menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenblijver op niet-waterdoorlatende grond

Maya16

Maya16

rond het huis willen we een paar perkjes beplanten, maar op een aantal stukken gaat er geen of bijna geen door. Onder de goeie grond, op 30-40 cm diep ligt er stabilsé, en of ander puin. Hebben met een boor geprobeerd om wat gaten te boren, maar behalve een buis van het regenwater ( ) hebben we niet veel succes: het water trekt niet of heel moeilijk weg.
Bovendien durven we niet goed verder boren want de leidingen op het plan staan blijkbaar niet helemaal zoals ze in werkelijkheid liggen.

Op ons plan was daar taxus, buxus en een beukenhaag (fagus) voorzien, maar ik vrees dat dat niet goed gaat lukken.

1) Welke groenblijvende planten/hagen verdragen slecht afwaterende grond?
2) wat zijn alternatieven om de planten niet te nat te laten staan?
donderdag 12 augustus 2010 - 12:29
Wes80

Wes80

Wel,

2) Ge zult toch gaten moeten boren door die harde laag om de grond plantvriendelijker te maken.
Misschien zijn er nog andere redenen dan die stabilisé. (bv: 1meter onder mijn tuin ligt een pure kleilaag waardoor af en toe het grondwater tot boven m'n gras staat, plassen dus.)
Misschien alles een beetje laten afhellen, zodat het water gedeeltelijk wegvloeit.
Of enkele stukjes ophogen...

1)In mijn tuin staan onder andere als haag: thuja en leylandii (sterke groeiers);
andere groenblijvende planten: Vinca minor, zelfgezaaide rodondendron maar die is nog maar een 12cm groot, waldsteinia ternata en liriope muscari(=geel gras).

Groetjes
Wes
donderdag 12 augustus 2010 - 18:23
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 1? (beveiligingscontrole) *