de plantjes op de foto's zijn dan ten dode opgeschreven denk je?

Groetjes Rialle
zondag 24 mei 2009 - 12:04
Thanja

Thanja

Ik hoop het niet voor je!!! Maar het beeld dat je beschrijft, lijkt er wel erg veel op! Ik hoop dat er ook nog anderen zijn, die andere ideeën hebben over je vergeling en het verdorren van je planten.

Informatie over de verwelkingsziekte staat hier: http://www.groenkennisnet.nl/databank/647.htm

wel oude zaai- en stekgrond bedoel je daarmee gebruikte zaaigrond of zaaigrond wat je nog over had?

Hoe dan ook zou ik de planten niet wegdoen, maar voeden en water geven zoals je gewoon ook doet. Misschien heeft deze plant net niet de verwelkingsziekte en gooi je hem weg... Toch zonde.

Groetjes,

Thanja
zondag 24 mei 2009 - 12:35
greener

Greener

De grond ziet er op de foto als nieuw uit dus aan voedings tekort ligt het hier niet aan.
Het lijkt mij gewoon een dosis zonnebrand.
Ik denk dan ook dat ze pas de afgelopen dagen in 1 keer volle zon hebben ontvangen?
Daar ligt het probleem.
Rustig opbouwen en elke dag een half uurtje meer zon.
Voor de rest de grond goed nat houden en dan heb ik het over de gehele pot en niet alleen de grond in de buurt van de plant.
Succes,

Sebas
zondag 24 mei 2009 - 14:04
Thanja

Thanja

Wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Dat kan natuurlijk ook. Bij mij staan de tomaten al vanaf half april in de kas en ging er automatisch vanuit dat de tomaten van Rialle ook al afgehard waren.

Ik hoop dat het verbranding is, Rialle! Maar... van verbranding gaan de plantjes niet dood...

zondag 24 mei 2009 - 14:41
verbena46

Verbena46

een tekort aan voeding maakt gele blaadjes
en als de temp. te laag is willen ze ook wel eens geel worden

tomaten zijn zonliefhebbers dus het is geen verbranding

grt Verbena
zondag 24 mei 2009 - 16:26
rialle

Rialle

Ik had ze ook vanaf half april buiten gezet onder de kersenboom waar ze in de half-schaduw/half zon staan. Als het regende gingen ze onder het tafeltje en bij nachtvorst heb ik ze 's nachts in de kelder gezet en 's morgens ook weer buiten.

In de zaaifase had ik ze binnen staan achter het venster, en toen is het al begonnen met verdorren. Ik vraag me af of ik ze soms te weinig water gaf en geef. Maar ik meen dat tomatenplantjes zo weinig mogelijk water moeten om een goed wortelgestel te ontwikkelen.

De zaai-en stekgrond was niet gebruikt maar had ik nog van vorig jaar. Na navraag op dit forum zou dit kunnen omdat er sowieso geen voeding in zit.
De potgrond was nieuw en ze hebben ook een klein handje tomatenmest meegekregen in de potten en in de grond, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Groetjes Rialle
zondag 24 mei 2009 - 18:01
rialle

Rialle

Bedankt Thanja voor de link over de verwelkingsziekte. Eerst wilde hij niet openen maar nu wel, en als ik dat zo lees, dan lijkt het wel erg veel op de verwelkingsziekte helaas! Wordt veroorzaakt door een schimmel, maar dan vraag ik me wel af waar die vandaan komt. Ik heb vorig jaar allemaal nieuwe potjes gekocht (plastic en turfpotjes) dus dat lijkt me sterk dat het daar van komt.

Wel had ik ook vorig jaar al last van het verpieteren van mijn plantjes, en dit jaar heb ik dezelde potjes gebruikt (de plastieke dan) als vorig jaar.

Wat moet ik hier nu mee?! Alle plantjes die het hebben weggooien en alle potjes ontsmetten (hoe moet dat?) of nieuwe kopen?

Groetjes Rialle
zondag 24 mei 2009 - 18:26
Thanja

Thanja

Hoi Rialle,

Ik zou eerst toch proberen om ze meer water te geven, voordat je ze echt opgeeft. Ik geef mijn tomatenplanten om de twee dagen een scheut water. Als de grond nog vochtig aanvoelt, sla ik ze een keer over. De planten in pot drogen sneller uit dan planten in vollegrond.

Hoe dan ook... het ligt idd niet aan je grond, oude grond is oke, maar als je jaar na jaar dezelfde grond gebruikt, heb je meer kans op schimmels en ziektes.

Mijn p9-potjes doe ik na gebruik in de vaatwasser. De grote potten ontsmet ik aan het eind van het seizoen met wat sodawater.

Wil je gegarandeerd tomaten hebben deze zomer, dan zou ik kijken of iemand (in de buurt) nog planten over heeft of een paar kopen bij een tuincentrum.

Groetjes,

Thanja
zondag 24 mei 2009 - 20:04
guy_fruit

Guy_fruit

Ik vermoed dat het een probleem is van te goed willen verzorgen!
Teveel water op een moment dat het niet nodig was. Laat gerust de planten eens volledig droog komen en geef dan genoeg water. Af en toe een beetje water geven is niet zo goed in het begin.
Water morsen op de bladeren kan bladschimmels veroorzaken. Verwijder dat geelachtige blad. Bladeren die de grond raken kan je na het planten ook best verwijderen.

Guy
zondag 24 mei 2009 - 21:14
lam

Lam

De 2 foto s die getoond worden geven 2 verschillende schade beelden weer.
De bovenste foto is duidelijk een gebrek aan voedingsstoffen , de plant breekt de onderste bladeren af om boven te groeien . Dit is niet alleen bij tomaten, het komt ook sterk voor bij chrysanten . Nieuwe potgrond geeft niet zo veel aan, 2 keer te veel watergeven en bepaalde voedingstoffen zijn uitgespoeld (N).
De tweede foto, geeft iets minder weer maar kan veroorzaakt zijn door een waterdruppel en zonlicht ( totaal anders ) als de eerst foto .
Zorg voor voldoende potgrond om de plant in te laten groeien , heeft men een rijke hand van watergeven , geef dan wat bloedmeelkorrels als extra voeding.
een paar gram in de maand is genoeg .
maandag 25 mei 2009 - 08:38
verbena46

Verbena46

Rialle, in de zaaifase kunnen plantjes zelfs al aangetast worden door "Phytophthora parasitica" de plantjes worden slap en gaan dood.
Hiervoor bestrijden met fungicidi

grt Verbena
maandag 25 mei 2009 - 18:29
rudyliesse18

Rudyliesse18

Wat is er mis met deze tomatenplant word geel en verwelkt.
Zie foto.
Dank u

Groenten

zaterdag 11 mei 2024 - 14:09
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).