Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb vorig jaar een Clematis Montana Rubens geplant aan de noordkant, dus niet veel zon.
Hij heeft vorig jaar niet gebloeid, maar is wel bijna 3 meter hoog gegroeid tijdens de zomer.
Maar ik stel dit jaar vast dat hij nog steeds niets doet! Er komen hier en daar heel zachte donsjes uit (misschien toekomstige blaadjes??), maar voor de rest allemaal droge takken.
Hoe komt dit? Normaal moet hij al bloeien in mei maar ik zie nog niets?
Zou hij dood zijn?
Ik heb hem vetstof gegeven twee weken geleden...
Inderdaad Polplastron. Wat doen ze in Antwerpen?
Nog een West -Vlaming.
Carpe Diem, nog wat geduld. Een montana oogt altijd dood in de winter, maar het zal nu niet lang meer duren.
Veel "vetstof" moet je niet geven, montana groeit heel vlug en heeft bijna niets nodig.
Heb op dit forum geleerd dat je ze zelfs niet moet snoeien!
mijn clematis montana Mayleen is ook kapot gegaan door deze winter.
Heb deze week eens over de takken gewreefd met mijn nagel en deze waren bruin. Staat helemaal van achter tegen een groot hek om inkijk te belemmeren.
Heb hem gesnoeid tot 15 cm van de bodem, kan zijn dat er uit de wortels nog een scheut opkomt maar veel hoop heb ik er niet op.
Heb al een andere mayleen gekocht en deze tegen een schutting gezet dichter tegen onze woning.
Het is zo dat de montana groep(venusta, graciliflora, montana, brevipes, chrysocoma, etc.) gevoelig is voor vorst vooral als hij aan de natte kant in de winter staat. Wacht nog even want hij kan nog uitlopen.
Let op met snoeien van de montana want het afsnoeien van dikke stengels kan de dood voor de montana betekenen. Tijdens mijn lezingen over Clematissen blijkt bij ca. 50% die dit weleens hebben gedaan de plant is gesneuveld.
Een montana kun je rustig mesten maar dan met laag stikstofgehalte.
Vergeet die STOMME dakpan bij de wortels van de Clematis eens want een Clematis heeft in de lente en de zomer juist veel water nodig en dan wordt er een stomme dakpan of heester tegenaan gezet zodat de plant geen water krijgt. Vergeet dit fabeltje eens!
Monique schrijft dat ze alles had gedaan om de voet te beschermen en daar gebruiken ze meestal een dakpan voor hetgeen in veel boeken en tijdschriften staat en zelfs advisuers geven dit advies.
Ik dacht dat mijn Clematis verdwenen was vorige zomer, maar nu komt hij toch weer piepen. Is al 30 cm hoog en heeft 1 bloemknop. Maar da's toch beter dan niks.
hallo allemaal
ik heb ook een montana mayleen staan, heb verleden jaar alleen een klein beetje bijgesnoeid en hij staat heel mooi groen ,is goed aant groeien, er staat geen dakpan tegen, er staat duizendschoon voor,geeft een mooi plaatje in de zomer
Probeer eens met een "schietgebedeken" Vloeken helpt zeker niet
Zelf doe ik daar niks meer aan...komt gewoon weer terug..ge moet er ne keer "tegen klappen" zoals ze dat hier zeggen...en meestal verstaan ze dat wel.. de "uitstraling" van uw persoonlijkheid ziede
Bedankt voor de antwoorden.
Blijkbaar heb ik geen geluk, ook al ishet een makkelijke plant (en mooie)...
Er is nog niet veel verandering in gekomen, ik laat hem toch maar nog staan en zie wat het wordt volgend jaar.
Groetjes