Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Vorige week had mijn lief ook het idee eens een vlierbessensmootie te maken.
NOT
De rest van de avond hadden we allemaal last van onze darmen,
dus als tip, gelijk wat je ermee wil doen, eerst opkoken!!!
Maar we leven nog, en alles waar je niet dood van gaat maakt je sterker,
en zijn we alweer wat levenswijsheid rijker.
Zolang ze geen smooties van onze blauwe regen, wolfsmelk of karmoezijnbes begint te maken overleef ik het wel.
Als je de bessen in de diepvries steekt en ze daarna goed bevroren er terug uithaalt, en je laat ze ontdooien, verliezen ze vanzelf hun sap.
Dit komt omdat door de vrieskou de celwanden in de bes barsten en zo hun sap laten lopen.
Ik doe dit ook met rabarber. Anders duurt het wel lang eer er een beetje sap uitkomt bij het koken.
Vind je dit sap te zuur en wil je graag suiker sparen, dan kan je het sap verwijderen en alleen het vruchtvlees houden. Dit is natuurlijk maar van toepassing als je confituur wil maken.
En vooraleer je bessen gaat verwerken kijk je wel eventjes goed na of ze wel kunnen geconsumeerd worden.
Je zou wel eens voor nare en gevaarlijke verrassingen komen te staan.
Om op de vraag van de lopende vliersiroop te antwoorden:ja hoor,hij is vloeibaar zoals een goed gebonden soep.Het kan ook bereid worden als confituur,dan heb je een erg lekkere vlierbesconfituur.
Grtn
Ik heb zondag een lading geplukt, maar heb er nog nodig om een deftige hoeveelheid siroop te kunnen maken (temeer omdat ik continu meer fans krijg die ook wel wat siroop lusten!)
Maar.. kan iemand tips geven, waar ze te zoeken? Regio Limburg!
Ik ben er zondag per toeval op uitgekomen, vanavond overal in Bokrijk gekeken, zonder resultaat.
Ik heb vandaag confituur gemaakt van vlierbessen + appels. Is goed gelukt moet ik zeggen. Zo goed zelfs dat ik er nog ga plukken dit weekend! En als ik genoeg heb dan maak ik ook nog vlierbessensiroop voor de komende winter. Goed voor een verkoudheid heb ik me laten vertellen. En slecht kan het zowiezo niet zijn he, zo puur natuur.