menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantaardappelen

Ga naar meest recente reactie

Desire

Desire

Met Desire, lang geleden.

Ik heb een probleempje namelijk : ik heb verkeerde plantaardappelen gekocht
en ze zijn nogal dik, zou ik die eventueel mogen opeten zo zou dan andere kunnen kopen, dan moet ik ze niet wegsmijten, ( misschien is daar wel een produkt aangedaan dat ze niet mogen opgegeten worden ) weet daar soms iemand raad voor?

Besten dank en hopelijk tot weldra.
Groetjes
zondag 14 februari 2010 - 12:26
jdcoster

Jdcoster

Ik denk dat die aardappelen perfect geschikt zijn voor consumptie maar zou je dat wel doen?
Mijn vader bewaarde de pootaardappelen zolang mogelijk zo koud mogelijk maar vorstvrij en liet ze dan iets warmer kiemen in platte bakjes.
Dat kiemen gebeurde ook op een lichte plaats om stevige korte sheuten te bekomen.
De grootste aardappelen sneed hij middendoor er op lettend dat er op beide stukken scheuten aanwezig waren. Dat is perfect mogelijk.
zondag 14 februari 2010 - 13:50
Mandy

Mandy

Wat bedoel je eigenlijk?

Hen je een verkeerd RAS gekocht?

Of vind je ze te dik/ groot voor pootaardappeltjes?

.
zondag 14 februari 2010 - 14:37
Desire

Desire

Het is nu speciaal niet omdat ze te dik zijn, zoals de vorige persoon zei is daar een perfekt middeltje voor en zal ik doen.
Maar ik geef altijd de voorkeur aan het ras LADY CHISTL ( zeer goeie vaste en gelijke aardappelen ).Waar ik het plantgoed gekocht heb was dit ras niet en heb dan GLORIA gekocht .Daarna in een ander verkoopcenter heb ik ze wel gezien.
( GLORIA ) het is nu mogelik dat deze ook goed zijn,dit ras heb ik nog nooit gezien, heeft er iemand toevallig dit ras al gehad? Als die persoon ze goed bevindt, dan zou mijdat al heel veel gerust stellen.

Het is inderdaad het verkeerde ras gekocht.

Aan iedereen besten dank.
Groetjes
Desire
zondag 14 februari 2010 - 15:24
Mandy

Mandy

Lady Christl is een heel vroege aardappel, vastkokend en redelijk resistent.

Gloria is ook een heel vroege aardappel, ovaal, kleur geel, stevige maat, ook vastkokend en resistent voor phythophtora. Moet vroeg geoogst worden anders kans op ziektes......

Dus als je de grote poters doorsnijdt op die manier dat je op elk stuk een oog houdt kun je ze zo poten.

Ik zou zggen: stop ze lekker in de grond zodra de grond opgewarmd is en oogst ze zo vroeg mogelijk.... tussen 8 en 10 weken) je kunt ze extra kali geven.......
zondag 14 februari 2010 - 15:55
Mandy

Mandy

Als je pootaardappelen in stukken snijdt zodat er aan elk stuk minstens een oog blijft zitten, je zet ze 3 a 4 weken voor het poten in eierbakjes bv, om te kiemen dan krijg je per stukje een goeie opbrengst........ natuurlijk krijg je dan veel meer piepers dan dat je de hele aardappel met 6 of 8 ogen als 1 aardappel in de grond had gezet......

Wel een schoon mes gebruiken

Ik denk dat iedereen een bepaalde smaak lekker vind en daar bij blijft hangen.
De een houdt van afkokers en de ander van een stevige
zondag 14 februari 2010 - 17:28
Mandy

Mandy

Afkokers komen bij mijniet in de tuin

btw hoe ontsmet je de aardappels
zondag 14 februari 2010 - 18:57
Mandy

Mandy

eet ze
zondag 14 februari 2010 - 20:52
jdcoster

Jdcoster

En waarom eens niet het ras 'Desiré' geprobeerd. Leuk toch?
Kijk eens op:
http://www.binst.be/site/product-detail.asp?c=3&pr=4

Die dwanggedachte dat ieder snijvlakje absoluut moet ontsmet worden mag je ook relativeren hoor. Mijn vader tuinierde gans zijn leven en was 87 toen hij twee jaar geleden overleed. Bij hem moest je met al die scheikunde niet af komen en ik kan me niet herinneren dat hij veel uitval had.
Ik heb zo al eens aardappeltjes gehad aan de schilllen die toevallig in de (afgewerkte) komposthoop terecht kwamen bijvoorbeeld.
Ik heb in mijn jeugd thuis ook honderden planten gekweekt van stekken met een hieltje van allerlei coniferen, liguster, seringen enz., zonder ontsmetting of stekpoeder, en dat op een steeds vochtig en beschaduwd hoekje, vlak naast de mesthoop.
Wij hadden nog nooit van fungicides gehoord en dat lukte even goed.
zondag 14 februari 2010 - 21:04
Mandy

Mandy

Daarom zei ik ook: schoon mes gebruiken om te snijden. Dat is genoeg... Alle snijvlakken ontsmetten is volgens mij ook echt niet nodig.........

Ik ontsmet de aardappelen zelf echt niet.......
zondag 14 februari 2010 - 21:22
Annemie

Annemie

Wat belangrijk is bij het snijden van pootaardappelen is ervoor zorgen dat de snijvlakken niet aan elkaar kleven, zodat die snijvlakken goed kunnen opdrogen. Een middeltje is talkpoeder over de gesneden poters strooien en ervoor zorgen dat vooral de sninvlakken bedekt zijn met talkpoeder.

Annemie
maandag 22 februari 2010 - 21:27
Mandy

Mandy

Zoals je zegt: even de gesneden oppervlakten laten drogen ..... dat is goed genoeg.....

Ben je heeeeel erg bang voor ziektes ... dan niet snijden......
dinsdag 23 februari 2010 - 22:28
Mandy

Mandy

WAT heb je gekregen??

Een soort of diverse???????

7,5 kg????? een aardappeltje of 300????
zondag 14 maart 2010 - 23:03
Mandy

Mandy

Mooie combinatie......... zeker de Ratte en de Vitelotjes erbij..... lekker...

en Roseval is ook een van mijn favorieten.......mmmm

Wanneer gaan ze de grond in, denk je?????
zondag 14 maart 2010 - 23:14
Mandy

Mandy

Komt eraan
zondag 14 maart 2010 - 23:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).