Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb vorig jaar als proef één rijtje schorseneren gezaaid. Ik kende ze niet, maar ze smaken zo lekker en zijn de hele winter te oogsten zonder dat ze bevriezen. Ik ga ze dit jaar zeker weer opnieuw zaaien en heel wat meer. Aangezien de winter dit jaar nogal streng is geweest heb ik vandaag pas voor de tweede keer geoogst. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Ik heb ze net als winterwortels met de schop losgemaakt en daarna uitgetrokken. Maar ze zijn zo lang dat er een groot deel in de grond blijft. Hoe oogst je ze gemakkelijk zonder ze echt helemaal te moeten uitgraven?
Schorseneren hebben net als pastinaken een lengte van wel 30 cm ( of meer ) Ik steek met de schep dan rondom de wortels een gedeelte weg, diep natuurlijk , en dan kan ik ze makkelijk heel uit de grond halen.
Nee grapje, wij doen het zoals onze overgrootvaders in WO I.
Namelijk loopgraven ernaast maken tot op de worteldiepte.
Dan van de andere kant de schup erin en naar de kant van de loopgraaf duwen en ze eruit trekken, mooie onbeschadigde schorseneren.
Best lekker, hé, dat keukenmeidenverdriet !
Hier is iedereen er gek op.
( niet voortzeggen, 'k heb een schat van een man die het uitdoen en schoonmaken voor zijn rekening neemt. En daar ben ik heel blij om. )
Zeker moet je de grond voor schorseneren en pastinaken 2 spades diep spitten, zo'n 40 cm ongeveer en er daarna niet meer overheen lopen zodat de grond niet te vast wordt maar met een spade of riek breken ze toch nog wel vaak af, ( zeker als je erg lange en dikke hebt gegroeid!!)
De grond eromheen of ernaast weg halen lijkt mij de enige optie.........
Wie kent het recept van schorseneren waarbij er geen witte saus wordt gemaakt maar het was iets met azijn of zo.
Mijn moeder maakte vroeger de de schorseneren zo klaar.
Ze smaakte altijd heerlijk.
Hetzelfde gaat ook met gele boontjes.
Schorseneren schillen en meteen in een bakje met wat azijn leggen. (tegen verkleuren)
Vervolgens in stukjes van 5 cm snijden, in een pan met wat zout en melk en 20 minuten koken. ipv water kun je ook groentenbouillin gebruiken, is natuurlijk veel lekkerder!!
Dressing maken van 3 eetlepels olijfolie, 4 theelepels gehakte basilicum, 2 eetlepels citroensap en 1 theelepel citroenrasp en 1 theelepel grove mosterd.
Schorseneren afgieten en koud water erover, uit laten lekken.
500 gram schorseneren koken in water gedurende 10 minuten. afgieten en uitlekken.
25 gram boter smelten en schorseneren goudbruin bakken.
1 eetlepel honing erbij en roeren tot alles gekarameliseerd is.
Vervolgens 1 dl. sinassap erbij ( blussen)
deksel op de pan en 10 minuten laten smoren.
Dan als laatste wat kervel of dille erover.
Dat is het probleem!
Als je van alles wat je wilt zaaien (dure) zakjes vol moet gaan kopen eindig je met veel te veel zaad.
Maar ik wil zoveel uitproberen.......
Dus eigenlijk zou ik aan halve of kwart gevulde zakjes genoeg hebben......
Als ik optel wat ik uitgeef voor de tuin.... schrik ik toch wel.... ondanks mijn tuinbudget.....
Dank iedereen voor zijn/haar bijdrage. Ik zal dus gewoon beter en dieper moeten graven. De tip om dieper te spitten is natuurlijk ook prima, maar dan moet je van te voren weten waar ze komen. Ze komen trouwens dit jaar op prima losse grond.
De recepten zijn ook welkom, dat gaan we hier ook wel eens proberen. Er zit nog maar voor 1 portie in de grond.
De laatste heb ik nu ook geoogst. Eerst een gleuf ernaast en de schop aan de andere kant. Dat is prima gelukt zo. Er is er maar één stuk blijven zitten.