Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ja hoor je kunt ze weer vinden in de aardappelplanten de coloradokevers. Elke kever die je nu weg vangt elke dag scheelt straks wel 100 larven. Het is dus de moeite waard om dat te doen. Jammer genoeg zijn er nog teveel mensen, die dat niet doen. De chemische middelen zijn maar beperkt werkzaam tegen deze kevers. En weg is weg denk ik maar.
Maar krijgen verschrikkelijk vieze larven, die complete aardappelplanten opvreten en beschadigen. Dat leidt weer tot versnelde schimmelvorming ( aardappelziekte).
Ik heb die coloradokevers in jaren niet meer gezien op onze aardappelen.
Het is de eerste keer dat ik er terug moet aan denken via deze forum.
T'is te hopen dat die kever niet op zijn terugmars is in mijn regio,want je komt er niet zo snel van af hoor.
ik heb er in mijn tuin nog nooit last van gehad,maar ga morgen toch de aardappelkes controleren,aardappelen staan in de kippenren,maar ik veronderstel dat kippen ze niet eten??
Er is eigenlijk maar één oorzaak. Dat zijn de slordige bestrijders van het vorige jaar. Ieder jaar komen ze in dezelfde hoek van het volkstuincomplex voor. Tweede oorzaak is de biologische bestrijder die vele uren bezig is om ze handmatig te verwijderen maar er toch altijd weer wat vergeet. Zo is er iemand naast mij ieder jaar weer vele dagen bezig. Zelf heb ik ze eigenlijk nog nooit gehad. Vorig jaar heb ik wat later in het seizoen 1 kever en 1 larve gevonden. Ik vrees dat ik er dit jaar wel meer zal vinden. Ik kweek voornamelijk late aardappelen en daar ben ik bijna alleen in, zodat op een gegeven moment ik alleen nog piepers heb staan. Dat zou wel eens als een magneet op de hongerige beestjes kunnen werken. Net als vorig jaar die ene kever. Wat ik trouwens wel doe is dat ik ieder jaar het aardappelveld laat springen door mijn tuin. Velen schuiven alleen maar een stuk op. Dat laatste krijg je natuurlijk automatisch als je de aardappelen 1 op 3 doet. Een kever die dan in het voorjaar naar boven kruipt vindt dan snel de volgende hapjes
Ik heb altijd maincrop maar ik zet ze vroeg en haal ze vroeg mogelijk weer uit de grond..... Geen last tot nu toe...... In de omliggende velden zijn ze ruimschoots aanwezig..... Denk niet dat de boeren er ook maar iets aan doen
Die paar kevers, die ik nu tegenkom haal ik eraf en kijk meteen onder de blaadjes of er eitjes zijn (soms wel en soms niet). Die haal ik weg en dat scheelt straks, over een paar weken heel veel larven. Als die toch nog komen in een paar haarden, dan spuit ik die met Spruzit. Dat doe ik 's Avonds. Dan werkt Spruzit het beste. Dan hoef je niet meteen het hele veld te spuiten. We blijven ze wel de baas. Degenen, die alleen maar kevers vangt en verwijdert die komt wel met veel larven. Je kunt best zien aan de verschillende veldjes wie wel wat doet en wie niet. Wettelijk gezien moet de coloradokever bestreden worden. Biologisch of chemisch, dat maakt niet uit. We hebben alleen de pech, dat er geen natuurlijke vijanden zijn. Ik ken ze niet.
Och och och, hier zijn ze inmiddels ruimschoots aanwezig. Zelf hou ik de aardappels nog wel met de hand schoon, het zijn er niet zo veel. Maar mijn overbuurman heeft bijna zijn hele stuk volstaan en is ziek geworden. Daar zitten er superveel nu....
Die vliegen zo over ben ik bang. Dus toch maar gespoten, alhoewel ik liever geen middelen gebruik.