0 Vraagje over voeding aan plantjes
▼ Ga naar meest recente reactie
Kenny001
ik heb een vraagje over meststoffen voor mijn paprikas en pepers
heb dit jaar voor de eerste keer pepertjes en paprikas in men serre staan samen met mijn aubergine en tomaten
als ik mijn tomaten meststoffen geef voor tomaten (dozen uit de lidl)
is dit ook goed voor mijn pepers want deze zijn toch van dezelfde familie of moet ik deze beter chilli focus geven of toch de meststoffen die ik nu gebruik
iemand nuttige tips
maandag 28 mei 2012 - 20:08
Gehenna
Ze zullen wel goed groeien met tomaten meststof maar beter met Chilli Focus.
De verzendkosten van chilli focus al gezien?! Dat heb ik er niet voor over en het product is niet te vinden in een winkel.
Als je zin hebt om te brouwen: Noekepoekesap (even goegelen) blijkt een groot succes.
dinsdag 29 mei 2012 - 18:35
Kenny001
1 liter bier
1 1/2 liter water (of koude en oude koffie)
3/8 liter ammonia (uit het keukenkastje)
3/4 liter bitterzout
ik kom op dit recept uit maar vind er niet veel over
en welk bier moet dit zijn
hoe lang moet dit in een ton zitten vooralleers te gebruiken
dinsdag 29 mei 2012 - 21:45
Gehenna
Onmiddelijk te gebruiken als alles vermengd en opgelost is. Dan verdunnen op 100ml/10l water.
Aldi bier. Echt bier gebruiken lijkt me zonde
Je moet nog steeds voeding geven, dit is bijvoeding die dagelijks mag gegeven worden. Ik hou het op tomatenmeststof bij gebrek aan Chilli Focus en zal binnenkort eens brouwen, zodra ik eindelijk maagzout (bitterzout) in handen heb. Zal eens langsgaan bij de apotheek en MgSO4 (bitterzout dus) vragen. Zal waarschijnlijk goedkoper uitkomen.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar aangezien Noekepoek deelneemt aan chilli wedstrijden zal het wel een goed brouwsel zijn maar ik ben toch wat wantrouwig. (typisch ikke) Wie niet waagt niet wint zeggen ze.
Meer info op
http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=211&hilit=ammonia
woensdag 30 mei 2012 - 22:40
Kenny001
ja heb het ook gelezen op chilli forum maar was toch wat wantrouwig daarmee hier toch ook even gpost
donderdag 31 mei 2012 - 17:27
Sirius
3/8 liter ammonia (uit het keukenkastje)
3/4 liter bitterzout
"3/8 liter ammoniac"??? dat is 375 ml! dat is verschrikkelijk alcalisch!!
en "3/4 liter bitterzout"? MgSO4 is vaste stof!! ?????????
Edit : 750 ml bitterzout, te gek! Is verzadigde oplossing!
donderdag 31 mei 2012 - 21:28
Gehenna
Yep.
Moet wel sterk verdund worden.
750ml poeier afmeten in een maatbeker. MgSO4 is een goeie groenmaker.
Misschien toch best wachten tot de anderen die het brouwsel gebruiken hun resultaten bekend zijn. Ik ben ook niet scheutig om ammoniac aan m'n planten te geven, al is het verdunt.
Vraag is, is het wel gezond om de pepers en tomaten te eten?
Want grote vruchten tot daar aan toe, ze moeten wel eetbaar blijven.
donderdag 31 mei 2012 - 23:21
Sirius
Voor mij is alchemie van de waanzin. Een final concentratie van 3 gram zout/liter (soms zelfs dubbele!), planten moeten, volgens mij, kapot van stress van zout in de bodem! als ze al niet kapot gaan van hoge pH!
veel artikels over bitterzout op internet maar met hoge "new age" inhoud. Dit artikel lijkt realistisch (opgepast blancos in text)
http ://www. garden.org/articles/articles.php?q=show&id=68&page=1
Best concentratie 1-2 soeplepels per gallon!!
vrijdag 1 juni 2012 - 13:17
Gehenna
Moet je weten dat de meesten hun planten in cocopeat staan.
Heb zelf cocopeat gemixt met kwaliteitsgrond 50/50 en bleek dat de plantjes echt wel heel bleek waren. Kieseriet toegevoegd en ze worden groener.
De pepers in 70grond/30cocos mix hebben geen probleem met geel blad en de tomaten ook niet.
Interessant artikel, was ik niet tegengekomen
Het is hier zeer kalkrijke kleigrond dus ga ik toch eens tot bij de apotheek. Ik veronderstel dat dat spul oplost in water? Kieseriet doet dat namelijk niet dus dat kan ik niet vernevelen op de planten.
Ja ik ga de apotheek eens lastig vallen met moeilijke vragen.
vrijdag 1 juni 2012 - 16:11
Sirius
Altijd kijken bij wikipedia voor chemische producten, er staat alles, ook oplosbaarheid.
Daar ziet men dat 750 gram in 2,5 liter vloeistof bijna verzadigde oplossing is. (hangt af van temperatuur)
(http ://nl. wikipedia.org/wiki/Magnesiumsulfaat)
vrijdag 1 juni 2012 - 17:57
Gehenna
Is besteld
Volgens het artikel te gebruiken als bladmest bij planten in volle grond met een kalkoverschot.
Die in pot moeten het doen met tomatenmest en indien nodig extra kieseriet.
Maar van noekepoekesap zie ik toch af. Ik hoef geen reuzevruchten met ammoniac. Als de planten gezond zijn en vrucht dragen in overvloed ben ik al heel blij.
vrijdag 1 juni 2012 - 19:14
Kenny001
ik ben dit aan het testen op kleine plantjes in pot als dit goed doet ga ik het ook eens proberen zonder de amoniak en dan aan de goede tomaten geven voor te eten de amoniak vind ik ook maar raar
vrijdag 1 juni 2012 - 21:53
Sirius
begrijp niet waarom men bvb geen ammonium sulfaat gebruikt in plaats van ammoniac?
vrijdag 1 juni 2012 - 23:36
Kenny001
heb eigenlijk nooit daar aan gedacht waar kan je dit vinden sirius
zaterdag 2 juni 2012 - 20:07
Gehenna
Misschien bij de apotheek proberen?
Heb intussen ook ontdekt dat de parafine olie voor mijn instrument veel voordeliger is per liter van bij de apotheek dan in kleine flesjes in de muziekwinkel.
zaterdag 2 juni 2012 - 21:39
Sirius
ammonium sulphate is bekende meststof. Bij een goed tuincentrum kopen? apotheek is duur. Soms betaalt men voor "magistrale bereiding" om enkel af te wegen!
zondag 3 juni 2012 - 00:19
Kenny001
dus jullie zouden het bitterzuur minderen en ipv ammoniac amonia sulfaat gebruiken
zondag 3 juni 2012 - 11:15
Gehenna
Eender wat je mengt, altijd eerst op een plantje uitproberen en niet direct op allemaal. Als't fout loopt ...
Nu, ik ben geen chemist en meng niks zonder recept.
maandag 4 juni 2012 - 11:28
Kenny001
gehenna
ik heb 4 tomaten plantjes staan waar ik op aan het experimenteren ben
dus deze mogen dood gaan dan weet ik dat het niet deugde
maandag 4 juni 2012 - 14:52
Gehenna
Hou het eetbaar en maak het niet te zuur
maandag 4 juni 2012 - 20:30
Kenny001
maak het zeke niet te zuur beetje experimenteren dan blijft het leuk
dinsdag 5 juni 2012 - 20:31
Sirius
met ammoniac zal het alles behalve zuur zijn!!
dinsdag 5 juni 2012 - 23:52
Kenny001
als je ziet hoe het verdund word is het maar iets van niks als een kat of hond pist in je tuin is erger hoor
en dat overleven die plantjes zelfs
woensdag 6 juni 2012 - 16:58
Sirius
reken het uit en verschiet!! commercial ammoniac is ong. 30%!
en "pis" is geen ammoniac maar urea.
woensdag 6 juni 2012 - 17:55
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe