menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groente Carroussel 7

Ga naar meest recente reactie

Elrike

Elrike

Ja hij is er weer!

Ik kreeg hem voor het weekend binnen en was gister te moe van dat zeer drukke weekend.
Maar vandaag ben ik met de zaden bezig geweest en er heel wat nieuws aan toegevoegd zoals herfstknolletjes, worteltjes, mini-maiskolfjes en een vreemde gele boon en weer 2 nieuwe tomatensoorten.

Je ziet het verschijnen als jij de eerste bent die morgen 19.00 reageert, je adres pm-ed en op de loer voor je eigen brievenbus gaat liggen.

1 Ananaskers (physalis pubescens) ? zaden
2 Biet Chioggia 8 zaden
4 Herfstknolletjes ? zaden
5 Snackpaprika Red Patio 7 zaden
6 (sier)peper Medusa 22 zaden
7 Sla Wonder der 4 jaargetijden ? zaden
8 vleestomaat Coeur de boeuf ? zaden
9 worteltjes amini ? zaden
10 tomaat Gardeners delight ? zaden
11 stamtomaat Chocolate 4 zaden
12 stamtomaat Golden Sunrise 10 zaden
13 struiktomaat Tiny Tim 6 zaden
14 stamtomaat San Marzano 10 zaden
15 Parijse wortel ? zaden
16 Tomatillo Purple ? zaden
17 onbekend waarschijnlijk Postelein
18 onbekend waarschijnlijk Cayenne
19 onbekend waaschijnlijk Oregano
20 Pastinaak (holle witkruin ? zaden
21 Nw Zeelandse Spinazie 20 zaden
22 Boerenkool (Kale - Red Russian) 30 zaden
23 Veldsla (Verte de Cambrai-Gala) ? zaden
24 Spitskool (Express vroege) ? zaden
25 Kapucijnerbaard ? zaden
26 Schorseneren (Maxima vrn) ? zaden
27 Bieslook (fijne) ? zaden
28 Turkse spinazie ? zaden
29 Suikermais Golden Bantam 50 zaden
30 Goji-bes ( Lycium barbarum) 40 zaden
31 Oijftomaatjes 30 zaden
32 Koreander ( oreandrum sativum) ? zaden
33 Basilicum ( basilicum gerovese ) ? zaden
34 kleine rode pimpernel ? zaden
35 Stokslaboon Mechelse tros ? zaden
36 Ramenas( lange zwarte) ? Zaden
38 lavendel ? Zaden
39 rozemarijn ? Zaden
40 Veldzuring ? zaden
41 rode zonnehoed 15 zaden
42 tomaat Grappa Galia ? Zaden
43 tomaat Roma ? Zaden
44 buschbone(duitse benaming) latijn: phaseolus vulgaris l. ? bonen
45 mini maiskolf ? maiskorrels
dinsdag 8 december 2009 - 20:42
cee

Cee

Dit lijkt meer op een wedstrijd dan op een caroussel,

maar is en blijft een leuke actie,

mag je ook meedoen als je enkel pompoen en coeur de beuf zaden kan toevoegen?

PS: bij mij is het nu exact 11:40 (klokken geljik?)
woensdag 9 december 2009 - 11:40
Elrike

Elrike

Geen wedstrijd hoor, gewoon veel enthousiasme.
Ik heb vrij veel toegevoegd, bij een paar cijfers staat nu iets heel anders achter omdat er zo weinig zaden waren dat het zakje van wat het was nu leeg is.
Naast vrij veel toegevoegd(ik heb 11 nieuwe zaden toegevoegd en die meeste zakjes zijn nu nog aardig vol) heb ik ook veel eruitgenomen.

En Cee je mag gewoon meedoen, alleen als ik maar 1 of 2 soorten zaden zou toevoegen, durf ik niet veel eruit te nemen om het evenwicht wat te houden.
Misschien vind onze startster dat niet zo erg, maar uiteindelijk wil ze ook wel wat terug neem ik aan.
woensdag 9 december 2009 - 12:46
Rita1960

Rita1960

Hoi Cee,

tuurlijk kun jij ook meedoen! Kun je ook kennis maken met soorten die je normaal gesproken niet zou proberen.

@Elrike, kun je de lijst met de nu aanwezige zaden in je openings-topic zetten?
ben erg benieuwd wat er voor andere soorten bijgevoegd zijn.
misschien dat het voor mij ook wel interessant wordt om mee te dingen...

en als er een soort op is.... jammer dan maar zo gaat dat met een carousel

groetjes,

Rita

woensdag 9 december 2009 - 16:52
Elrike

Elrike

Soort op betekende dat er bijvoorbeeld nog maar 4 zaden van waren, dat is wel heel weinig, maar de meeste zakjes die er van mij nu inzitten zitten weer goedgevult.

@Rita, zie de lijst, ik heb hem erbij zoals die is wanneer die bij mij vertrekt, hij klopt niet helemaal met de vorige lijst, sommige zaden zaten minder van in, dus die heb ik nu goed ingevuld, was ws een keer vergeten het zijn ook zoveel verschillende soorten.
woensdag 9 december 2009 - 17:08
printemps

Printemps

Wat zijn die herfstknolletjes??
Ik ken het niet

Enkel jammer dat mijn tuin zo klein is en al vol staat

Jammer voor mij en een geluk voor de andere hé

Maar ik vind het een zeer goed idee
Nog veel carrousselplezier allen

mvg
woensdag 9 december 2009 - 17:09
printemps

Printemps

Aha

Echinacea

Die naam "herfstknolletjes'kende ik niet
Deze wel

Dank

mvg
woensdag 9 december 2009 - 17:21
Rita1960

Rita1960

Hoi Elrike,

Er zijn idd een heleboel nieuwe soorten toegevoegd
en die herfstknolletjes ken ik ook niet
Net zoals de vele tomatensoorten die erin zitten. Ik ben een leek op dit -tomaten- gebied

voor de eerste die reageert na 19.00 uur .... veel plezier volgend jaar met de zaden uit de carousel

groetjes,

Rita
woensdag 9 december 2009 - 17:39
Rita1960

Rita1960

Yep Marianne,

Echinacea is de zonnehoed.

woensdag 9 december 2009 - 18:48
cee

Cee

Ik denk dat de site gecrasht is,

maar hier ben ik de eerste?
woensdag 9 december 2009 - 19:07
Rita1960

Rita1960

Cee, Nee hoor, de site werkt nog steeds en JA HOOR, zo te zien ben jij de eerste na 19.00 uur

gefeliciteerd,

ik heb gewoon gewacht omdat jij de zaden van de tomaat coeur de beuf wilt toevoegen

groetjes,
Rita
woensdag 9 december 2009 - 19:13
Elrike

Elrike

Kijk eens naar de lijst Rita, er zitten ook al een paar coeur de boef zaden in, er komt nu een 2e zakje van Cee bij.

Jammer Ernestine, weer niet gelukt, ik hoop voor je dat je dan de volgende bent, maar ik heb er heeeeeeeel veel gardeners delight ingedaan(eerste keer dat ik zelf zaden heb gewonnen dit jaar, dus ik had genoeg), dus mensen die nu voor je komen laten vast wel wat voor je over.

En Cee pm je je adres aan me dat ik de envelop naar jou kan sturen?
woensdag 9 december 2009 - 19:46
cee

Cee

Ik probeer al eventjes je een pm te sturen maar het lukt me voor een of andere reden niet,

Stuur je mij anders een pm met je e-mail, dan probeer ik het eens zo?

En vooral, hip hoi, ik had het niet meer verwacht, dus sorry voor de late reactie nu op het forum, Het geeft best wel een goed gevoel
woensdag 9 december 2009 - 20:06
Elrike

Elrike

Ik heb anders 3 berichten van je Cee

Ik snapte eerst ook niks van die pm-functie hier, maar je krijgt niet een pm op het forum zelf, het wordt naar je E-meel gestuurd.
Daar kun je de mail weer beantwoorden.

Ik heb net nog even informatie van de zakjes overgetypt, sommige zijn in het Duits en kan ik helaas niet alles van vertalen.

Ook ben ik een beetje grof met openscheuren van zakjes geweest toen ik ze kocht en zie ik een heleboel houdbaarheidsdata niet meer. Nou ja ik tuinier pas 3 jaar en pas 2 seizoenen met groente erbij, dus erg oud kan het niet zijn.
woensdag 9 december 2009 - 20:59
Thanja

Thanja

@ Ernestine: Vervelend zeg, een poging tot inbraak! Hopelijk ben je aardig van de schrik bekomen!

@ Cee: Ik vind het echt niet erg dat je er wat meer zaden uithaalt dan dat je erin stopt. Het belangrijkste vind ik dat je er de zaden en de hoeveelheden eruithaalt die voor jou genoeg zijn. Ik vind 5-10 tomatenzaden bijvoorbeeld wel genoeg voor mezelf. Als je één plant goed afschermt van de rest, heb je namelijk het jaar erop voor de komende jaren meer dan genoeg zaden.
Maar als je eens Parijse worteltjes wil proberen, dan is 5-10 zaden toch echt niet te doen, daar zou ik juist denken aan zo'n 50-100 zaden. Maar dat is ieder voor zich.

Het is niet de bedoeling dat de zaden doorgestuurd, verkocht of geruild worden. Het is echt voor eigen gebruik.

vrijdag 11 december 2009 - 09:22
Thanja

Thanja

@ Elrike: Heb je ook digitale bestanden gekregen? Het is voor het overzicht namelijk wel handig dat die ook steeds ingevuld en meegestuurd wordt. Als het even kan dan ook de uiterlijke houdbaarheidsdatum erbij zetten.

Ik zag dat er ook maïs- en bonenzaden in de lijst stonden. Houd er rekening mee dat die het beste komend seizoen gezaaid kunnen worden.

vrijdag 11 december 2009 - 09:27
cee

Cee

Ik zal er als een goede Tuinvader mee omgaan,
Beloofd op mijn eerste communie zieltje

Ik heb ondertussen al eens wat opgezocht want moet toegeven dat er een aantal onbekende soldaten tussen zaten zoals de kleine pimpernel, de goji bes en de rode zonnehoed, maar ik ga moeten keuzes maken.

En zowiezo is het niet de bedoeling zakjes te plunderen hé, what comes around goes around, plus minus something something.
vrijdag 11 december 2009 - 09:39
Elrike

Elrike

Ik heb de bijhorende lijsten zojuist doorgestuurd!
vrijdag 11 december 2009 - 13:44
Thanja

Thanja

Natuurlijk vind ik dat niet erg, sterker nog: dat is juist ook de bedoeling! (rekening houdende met wat ik eerder zei over eigen gebruik)
vrijdag 11 december 2009 - 16:54
Elrike

Elrike

zeker, heb er nu al zin in, al een extra kweekbakje gevonden en turfbakjes aangeschaft.
Nu nog bakken maken (van die 1 bij 1 m bakken) en op zoek naar meer bloempotten, ik heb heel veel, maar nu nog meer nodig. Gaas om klimmers langs te laten groeien, braam, bonen en ga nog een kiwibes aanschaffen.
vrijdag 11 december 2009 - 19:12
evadepeva

Evadepeva

Ik las een keer een tip (misschien wel hier..) dat je ook kan zaaien in lege eierdoosjes, dit heb ik vorig jaar gedaan en dit beviel me goed, ik heb de eierdoosjes toen de zaailingetjes de tuin in gingen doorgeknipt i (in 10 bakjes) en gewoon in de tuin geplant. Dit jaar hoop ik nog veel meer te zaaien, dus ik ga er niet van die dure bakjes voor kopen.. (turf schijnt ook erg milieu-onvriendelijk te zijn, het mijne weet ik er niet van, las het op een ander forum.) Volgende maand gaat de pret beginnen...!
vrijdag 11 december 2009 - 23:01
Elrike

Elrike

volgende maand? wat kan je in januari dan al zaaien?(beginnersvraagje)
En goede tip van die eierdozen, ik heb gister nog steviazaad gekregen, nu ben ik helemaal blij.
zondag 13 december 2009 - 00:05
evadepeva

Evadepeva

Ik begin volgende maand met peper en paprika te zaaien (binnen).
Hosta, helleborus en allium kan al buiten. (ik doe het voor de zekerheid wel in pot)
zondag 13 december 2009 - 00:20
Thanja

Thanja

Ik heb geen goede ervaringen met eierdozen. Het neemt veel vocht op, valt gemakkelijk uit elkaar als je het wil verplaatsen. Ik zou er in ieder geval geen planten in opkweken die traag zijn, zoals paprika of peper.

Maar ieder zijn eigen ding, hoor!
zondag 13 december 2009 - 10:05
evadepeva

Evadepeva

Het is inderdaad slap materiaal, ik had ze op een onderblad en dat nam ik mee de tuin in. Schimmel had ik geen last van, maar ik ben ook zuunig (echte Hollander) met water, de paprika's enz die ik straks ga zaaien zet ik maar ik een plastic pot, die staat wel ff binnen. (echt mooi zijn eierdozen ook niet natuurlijk.. )
zondag 13 december 2009 - 23:55
Thanja

Thanja

Over zuinig gesproken: Ik heb zaaitrays, die ik vaak 3-4 keer gebruik, voordat ze kapot zijn en weggegooid worden. Ik maak ze tussendoor natuurlijk wel goed schoon!
maandag 14 december 2009 - 09:07
evadepeva

Evadepeva

Zijn dat die plastic dingen met allemaal kleine vakjes?
maandag 14 december 2009 - 10:41
Thanja

Thanja

Ja, ik heb ze met 6 vakjes en 12 vakjes. Ik vind de zaaitrays met 6 vakjes het handigst.
maandag 14 december 2009 - 17:12
Rita1960

Rita1960

Ook de traytjes waarin kleine planten worden aangeboden kun je gebruiken.
zoals die waarin 10 of 12 viooltjes en ander perkgoed worden verkocht.
Heerlijk makkelijk en goed te verplaatsen door het hengseltje..

groetjes,
Rita
maandag 14 december 2009 - 17:41
Vlinderr

Vlinderr

Je kunt vaak de traytjes zo meenemen (gratis dus) bij tuincentra. Even schoonmaken en je hebt prachtige zaaitrays. Allemaal verschillende maten.
maandag 14 december 2009 - 19:32
evadepeva

Evadepeva

Goede tips, heerlijk consuminderen!!!
Het carrousel is op reis inmiddels?
maandag 14 december 2009 - 22:32
Thanja

Thanja

Je kunt vaak de traytjes zo meenemen (gratis dus) bij tuincentra. Even schoonmaken en je hebt prachtige zaaitrays. Allemaal verschillende maten.

Bij het tuincentrum bij ons in de buurt hebben ze alleen maar de 'grote maten' liggen. Niet echt handig voor het binnenzaaien van paprika's en tomaten.
maandag 14 december 2009 - 22:51
Elrike

Elrike

@evadepeva, de Groentecarroussel is vorige week al vertrokken, maar moet wel weer de grens over.
En ik denk dat ie nu zwaarder is. Ik hoop dat ie snel aankomt bij Cee.
woensdag 16 december 2009 - 16:39
cee

Cee

aangekomen,

maandag 28/12 gaat de volgende ronde van start

Ik begin dan wel een nieuwe topic, ideaal om de dagen tussen kerst en nieuw te vullen, dus tot binnenkort.

Alvast allemaal een vrolijke kerst
dinsdag 22 december 2009 - 10:17
Thanja

Thanja

Beste Cee,

Houd wel rekening met het weer. Er zitten enkele zaden bij die beter niet verstuurd kunnen worden met vorst. Als je een luchtkussenenvelop hebt of op een andere manier de zaden goed kunt isoleren, kunnen de zaden met enkele graden vorst worden verstuurd.

Thanja
dinsdag 22 december 2009 - 11:11
cee

Cee

Ik ga de weersvoorspellingen goed in de gaten houden!

Ik kan er gerust wat bubbeltjes plastiek rond doen, of zoeen brief gebruiken met bubbeltjesplastiek voering. Of driedubbel verpakken

Ik ga vanavond al eens zien of ik als "professioneel prutser" iets vorstvrij in elkaar kan steken.

dinsdag 22 december 2009 - 14:13
Elrike

Elrike

Er zit al een bubbeltjesenvelop omheen, ik heb er een grotere om gedaan dan de oorspronkelijke carroussel envelop.
Maar mooi dat ie ook door dit weer bij je is aangekomen Cee.
dinsdag 22 december 2009 - 23:23
leeuwtje

Leeuwtje

Loopt deze nou eigenlijk nog steeds. Want ik wil er ook wel aan meedoen.
Misschien heeft iemand de link voor het huidige topic voor me.
maandag 18 januari 2010 - 10:30
evadepeva

Evadepeva

Volgens mij heeft het even stil gelegen in verband met de vorst, en is hij nu in handen van de tnt.. Ik volg het ook nog steeds, mijn honger is al wel een beetje gestild door de lentekriebelcarrousel.
Ik aas op de ananaskers!
maandag 18 januari 2010 - 11:27
Thanja

Thanja

Er is al een nummer 8. Volgens mij is de envelop afgelopen weekend op de bus gegaan.
maandag 18 januari 2010 - 12:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).