menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimhortensia of schizophragma

tuindame

Tuindame

1/ Kan een zelfhechtende klimmer zoals de klimhortensia ook langs een houten schutting groeien? Hecht die zich dan ook vast aan het hout of moet je hem vastbinden?

2/ Ik overweeg om deze te zetten langs houten schuttingen in het zuid-westen; dus met overwegend zon. Is die standplaats ook mogelijk? Ik weet dat die de voorkeur geeft aan (half)schaduw. Wie heeft hier ervaring mee?

3/ Of zoek ik beter mijn toevlucht tot de Schizophragma Hydrangeoides of de Schizophragma Integrifolium? De grond is zandgrond.

dinsdag 26 mei 2009 - 18:03
annis

Annis

In het begin zul je de Hydrangea moeten aanbinden maar naderhand hecht hij zichzelf. Hoe het bij de Schizophragma is weet ik niet.
Beide soorten preferenen een humusrijke vochtige goed doorlatende grond. De Hydrangea heeft niet graag felle middagzon en de Schizophragma kan zowel volle zon of halfschaduw verdragen.
De Hydrangea kan een hoogte van 15m of hoger worden en beide Schizophragma soorten 9m.
De Schizophragma hydrangeoides is er ook in het roze nl. S. hydrangeoides "Roseum"
Misschien zijn er andere die ervaring hebben met beide soorten.

@nnis
dinsdag 26 mei 2009 - 19:07
Etienne45

Etienne45

De Hydrangea 'Petiolaris' of klimmende hortensia, dient in het begin geleid te worden, of aangebonden. Hij start meestal zeer langzaam, maar na enkele jaren geduld zul je af en toe wat vormsnoei moeten doen. Wat mij opviel is dat hij pas na ettelijke jaren ook een delicaat parfum gaat verspreiden.
Succes !
PS Het beste resultaat verkrijg je met de plant aan de oostzijde. Avondzon vanuit het westen . Ik heb het beste resultaat tussen azalea en rododendron...dus zure grond
woensdag 27 mei 2009 - 17:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).