menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hopbellen

kittykat

Kittykat

hallo,

Mijn hop staat vol bellen , ik zou die graag droog bewaren , maar weet iemand misschien als ik die nu mag plukken en drogen of moet ik wachten tot ze gewoon droog aan de plant hangen om te plukken . Ik zou ze gebruiken in kruidenthee en voor de knaagdieren . Alvast bedankt.
donderdag 26 augustus 2010 - 18:32
Lorie

Lorie

Let op of je hopbellen al tekenen van rijpheid geven. Knijp er af toe eens in en als ze licht en droog aanvoelen en weer terugveren na een kneepje dan zijn ze klaar om geplukt te worden. Wanneer de bellen daarentegen zacht en vochtig zijn en niet meer terugveren na een kneepje, dan is het nog niet zover. Als ze rijp zijn dan hebben de lupuline bolletjes binnen in de bel een geel-gouden kleur en wanneer je ze tussen je vingers wrijft ruik je een sterke geur en kleven je vingers. Enige voorbereiding maakt het plukken makkelijker. Allereerst wacht je tot een dag waarop de ranken soepel zijn en de bellen droog. Als je de ranken intact wil laten en de plant wil laten doorgroeien na het plukken, oogst dan niet op een vochtige, koude dag. Draag een shirt met lange mouwen om je te beschermen tegen de klimharen van de ranken, die op je huid inwerken als schuurpapier. Als je ze afsnijdt bij het plukken, begin en dan eerst bij voet van de plant en vervolgens een meter daarboven. Dit voorkomt beschadiging aan de kroon en de wortels door het eventuele trekken aan de ranken en spaart de onderste uitlopers die je kunt gebruiken om te kweken. Wees erg voorzichtig met je hopbellen, voorkom dat ze vies worden en dat de tere lupulinebolletjes beschadigen. Wanneer je de pluk doet vanaf een ladder, hou dan je beide handen vrij door de zak of emmer aan de ladder of aan jezelf vast te maken. Een gemiddelde hopplant geeft twee tot drie pond hop per seizoen.

donderdag 26 augustus 2010 - 20:09
Lorie

Lorie

Het is belangrijk dat zodra je eenmaal de hop geplukt hebt, je ze direct droogt. Dit om verlies door meeldauw of rot te voorkomen.

Als het warm, droog weer is, bestaat de simpelste methode uit het in dunne lagen uitspreiden op raamhorren. Keer ze tenminste een maal per dag dan zijn ze in een paar dagen droog. Het drogen dient te gebeuren op een windstille, beschaduwde plaats omdat licht het oxidatieproces versnelt en de bellen verbleekt. Je kunt ook een droogkast of een oven gebruiken om je hop te drogen maar zorg er wel voor dat de temperatuur niet boven de 60 graden °C komt.

De vuurproef om te zien of de hop droog is bestaat uit het ombuigen van het steeltje binnen in de bel. Wanneer deze bros is en breekt, dan is de hop droog.

donderdag 26 augustus 2010 - 20:10
kittykat

Kittykat

Hartelijk bedankt Lorie , ik ga dat in het oog houden .Ik moet nu in ieder geval wachten , het is hier voor het ogenblik vlaams moessonseizoen .
donderdag 26 augustus 2010 - 20:33
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 4? (beveiligingscontrole) *