menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peultjes oogsten

Ga naar meest recente reactie

timtamtom

Timtamtom

Hallo,

Ik heb een aantal peultjesplanten in mijn tuin
en er zitten al best wel wat peultjes aan.(voor zo weinig planten)
Maar sommige zijn al zo groot dat je ze al kunt
oogsten, terwijl anderen nog heel erg klein zijn. (of nog een bloem)
Weet iemand wat ik het beste kan doen daarmee?
maandag 16 mei 2011 - 17:03
garfield

Garfield

Je hebt gewoon te weinig planten. Je zou ze kunnen plukken en ze gaan invriezen totdat je genoeg hebt, maar dat is eigenlijk wel jammer. Toch maar doen en hopen dat je volgende week wel genoeg hebt voor één maaltje.
En volgend jaar gewoon meer planten zetten.
maandag 16 mei 2011 - 17:07
timtamtom
maandag 16 mei 2011 - 17:25
timtamtom

Timtamtom

Dat zeg je wel zo makkelijk, maar daar zal ik dan ook wel meer plaats voor moeten hebben he?
maandag 16 mei 2011 - 17:26
Mandy

Mandy

Steek je toch gewoon wat gras weg ofzo
maandag 16 mei 2011 - 17:28
timtamtom

Timtamtom

Helaas zijn hier mijn ouders de baas over de tuin
En wat moet je dan met de peultjes doen voordat je ze
invriest???
maandag 16 mei 2011 - 17:30
Polplastron

Polplastron

Zo heel veel plaats heb je niet nodig hoor. In mijn groentenbakjes van 1m² zet ik er ook om de zoveel jaren. Dan heb ik twee rijen van 1m lang staan en daar oogsten we toch twee tot drie keer van. We eten er vervolgens met twee volwassenen en drie kinderen van. Zo zie je maar ...

Groeten,

Pol
maandag 16 mei 2011 - 18:18
ev121a

Ev121a

[kleur=#ff0
000] De peulen die wij gezaaid hebben in februarie gaan we
oogsten morgen de eerste en daar eten we met de wortellen van de week
hopende dat ze smaken.

Groenten

maandag 16 mei 2011 - 19:56
Tarragon

Tarragon

Dit zijn mijn erwtjes enkele weken geleden.

In zo een pot passen ongeveer 6 à 8 plantjes.

Ik heb dezelfde fout gemaakt, veel te weinig erwtjes geplant. Al doende leert men.
Op het ogenblik hangen er een stuk of 10-12 peultjes, maar het belooft duidelijk nog meer te worden.
Inmiddels ben ik aan een inhaalbeweging begonnen en er staan nog eens een goeie twee dozijn gekiemde erwtjes te wachten om in potten van de zelfde afmeting terecht te komen.

Ik denk, Tom, dat je ouders er toch wel mee akkoord zullen gaan om enkele vierkante centimetertjes op te offeren voor 3 of 4 grote potten voor jou? Gewoon heel lief zijn zoals dat kereltjes in de reclame voor de Lotus speculoospasta, dan komt het wel in orde

Wat ik ook doe, omdat ik zo beperkt ruimte heb, is in de hoogte werken. Google ook eens naar verticaal tuinieren of in het Engels vertical gardening. Dat geeft ideeën.
Zie je op de foto rechts naast de pot dat rekje? Zo heb ik 2 rekjes (waren zelfs niet duur) en daar staan wat bakken met lage planten. zoals kruiden en aardbeien.

En tenslotte wat fantasie aan de dag leggen als je aan het fornuis staat. Het traditionele "erwtjes & worteltjes" kan probleemloos omgezet worden naar (wat meer) worteltjes en (wat minder) peultjes. Of wat ook gaat is fijne boontjes met peultjes combineren. 't Zal wel lukken.

Groenten

maandag 16 mei 2011 - 20:56
timtamtom

Timtamtom

Mijn moeder wou er zowieso al asperges met peultjes en veldsla
van maken, want daar heb je er niet zo veel voor nodig.
Maar ik zet mijn peultjes wel gewoon in de volle grond op een klein
stukje tuin. En toch kunnen er best wel wat planten groeien.
dinsdag 17 mei 2011 - 07:10
timtamtom

Timtamtom

Weet iemand wat je met de peultjes moet doen voordat je
ze invriest??? Blancheren, of bakken, of, of, of...............
zaterdag 21 mei 2011 - 16:07
renate67

Renate67

heel kort blancheren (in flinke hoeveelheid kokend water gooien en na 1-2min (als ze felgroen worden) eruit scheppen en direct afkoelen in heel koud water).
zaterdag 21 mei 2011 - 22:28
timtamtom

Timtamtom

Bedankt!
zondag 22 mei 2011 - 18:03
annemiek123

Annemiek123

ze zijn ook heerlijk in een roerbakgerecht, en dan heb je aan een paar peulen al genoeg.
Ik heb ze ook in een 35cm pot staan, daar heb ik 6 plantjes per pot in, ze hangen nu vol met peulen (sugarsnaps) dus dinsdag gaan ze de pan in! Ik heb 2 potten gezet, dus 12 plantjes, zo doe ik dat ook met de boontjes .
zondag 22 mei 2011 - 23:25
marero

Marero

mijn peultjes staan ook in een grote pot en heb vandaag juist mijn eerste maaltje ervan gemaakt, gewokt met kippereepjes en pak choy ook zelf gezaaid en noedels, twas heel lekker
en der hangen nog veel peultjes in, ik zet wel altijd wat meer in een pot dan wat aangegeven word, en tot hiertoe lukt dat prima
zondag 22 mei 2011 - 23:49
timtamtom

Timtamtom

Waarom zetten jullie ze allemaal in potten?
Dat kan toch ook gewoon in de volle grond?
maandag 23 mei 2011 - 11:12
annemiek123

Annemiek123

weinig plaats in de volle grond, en wel genoeg plaats voor potten...
maandag 23 mei 2011 - 11:32
marero

Marero

ah voila annemiek, gij zegt het, de tuin staat bomvol dus zetten we het in potten, die geraak je meestal wel nog ergens kwijt al was het maar tussen de planten als er ergens een gat valt inventief zijn noemen ze datte
maandag 23 mei 2011 - 11:37
timtamtom

Timtamtom

Echt mooi zal dat er toch niet uitzien denk ik...
En ik heb zelf niet veel grote potten, maar nog wel een
beetje plaats in de moestuin.
maandag 23 mei 2011 - 17:31
timtamtom

Timtamtom

Ik laat ze al tegen een rekje van bamboe groeien.
maandag 23 mei 2011 - 20:48
Mandy

Mandy

Als je genoeg ruimte hebt. Tim, kun je ze makkelijker in de volle grond zetten. Dan heb je niet zoveel problemen met voldoende water geven enzo...
Maar als je tuin vol is zijn potten natuurlijk ook een optie.... Maar je moet het beter in de gaten houden...
maandag 23 mei 2011 - 21:28
timtamtom

Timtamtom

Maar dat is ook wel makkelijk in potten. Dan kun je er
beter bij en ze van alle kanten in de gaten houden.
dinsdag 24 mei 2011 - 16:29
toelsietil16

Tekst aangepast

Toelsietil16

Goeiedag allemaal een vraagje? Kunnen peultjes in een pot zo ja welke pot ? Ik heb beperkte ruimte en een balkon. Heb nu 3 peulenplantjes en het is tijd ze te verpotten.. met vriendelijke groeten!
vrijdag 28 april 2023 - 15:13
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 2? (beveiligingscontrole) *