Ik had vier zaadjes uit de zadenenvelop gepakt, en ééntje daarvan is uitgekomen. Het plantje verspreidt zich nu vrolijk en uitbunding over zijn zaaipotje.
Ik heb ook even zitten denken hoe ik het beste kon omgaan met dat olijfkomkommertje en een beetje opzoekwerk bracht me wat verder.
Cyclanthera brachystachya behoort tot de cucurbitacaea.
Dat betekent dat je hem inderdaad kan beschouwen als een komkommertje, of ook als een pompoentje. Ik merk bij mijn plantje duidelijk dat hij zich in de breedte verspreidt. Daarom lijkt mij een verzorging, vergelijkbaar met die van pompoen, het beste. Maar hij kan ook opgebonden worden en in de hoogte geleid worden. Hij zou tot 2 meter hoog kunnen worden.
Hij zou graag de volle zon hebben en wat compost als voeding.
Ze verdragen een warm klimaat, maar geen langdurige droogte.
De vruchtjes kunnen geplukt worden als het zaad zich nog niet gevormd heeft. De smaak zou vergelijkbaar zijn met komkommer.
Laat je de vruchtjes volledig afrijpen, dan dien je er een plastiek of zo over te hangen, omdat ze blijkbaar exploderen en hun zaad in het rond slingeren. Nadat ze geëxplodeerd zijn, kan je ze ook eten.
Ik ga mijn plantje samen met enkele chillipepertjes in zijn definitieve pot zetten, zodat ze als goede buren van elkaar kunnen profiteren.
Leuke plant in elk geval