Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik zag bij Knovos dat hij tomatenplantjes in pertflessen kweekte. Erg leuk en dat zou ik ook wel willen proberen.
Ik ben alleen bang dat het potgrond en plantje dan uit de fles valt.
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Zal alleen maar voor de opkweek zijn vermoed ik.
Die flessen kunnen nooit de grotere planten houden en al zeker niet als er tomaten aankomen.
Misschien is het eerder voor kleinere trostomaatjes?
Trouwens: wat zit er onderaan die flessen? Ik zie precies bovenaan plantjes zitten, maar ook vanonder?
Ik heb nog tomaat in klein emmertje gekweekt, onder de emmer gat ingemaakt en tomaatplantje erin gezet, dan ondersteboven aan wslijn gehangen. Dit was ook even proberen en ik moet zeggen dat het goed lukte.
Eerst groeit het toch omhoog, daarna als tomatjes eraan komen begint het meer te hangen.
Ik heb geen idee welke soort het is. Kerstomaatjes of trostomaten? Heb het zaad zelf gerecupereerd uit tomaten uit de winkel, maar niet genoteerd wat het is
ja kleine tomaatjes zijn het meest geschikt, en struikvorm. Dus geen stamtomaten kiezen. Ik denk dat de tiny tim prima kan, zelfs wel in zon fles, als ze weinig ruimte krijgen en grond, blijven de plantjes compacter, hoe meer grond en ruimte hoe groter de plant. Ik heb zelf de Thumbler red erin gedaan, maar heb ook nog zaailingen over en ook nog van die lange zwarte potten, denk dat ik er ook nog 2 extra ga hangen.
ondertussen al enkele problemen vastgesteld: het water loopt er te makkelijk uit onderaan. Dus heb er meer grond in gedaan en de meeste gaten dichtgemaakt.
Het zwarte potje wordt denk ik ook te heet in de zon.
Dus een witte lap rondgewikkeld.
Ik heb mijn twijfels of het wat wordt, maar proberen doet mee he.
Het zijn trostomaten (weet ik ondertussen van de plant die binnen is blijven staan: die is al een meter hoog en heeft al bloempjes)
Zie hier mijn resultaat:
1 hangplant heeft 2 tomaatjes nog groen laten afvallen. Die zijn wel gerijpt op de vensterbank.
De andere heeft 3 tomaatjes hangen waarvan 1 nu al mooi rood wordt.
Het probleem is de waterhuishouding het water loopt er makkelijk door, dus als de zon wat schijnt droogt het zeer snel uit. Ik vergeet nogal eens water te geven dan, dus het zal wel aan mij liggen dat het geen groot succes is.
Voordeel is wel dat deze geen plaag hebben. Mijn tomaten in volle grond heb ik allemaal moeten wegdoen. Niet 1 kunnen oogsten.
Onze tomatenplant in pot in de woonkamer heeft ook enkele tomaatjes opgeleverd, maar vrij klein.
Nee, tomaten kweken is niet aan mij besteed blijkbaar
Heb zo'n Topsy Turvy's op mijn terras geplaatst dit jaar, zo'n groene zak voor tomaten onderste boven te kweken. Toevallig eens gekocht in de Kruidvat voor maar €1,99.
Een leuke manier voor kleine tomaten soorten te kweken, de plantjes hebben wel veel extra voedingstoffen nodig omwille van dat ze niet in volle grond zijn.
Voordelen zijn dat het overtollig water vanzelf uit de hangzak vloeit, geen parasieten meer en vele lekkere tomaatjes.
Als je dit in een PET-fles doet is het handig om aan de bodem (fleshals) waar het plantje uitkomt een (nieuwe) afwassponsje te plaatsen met een snee in waardoor de plantstengel zich bevindt, dit zorgt ervoor dat zowel de plant als de aarde niet door de fleshals valt. Neem anders eens een kijkje op de website van Topsy Turvy, handige tips en filmpjes.