menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sperzieboon verdort

Ga naar meest recente reactie

Marian64

Marian64

Deze planten staan in kweekbakken. Tot vorige week deden ze het prima en begonnen te bloeien. In enkele dagen tijd verdorren de planten. Ik kan nergens iets vinden over wat dit zou kunnen zijn. Iemand een idee?

Groenten

maandag 4 juli 2022 - 12:25
Peterplant

Peterplant

Zit er wel afwatering in die bak?
Is de grond niet veel te nat?
Wat voor grond heb je gebruikt?
maandag 4 juli 2022 - 15:16
Patrikc

Patrikc

Te nat of te droog.

Succesverhalen in zo’n bakken zijn volgens mij moeilijk te vinden.
maandag 4 juli 2022 - 15:40
Tuinprins

Tuinprins

Dit is een of andere schimmelziekte bijv Fusarium of Phytophthora. Deze schimmelziektes tasten de wortels aan waardoor de plant slecht water kan opnemen. Gevolg: de plant gaat slap hangen en verwelkt. Bij Fusarium zie je vaak vlak boven de grond een bruine verkleuring van de stengel. Als je de plant uit de grond haalt zie je dat de wortels niet gezond zijn.

Genoemde schimmelziektes zie je bij bonen vooral optreden als de drainage slecht is of als de grond 'gewoon' te nat is. Sommige soorten potgrond zijn gewoon niet geschikt voor bonen omdat deze te veel vocht vasthoudt en daardoor slemperig wordt. Dit zie je vooral bij de goedkopere soorten potgrond en 'bemeste tuinaarde'.

De zieke bonenplant moet je verwijderen en in de zwarte kliko doen. Verder terughoudend zijn met water geven, de planten evenwel niet laten uitdrogen. Tevens: 's morgens water geven en niet 's avonds.

Gegroet, de tuinprins
maandag 4 juli 2022 - 18:33
Marian64

Tekst aangepast

Marian64

Bedankt voor de reacties! De laatste (schimmelziekte) zou inderdaad wel kunnen.
Er zit speciale moestuinaarde in de bak en via de poten is er afwatering. De grond is eerder te droog als te nat.
Net ontdekte ik wel dat de plant zo boven de grond afbreekt, zonder wortel. Ik heb de aangetaste planten er nu uitgehaald.
Kan ik iets doen om te voorkomen dat de andere planten worden aangetast?

dinsdag 5 juli 2022 - 16:58
Tuinprins

Tuinprins

Nee, daar kun je weinig aan doen.

De schimmels die deze ziektes veroorzaken zijn voor het menselijke oog niet zichtbaar. Vergelijk het met griep of Corona. Ze zitten echter in de grond en zijn daar niet meer uit te krijgen. Ik weet niet wat voor andere planten er nog in die bak staan maar de meeste schimmels zijn plant-specifiek d.w.z. dat ze maar één bepaalde soort of één bepaalde plantenfamilie aantasten. Voorbeeld: van de schimmelziekte Fusarium bestaan heel veel varianten (net als bij het griepvirus). Bonen worden meestal aangetast door Fusarium oxysporum f. sp. phaseoli. Deze variant tast alleen diverse bonensoorten aan en bijvoorbeeld niet tomaten of mais.

Veel schimmelsoorten gedijen bij vocht en warmte. Zorg, indien dat mogelijk is, om de planten aan de droge kant te houden echter zonder dat de planten daar schade van ondervinden.

De potgrond die in die bak zit moet je niet hergebruiken maar in de zwarte kliko doen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 5 juli 2022 - 18:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 4? (beveiligingscontrole) *