Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Tijdens de maand augustus verhuizen wij naar Wallonië, dus niet vlak naast de deur. Nu heb ik de afgelopen 5 jaar hard in onze huidige tuin gewerkt en veel plezier gehad aan mijn (klim-)rozen, hortensia's, clematissen, blauwe regen, vinca... Nu is mijn vraag... hoe kan ik die mee verhuizen zonder ze schade toe te brengen. Zijn er planten die de verhuis niet zullen overleven?
Groetjes,
Marie
Ik kan je helaas niet antwoorden op je vraag want ik ben nog maar net begonnen als tuinhobbyist. Ik wilde je toch heel veel succes wensen met de verhuis naar Wallonië, wat leuk. Weg uit de drukte van Vlaanderen? Ik begrijp dat je je planten die je met veel liefde verzorgd hebt, wil mee verhuizen. Mij is het ooit eens gelukt met 4 jonge berken. Ze stonden in de tuin van mijn huurhuis ongeveer anderhalf jaar in de grond, ik had ze zelf geplant. Op goed geluk heb ik ze mee verhuisd omdat ze anders door de nieuwe eigenaar toch verwijderd gingen worden. Ze waren mij er blijkbaar dankbaar voor want ze hebben het alle 4 gehaald.
Dank je allemaal voor jullie snelle antwoordjes.
En maakt het dan niet uit dat het in augustus is? Bv voor clematis of zo... die stonden hier toch o zo mooi in bloei dit jaar.
Of moet ik proberen een regeling te treffen dat ik ze in oktober/november zou mogen komen halen?
Mijn rozen had ik na de grootste bloei al een beetje teruggesnoeid op 5bladig-takje/blad... snoei ik die dan nog?
Maar dus zo groot mogelijke kluit in stevig plastiek en heeeel goed vochtig houden.
En wat met de hortensia's die nu pas beginnen te bloeien?
Nee Marie het is natuurlijk altijd beter om ze later te verplanten maar .... je kan het ook in de zomer je moet alleen meer voorbereidend werk doen.
Je kan de nacht voor je ze gaat halen bv je sproeiers opzetten zodat de grond goed nat is.
En kies er een dag uit die niet te zonnig is af en toe krijgen we die toch hé
Ik heb met de verhuis van mijn ouders ook alles mee genomen en het is mooi terug verder gegaan.
Clematis snoei je gewoon kort in die gaat snel genoeg terug groeien.
De rozen daar ken ik nu echt niet zo veel van dus had ik ze voor de helft terug geknipt.
Hetzelfde met de clematis, je kan ze ook kort knippen voor een keer maar ... dan heb je dit jaar geen bloem meer.
Probeer ze overdag koel weg te zetten een garage ofzo en trek s' avonds de tuin in om te planten.
Als ze terug op hun plekje staan denk dan na één week niet van oke ze zien er mooi uit dat heb ik knap gedaan, maar blijf s' avonds water geven gans de zomer door.
Veeel succes en ik kijk uit naar het vervolg van je plant verhaal.
gtjs Adrienne