menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten en regen

Davydl

Davydl

Hey iedereen,

Dit jaar is mn eerste jaar dat ik met moestuinieren begin.
Ik had al vele tomatenplantjes laten ontkiemen en ik kom stilaan aan een moment dat ik ze zou moeten uitplanten. Nu de bedoeling is om deze gewoon in volle grond te zetten zonder serre. Maar met al de regenval blijf ik maar afwachten om deze te planten. Tomaten kunnen niet zo goed tegen teveel regen lees ik overal.
Hoe gaan jullie met dit weer om? Stellen jullie ook uit of maakt het niet zo uit en hebben jullie toch al uitgeplant?
zaterdag 1 juni 2024 - 23:03
Tuinprins

Tuinprins

De grootste vijand van tomatenplanten is Phytophthora infestans. Dit is een (onzichtbare) bodem/waterschimmel die vooral toeslaat bij broeierig en warm weer in de zomermaanden. Tegen een aantasting is weinig te doen. Planten sterven binnen korte tijd af of gaan kwijnen. Alhoewel de weersomstandigheden nu nog niet echt gunstig voor het toeslaan van de schimmel, is het wel zo dat indien het blad lang nat blijft er wel een verhoogde kans is op Phytophthora. De afgelopen jaren hebben we doorgaans warme en droge zomers gehad dus minder gevallen van Phytophthora.

Waar je nu vooral mee te maken hebt is dat het weer suboptimaal is voor de goede groei van de tomatenplant. De bladkleur wordt vaal en soms gaat het blad krullen. Tomaten zijn warmte minnend en echte warmte hebben we nu (begin juni) nog niet gehad.

De minste kans op Phytophthora heb je bij kweek in een kas of onder een plastic afdak. Wel moet er een goede beluchting zijn. Bij uitplanten in de volle grond is er een grotere kans op Phytophthora, vooral als de Phytophthora-schimmel in de grond aanwezig is. Beter is het de tomatenplanten in een pot te zetten en er een plastic afdak boven te maken. Wel moet je rekening mee houden dat tomaten in pot regelmatig water moeten hebben.

Ik heb al jaren geen tomaten meer geplant want te ziekte gevoelig.

Gegroet, de tuinprins
zondag 2 juni 2024 - 08:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).