menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenpuree

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Waar zijn al die tomaten gebleven? Voor een groot deel in de diepvries. Maar die raakt bijna vol. Dus nu ook maar een aantal potten gevuld met puree. Men heeft het wel eens over een voedselvoorraad voor 3 dagen voor eventuele calamiteiten. Nou dat redden we denk ik wel.
Het in de potten doen gaat ongeveer hetzelfde als jam maken; goed schoonmaken. Vruchten wassen en in de pan snijden. 5 minuten laten koken. Door de passe-vites draaien en heet in de potten doen. Deksel strak erop en even op de kop zetten. Daarna rechtop zetten en er op letten, dat de deksels "klik" zeggen. Dan nog even op de foto met z'n allen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 9 september 2010 - 15:50
JovanDreumel

JovanDreumel

In het echte Nederlands is het een passeermolen. Draaimechanisme met een zeef onder in de bak. Tegenwoordig van roestvrij staal. Misschien vind je er wel een met Google.
donderdag 9 september 2010 - 16:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Precies. Pitten en schillen worden op die manier verwijderd.
donderdag 9 september 2010 - 16:13
johnyvoets

Johnyvoets

Enkel tomaten of moet er nog iets bij ?

Hoelang zijn de gevulde potten houdbaar.

mvg
Johny
donderdag 9 september 2010 - 16:32
zourky

Zourky

JO ze staan wel mooi op de foto,maar één ding doen ze niet
ze vergeten te lachen
groetjes Richard
donderdag 9 september 2010 - 16:37
JovanDreumel

JovanDreumel

Ongeveer 1 jaar, misschien nog wel langer, maar dan zijn ze hier wel op. Dit zijn puur tomaten, vooral voor de soep, die wordt later op smaak gebracht. En ook door macaroni en spaghetti en pizza. Dat wordt later ook op smaak gebracht.

Dan zal ik er nog een lache bekkie op moeten plakken.

Een tip: Heb je niet genoeg potten, dan kun je daar ook beugelflessen van een bepaald biermerk voor gebruiken.
Hieronder de afbeelding van de passe-vites.

donderdag 9 september 2010 - 16:37
lentemode

Lentemode

Heerlijk resultaat, Jo !!!
De zomer komt weer even terug op de winterse dag dat je zo'n pot opendoet...

Groetjes,
Mia
donderdag 9 september 2010 - 17:29
Jeannette1

Jeannette1

Hai Jo,

Dat is spekkie naar mijn bekkie, wat ziet het er heerlijk uit.

Helaas hadden wij dit jaar geen fruit of groenten, alleen wat boontjes, die waren om te zuigen zo mals en lekker.

Maar denk jij, dat het net zo lekker zal smaken als wij de tomaten bij een van de vele tuinders halen bij ons in het dorp?

Nu hebben zij nog tomaten en betalen wij een appel en een eitje voor een plastic tas met tomaten.

Voor ons wel de moeite om er puree van te maken, waar wij nog nooit aan gedacht hebben.

Bedankt voor al je ideeën en recepten, het lijkt wel (alles doen wat moedertje "Jo van Dreumel" doet) bij ons.

Groetjes, Ger en Jeannette
donderdag 9 september 2010 - 19:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Buitentomaten zijn altijd lekkerder. Daar wordt meer zorg aan besteed. In de keuken help ik zo af en toe. Daar steek ik dan weer wat van op. Deel dat met jullie.
donderdag 9 september 2010 - 20:31
Jeannette1

Jeannette1

Dank je wel Jo en bedank je vrouw ook van ons!

Want dat wij genieten van alles wat jullie maken is een ding dat zeker is.

Groetjes, Jeannette
donderdag 9 september 2010 - 21:19
an

An

hoi Jo die zeef (voor pureren heb ik ook )wou hem al weg doen maar wat jij doet bevalt me wel dus ik bewaar hem. bedankt voor de tip.
groetjes an
donderdag 9 september 2010 - 22:17
verbena46

Verbena46

Inplaats van ze eerst te koken doe ik ze rauw in glazen potten ( iets in stukken gesneden) deksel er op en dan gaan ze in een kleine ton ,water op er bij en laat ze een half uurje koken.
heb circ. 80 potten gemaakt , voor saus maken worden deze tomaten even gepureerd met een elkectr.mixer of je kan ook de zeef (foto) gebruiken.
Het conserveren van tomaten wordt hier ook op verschillende manieren gedaan.

gr verbena

vrijdag 10 september 2010 - 10:38
an

An

door die tomaten ziekte heb ik helaas niks meer om in te maken moet een jaar wachten,want als ik had had ik zeker dit uitgeprobeert.
gr an
vrijdag 10 september 2010 - 11:29
Victor44

Victor44

Wij hebben potten staan die op identieke manier gemaakt zijn,ze bewaren zelfs meer dan twee jaar en zijn nog altijd even mooi rood. Zolang de deksels een beetje naar binnen staan zijn ze luchtdicht en blijven ze goed.We maken zo ook een ganse voorraad provencaalse saus met tomaten,paprika's,basilicum en andere verse kruiden,in de zomer heb je er toch genoeg en in de winter moet je alles soms kopen wil je deze saus maken.
grtjs
vrijdag 10 september 2010 - 21:21
Victor44

Victor44

Ik heb er nog vergeten bijzetten dat je ze wel best op een koele donkere plaats bewaard,bij ons staan ze dan ook in de kelder.[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 september 2010 - 21:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij ons onder in de kelderkast. Ook donker.
vrijdag 10 september 2010 - 21:43
Mandy

Mandy

Als het bewaren in glazen potten zoooooo simpel kan waarom zou je dan gaan wecken???

Ik heb ook een enorme oogst aan paprika en tomaat dit jaar.
Mijn vriezer zit vol ( tomaten in stukjes, even in de blender en 5 minuutjes koken, afkoelen en in de vriezer) en sinds een week gaat de opbrenst van elke dag, zo'n 3,5 kg per dag, in de WECKKETEL..... en vervolgens in de glazen potten...

Is het wecken van fruit en groenten een beetje verspilde tijd en energie?????

vrijdag 10 september 2010 - 21:55
EvaJansen

EvaJansen

Mijn tomaten koop ik gewoon op de markt! Lekker makkelijk.

Groetjes,
Eva Jansen

http://www.vanlangenrecreatie.nl/
dinsdag 14 september 2010 - 21:15
JovanDreumel

JovanDreumel

Het lekker gemakkelijk geeft niet altijd de meeste voldoening. De een houdt van dit en de ander van dat.
dinsdag 14 september 2010 - 21:28
Victor44

Victor44

En 'lekker makkelijk' is niet altijd het lekkerst! Wanneer je zelfgekweekte tomaten uit eigen tuin of serre kan eten proeft men toch duidelijk het verschil van industrietomaten en hobbytomaten. En ik ben duidelijk niet de enige die dit verkondigd,daarvoor zijn er te veel liefhebbers die maar wat blij zijn als je eens wat tomaten weggeeft. Maar ja,iedereen is vrij om te doen en laten wat hij wil hé.
grtjs
dinsdag 14 september 2010 - 22:26
Jeannette1

Jeannette1

Ik dacht dat dit een tuinadviesforum was voor echte groene vingers???
dinsdag 14 september 2010 - 22:33
JovanDreumel

JovanDreumel

Men wil waarschijnlijk het eigen bedrijf promoten.
woensdag 15 september 2010 - 07:19
Jeannette1

Jeannette1

Je hebt gelijk Jo, zo denk ik er namelijk ook over!

Hopelijk heeft Kurt een middel om dit soort mensen die alleen komen om reclames te maken voorgoed te verwijderen.

Groetjes, Jeannette
woensdag 15 september 2010 - 08:29
bisschop

Bisschop

jo,
Dank je wel
ik volg berichtjes van jou zelf kom ik ook eens op je blog omdat ik ondervonden heb dat hetgene wat je zegd echt werkt.
Hoop dat je altijd je blog gaat aanvullen zo dat ik ook alles op tijd en stond (als mijn gezondheid het toelaat) kan doen
het geeft zo een voldoening iets lekkers uit de tuin
marleen
woensdag 15 september 2010 - 13:57
Rita1960

Rita1960

'k weet een ding wel.... eigen gekweekte tomaten, paprika's en komkommers..

er zit veel meer smaak aan dan die gekochte uit de winkel.. mijn collega's vinden dit ook en wat belangrijker is... mijn man vindt deze ook vele malen lekkerder! - en hij kan ze eten zonder dat zijn maag begint te protesteren!
ennuh, die man van mij jat ook alle tomaatjes van de plant af.. denk je dat je als je thuis komt van het werk tomaten moet plukken.. nee dus..alles al OP!

groetjes,
Rita

hier had hij nog steeds zo iets van wordt dit nog wat dit jaar? of is het een grapje?
en nee.... de groenen liet hij hangen totdat ze rood of geel werden..
dinsdag 28 september 2010 - 20:57
Jeannette1

Jeannette1

Hai Rita,

Heerlijk he al die heerlijke verse groenten uit eigen tuin.

Die smaak is dan ook nergens mee te vergelijken.

Je kunt niet dik worden van tomaten, dus laat manlief maar lekker snoepen van dit heerlijks dat er zo gezond uitziet!

Geniet van wat je ziet.

Groetjes, Jeannette
http://www.jeannettesstek.nl/
dinsdag 28 september 2010 - 21:41
Rita1960

Rita1960

Oh Jeannette,

Ik laat hem er van eten, kan er zelf ook niet van afblijven als ze rijp zijn..
heerlijk die zoete smaak en nog beter ze zijn niet zo waterig...
en ja.. hier gaat het dubbel op, ik en manlief genieten van hetgeen wij zien en eten

groetjes,
Rita

en mooi dat je website het weer doet..
NB: let je wel een beetje op Ger
dinsdag 28 september 2010 - 22:25
stefaan1

Stefaan1

wat de smaak betreft
ik heb dit jaar 29 soorten gezaaid
geen hibryden
en ze smaken allemaal verschillend
dat is het leuke aan tomaten te kweken
tot nu hebben we alles in de diepvriezer gestoken, maar deze tip om in bokalen te bewaren zullen zeker volgend jaar uitproberen
diepvriezer zit vol, en deze gebruikt stroom
denk dat het milieuvriendelijker is en goedkoper om ze in bokalen te bewaren
alle middeltjes helpen hé

groetjes
annie en stefaan
woensdag 29 september 2010 - 17:54
Rita1960

Rita1960

Hoi Stefaan,

mag ik je vragen welke soorten je hebt gezaaid? en hoe je ze hebt opgekweekt?
heb je nog aanraders voor in potten die in de vrije lucht worden gezet? met andere woorden.. rassen die niet of nauwelijks vatbaar zijn voor de phytoftera?

wel veel vragen!

hier hebben de Red pear, de Ildi en de orange berry het erg goed gedaan.
de San Marzano 2, de Grappa Galia en de Coeur du beuff zet ik volgend jaar niet meer, te gevoelig voor de ziekte bij de buitenteelt.

groetjes,

Rita
woensdag 29 september 2010 - 20:11
bisschop

Bisschop

Rita,
ik heb eens san marzano staan gehad in de serre enwas er zeer tevreden over
Naar het schijnt is ida gold goed voor buitenteeld maar heb dit nog niet geprobeerd.
marleen
woensdag 29 september 2010 - 21:35
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).