menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tephrocactussen

Ga naar meest recente reactie

cactusfanaat

Cactusfanaat

Is er iemand die ondervinding heeft met de bloei van Tephrocactussen?
Ik heb al vanalles geprobeerd,lang geen water geven, extra meststoffen voor de bloei enz. Ze willen maar niet doen wat ik van hen verlang en dat is bloemen geven. Misschien zijn ze niet in staat om veel te bloeien. HEBBEN JULLIE ERVARING DAARMEE?

Sorry, als er fouten getypt zijn, ik zit met een gebroken pols en het is éénvingertypwerk.
vrijdag 26 juni 2009 - 18:25
jumperke

Jumperke

Myriam,

Ik kan je niet helpen, maar ik denk dat Dany je daarmee wel verder kan helpen...

Veel beterschap gewenst met Uw pols!

jerko
vrijdag 26 juni 2009 - 18:52
Pieter

Pieter

Tephrocactus wil hitte in de zomer en koude in de winter. Dit voorjaar heb ik deze in bloei gehad:
[afbeelding verwijderd niet-https]
En uiteraard de gepaste bemesting geven hé, van teveel stikstof gaan alle planten snel groeien, maar weinig bloeien.
vrijdag 26 juni 2009 - 19:53
succulentimon

Succulentimon

ik vraag me eigenlijk oprecht af of tephro's wel willen bloeien met een belgisch piszonneke...
zaterdag 27 juni 2009 - 13:51
Pieter

Pieter

Ja hoor Simon, ik heb een vijftal jaar geleden nog een T. articulatus gehad die erg uitbundig bloeide. Die had de (milde) winter in de onverwarmde serre doorgebracht.
zondag 28 juni 2009 - 10:09
succulentimon

Succulentimon

aha, je geeft ons allen hoop dan Pieter
zondag 28 juni 2009 - 12:49
Dany

Dany

Echt grote bloeiers zijn het niet maar soms lukt het, volgens mij heel koud in de winter en heel heet in de zomer en ze moeten bloeirijp zijn

zondag 28 juni 2009 - 23:10
succulentimon

Succulentimon

waw Dany, zalig materiaal!!!

en bedoel je met "bloeirijp" = "voldoende groot"?
zondag 28 juni 2009 - 23:18
jumperke

Jumperke

en bedoel je met "bloeirijp" = "voldoende groot"?

Idd Simon, de juiste leeftijd bereikt hebben om eigenlijk bloemen te geven!

jerko
maandag 29 juni 2009 - 16:00
succulentimon

Succulentimon

neenee, bloeirijp = voldoende oud bij niet-opuntioïde cactussen, ok, zover zat ik al lang!

maarrrr...
bij opuntioïden moet dat toch op iets anders slaan?

uit een heel oud tephrobolletje onderaan zullen geen bloemen meer komen,
waaruit komen de tephrobloemen? uit de afgerijpte 1jaar oude (eventueel 2jaar) tephrobolletjes bovenaan (of aan de randen van de hoop)

dus ja, bij de hoeveelste lading nieuwe bolletjes is dat dan? was 't geen waar ik in feite naar vroeg.

bv. ik heb zo'n tephro articulatus torentje van 5 bollen op elkaar, momenteel schiet er een nieuw 6de uit te voorschijn! Maar nu hoop ik stillekes aan dat er eens ipv een nieuw bolletje een knop uitkomt maar in deze tephro-context spreken van "bloeirijp" vind ik wat moeilijk voor te stellen..

Trouwens, als ik een afgerijpt bolletje van vorig jaar ga stekken, hoe oud is dat bolletje? Ge kunt u goe gaan voorstellen dat dat bolletje een stek van een stek van een stek van een stek is, dus misschien is dat tephrobolletje dat ik stek op 't moment van 't stekken "reeds 100jaar oud", bij manier van spreken... Zal het daarom beter/rapper bloeien? Hmmm...
maandag 29 juni 2009 - 16:16
Dany

Dany

Met bloeirijp bedoel ik eerder zoals bij de opuntioïden, éénmaal dat een schijf bloeit dan kan hij ieder jaar terug bloeien. Soms moet je lang wachten bij Opuntia tegen dat hij bloeit je moet ze eens zaaien en dan wachten totdat hij bloeit dat kan ettelijke jaren duren. Als je een bloeirijpe schijf afsnijdt en laat bewortelen dan kan die schijf terug bloeien en dan is het precies of dat opuntia gemakkelijk bloeit, één schijf en er staan al bloemen op. Volgens mij is het ook zo met Tephro's en misschien is het inderdaad zo dat je het 25ste of het 30ste bolletje nodig hebt om een bloem te krijgen
maandag 29 juni 2009 - 19:56
Alain1

Alain1

Heel mooie foto's van Tephrocactus bloemen!Iets wat ik eigenlijk nog nooit in bloei heb gezien ... Ook bij mij nog steeds geen bloei alhoewel ze reeds ettelijke jaren zijn en reeds mooie groepen hebben gevormd. Ik zal ze komende winter eens extra koud zetten ... Over hoeveel graden spreken jullie dan omtrent "koud"?
dinsdag 30 juni 2009 - 00:37
Dany

Dany

rond het vriespunt en kurkdroog
dinsdag 30 juni 2009 - 20:56
Alain1

Alain1

Zal ik doen.
dinsdag 30 juni 2009 - 22:31
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).