menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rabarber

Ga naar meest recente reactie

ugdmmcr

Ugdmmcr

Ik heb rabarberplantjes gekocht, maar weet niet ofdat ze in de zon of schaduw moeten, extra voeding nodig hebben, veel of weinig water, en wanneer en hoe je ze kan plukken?
dinsdag 3 mei 2011 - 12:29
garfield

Garfield

Rabarber is wat zon betreft nogal gemakkelijk. Ze hebben grote bladeren dus ze kunnen goed in de schaduw. Zelf heb ik ze redelijk in de volle zon staan en dat gaat ook zeer goed. Het zijn wel planten die wel wat voeding lusten. Ieder najaar of voorjaar een randje mest erom heen is prima. Dit jaar kun je nog niet plukken, want de plant moet nog veel groeien. Maar volgend jaar kan dat misschien tot aan de langste dag (21 juni)
dinsdag 3 mei 2011 - 12:40
Sandy

Sandy

Met rabarber kan je van alles doen. Als de stengels lang genoeg zijn kan je er een rabarberlimonade mee maken, heeeel lekker. Dat kan je vanaf half mei tot eind juni ongeveer (dan gaat de rode kleur uit de stengels).
Rabarberspijs, confituur, ... zijn reeds allemaal gekend.
Rabarber heeft ook wel geregeld water nodig, dus met deze droogte kan je maar beter extra water bijgeven af en toe.

groetjes
Sandra
dinsdag 3 mei 2011 - 19:15
Marlijs

Marlijs

lijk me heeerlijk zo'n rabarberlimonade. maak je ze als confituur? maar sneller van vuur?

- hoort eigenlijk meer thuis onder 'koken uit eigen tuin"!

ik ben net klaar met het maken van limonade van citroenmelisse... mmmm!

en wat is rabarberspijs??

groetjes!
dinsdag 3 mei 2011 - 21:32
Rita1960

Rita1960

Jaaaaaa Sandy,

zet aub de recepten met de rabarber onder "koken uit eigen tuin".

velen zullen je dankbaar zijn

groetjes,

Rita
dinsdag 3 mei 2011 - 21:38
ugdmmcr

Ugdmmcr

Hoe pluk je de rabarber?
dinsdag 3 mei 2011 - 23:34
inderal

Inderal

Je trekt de buitenste stelen vanaf de grond weg een beetje met een draaiende beweging van de plant dus van buitenaf beginnen. Je mag ook niet alle stelen ineens wegtrekken maar laat best een paar stelen staan zoniet kun je de plant beschadigen.
woensdag 4 mei 2011 - 06:13
Sandy

Sandy

voor rabarberlimonade (net gemaakt hier, en even enthousiast onthaalt als vorig jaar) doe ik het volgend :
Ik haal zoveel mogelijk stengels van de rabarber - liefst zo rood mogelijk, de kleurstof hiervan trekt in het sap -(op de manier van inderal) binnen, snij ze in kleine stukjes. Doe ze in een grote kom, strooi er redelijk wat suiker over. Dan kook ik water en het kokende water giet ik over de rabarber met suiker. Daarna doe ik het deksel op de pot en laat het 24 uur (het echte recept spreekt over 12 uur, maar door het werken gaan loopt dit uit tot 24 uur) trekken, giet af en proeven maar ! Een beetje zurig, maar in de frigo heerlijk fris en met warm weer een echte aanrader.

Heb net een grote pot gemaakt, ongeveer 5 liter, maar dit is binnen de week weer op. Vind het niet erg, de kinderen zijn er echt gek op !
donderdag 5 mei 2011 - 21:59
ugdmmcr

Ugdmmcr

Dank jullie wel
vrijdag 6 mei 2011 - 00:43
Marlijs

Marlijs

mmm, super!
vrijdag 6 mei 2011 - 09:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon