menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pepers en paprika

Ga naar meest recente reactie

johnyvoets

Johnyvoets

zoals ergens gelezen op het forum heb ik pepers en paprikas gezaaid begin februari (nu, na het verplanten ongeveer 100 stuks).
Het zaaien gebeurde in een zelfgemaakte kas met TL-lampen (ongeveer 18 cm boven het zaaisel) geplaats in de kelder met een temperatuur van ongeveer 25°.
Het resultaat is dat de perpers en paprikas thans over de TL-lampen groeien.
Ik neem aan dat het, gezien de huidige nachttemperaturen, nog te vroeg is om de planten naar een onverwarmde serre over te brengen.
Heeft iemand raad (in huis kan ik ze niet kwijt en TL-lampen verhogen gaat ook niet) ?
mvg
johny
donderdag 11 maart 2010 - 11:41
andre

Andre

Misschien uitplanten in potjes van ongeveer een 10 cm doorsnede en voorlopig bewaren in de kelder

Grt andre
donderdag 11 maart 2010 - 11:55
kerstkind

Kerstkind

hoi Johny,
ik zou ze in ieder geval minder warm neerzetten, misschien zó in de kelder,
onverwarmd, maar wel licht.
100 stuks!!!!!! Kweek jij voor een heel weeshuis??

groetjes en succes ermee!
José
donderdag 11 maart 2010 - 14:51
FransNL

FransNL

Tsja , wat voor raad moet je hier geven ? Misschien toch maar volgend jaar een maand later zaaien ? Daar schiet je nu natuurlijk niets mee op dus ik zou ze zoals José al zegt voorlopig maar ergens op een koele maar wel lichte plaats neer zetten zodat ze een beetje geremd worden.
donderdag 11 maart 2010 - 18:09
Rockey

Rockey

@tuinfairy: de zaden voor laten weken helpt om sneller te kiemen. Volgens sommigen zou camille thee nog beter werken.
Ook de deno-methode kan helpen.

Moet een rondneuzen op internet, er zijn verschillende methodes om je zaadjes snel te laten kiemen.

Is wel enkel het kiemen dat sneller zal gaan, de rest hangt beetje van verschillende factoren af?
zaterdag 27 maart 2010 - 10:04
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

kan je nu nog paprika zaaien?
Wand de zaaicourssel van beglië komt mijn kant op
Dus ik ga paprika zaadjes er uit nemen
Maar kan ik die nu nog zaaien in de loop van volgende week zou de envelop toe moeten komen.
zaterdag 27 maart 2010 - 17:18
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ok

Groetjes
zaterdag 27 maart 2010 - 19:39
Maxpowa

Maxpowa

@tuinfairy: de zaden voor laten weken helpt om sneller te kiemen. Volgens sommigen zou camille thee nog beter werken.
Ook de deno-methode kan helpen.

Eerlijk gezegd, dat wordt veel beweerd en ik heb het vroeger ook toegepast en als je goed zaad gebruikt, dan maakt het gewoon niks uit naar snelheid van kiemen. Ik ga wel niet beweren dat het niet helpt om oude zaden (> 5 jaar) te weken, maar afgezien van Gibberellinezuur zijn er echt geen toevoegingen die iets uitmaken hoor, gewoon zuiver water is dan nog altijd het beste.

Maar voor goed recent zaad is gewoon zaaien net zo goed en veel minder werk.

De deno methode is ook niet echt wetenschappelijk onderbouwd he, de enige die er meer succes uithalen zijn de mensen die geen verwarmd kastje hebben en die dan hun zakjes op een warme plaats kunnen leggen voor planten die warmte nodig hebben, voor de rest betekend het veel gepriel aan erg fragiele kiempjes die je eigenlijk gewoon met rust zou moeten laten in dat stadia.

Wil je goede opkomst? Doe dan lekker gewoon, zaaien in grond of op rotswol in de omstandigheden die voor dat bepaalde zaad wenselijk zijn. Beetje vochtig houden en wat geduld hebben en alles komt wel goed. Goede zaadjes willen kiemen hé, dat zit er ingeprogrameerd, dat is de natuur en we weten allemaal dat de natuur het het beste doet als de mens er zich buiten houdt
maandag 29 maart 2010 - 12:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).