gevonden op het net :
[afbeelding verwijderd niet-https]
Botanische of wetenschappelijke benaming: blad Gaultheria shallon SALAL (TIPS)
Kleur: groen
Geslachtsnaam Nederlands: Salal / appeltjesblad / Bergthee / patrijzenbes
Geslachtsnaam Frans: Gaultheria
Geslachtsnaam Duits: Nordamerikanische Wintergrün
Geslachtsnaam Engels: Aromatic Wintergreen
Omschrijving Snijbloem:
Snijtak. Takken verhoutend, niet verhoute deel lichtgroen em bezet met klier- haren. Bladeren alternerend, kort gesteeld, tot ong. 0,5 cm, grootste blad ong. 9,5 x 6,4 cm, elliptisch tot eivormig, top breed toegespitst, blad ste- vig, rand fijn gezaagd, bovenzijde matglanzend donkergroen, onderzijde groen.
Omschrijving Plant:
BLADSTEEL (INDIEN AANWEZIG): kort; BLADGROOTTE: 7,5-10_cm; VRUCHTSOORT: doos; Plant, structuur Houtig Plant, groeitype Opgaand Bladsoort Loofblad Bladsamenstelling Enkelvoudig Bladvorm Eirond Bladtop Toegespitst Bladrand Gezaagd GROEITYPE: Kruipend/Liggend; BLADSTAND: afwisselend; BLADHOUDENDHEID: bladhoudend; BLADLENGTE: 5 - 10; BLAD, HOOFDKLEUR: groen; BLADKLEUR, VERDELING: eenkleurig; BLOEMKLEUR: licht_roodwit; VRUCHTKLEUR: zwartrood; VRUCHTGROOTTE: 1; Planthoogte 50 - 60 cm, 60 - 70 cm Bladvorm Eirond Bloeimaanden mei, juni
Dit heb ik opgezocht, omdat ik ook al meerdere keren "appelblad" was tegengekomen in beschrijvingen van bloemstukken, maar al veronderstelde dat het hier niet ging om onze gewone appelboom.
Hopelijk worden jullie hier ook wijzer van
groetjes
Hilda
Zijn dat misschien de blaadjes van het groen dat men dikwijls in boeketten aantreft ? Ik denk het toch.