menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolfsmelk snoeien JA NEE

Ga naar meest recente reactie

JdW

JdW

Opnieuw geplaatst, ik had de verkeerde rubriek gekozen.

Hallo mensen,

ik heb een wolfsmelk van de soort "Euphorbia Wulfenii". Vorig jaar geplant en hij is goed aangeslagen. De stelen van vorig jaar hebben de winter overleefd en zijn nu zo'n 80 tot 100 cm hoog. Er hebben zich in het centrum van de plant ook nieuwe uitlopers gevormd, momenteel zo'n 30 cm hoog.

Probleem is dat de oorspronkelijke stelen nu zo lang en topzwaar worden dat ze om gaan vallen. Ik heb er al een steun-ring omheen gezet, maar ik merk dat een aantal echt plat naar de grond wil. Ook worden ze al minder mooi dan ze waren, in combinatie met een wit-achtige steel.

Vraag is nu of het slim is deze plant te snoeien. En zo ja tot waar? Ik zou graag willen dat het een grote, volle struik wordt, dus het liefst snoei ik voorlopig nog even helemaal niet... maar ja, wat is wijsheid?

In mijn vorige (verkeerd geplaatste) bericht gaf iemand mij het antwoord ze in het vroege voorjaar te snoeien. Maar op internet lees ik dat ze dan niet meer zullen bloeien dat jaar, en dat je ze juist aan het eind van de zomer moet snoeien... Ergo: ik snap het niet meer

Foto is van deze struik, maar helaas niet van de mijne...
Iedere hulp wordt gewaardeerd!

Groet! Jeroen.

Bloemen & Planten

zaterdag 4 juni 2011 - 13:07
JdW

JdW

Is er dan helemaal niemand die hier een antwoord op heeft? Ik zou elke tip erg waarderen!
Gr. Jeroen.
dinsdag 14 juni 2011 - 19:00
hugo

Hugo

De plant verlangt soms steun vanwege zijn zware en hoge stengels. Hoewel de uitgebloeide bloemstengels nog lang sierwaarde blijven houden. is het beter ze in de nazomer tot aan de grond af te knippen. De plant kan dan weer jonge stengels aanmaken die het volgende jaar weer zullen bloeien. Zo voorkom je ook dat de plant te hoog en te slap wordt.

groetjes
dinsdag 14 juni 2011 - 19:20
JdW

JdW

Hi Hugo!

Dankjewel voor je antwoord. Ik ben een beginneling, dus vandaar mijn misschien domme vraag:

Ik zou het fijn vinden als deze plant wat breder uitgroeit. Is het dan niet zonde om de dikkere stengels die inmiddels gevormd zijn helemaal tot de grond af te knippen? Zo blijf je toch alleen nieuw (en slap) groen houden en wordt het nooit een "stevige" struik?

Groet! Jeroen.
dinsdag 14 juni 2011 - 19:31
hugo

Hugo

die kan ninderdaad breed uitlopen omdat hij worteluitlopers maakt, als je niet snoeit zal je wel moeten steunen , aan de tweejarige stengels komen het ene jaar grijsgroene bladeren en het jaar daarop komen daarbij de bloemen

groetjes
dinsdag 14 juni 2011 - 19:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon