menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zinnias en de zelfgebouwde slakkenverschrikker

Ga naar meest recente reactie

Gieter

Gieter

Probleem in mijn tuin is dat ik veel slakken heb. Ze huizen tussen de stenen en onder de bodembedekker. Alle planten die erin staan, staan niet in groene vorm op het menu van de slakken. Nu heb ik eind voorjaar zinnia's gezaaid en die lusten de veelvraten wel. De bloemen heb ik in aardewerken potten gezaaid en eigenlijk wil ik ze in de tuin op de stenen tussen de bodembedekker zetten.

Maar ja die slakken. Dus heb ik de volgende slakkenverschrikker gebouwd. Omdat ik maar per post een foto mag zetten in de volgende post een foto van de zijkant.

Bloemen & Planten

vrijdag 29 juli 2011 - 22:12
Mandy

Mandy

Leg eens uit hoe het precies werkt??????
vrijdag 29 juli 2011 - 22:15
molleke32

Molleke32

Vertel Is dat voor naaktslakken of ook voor huisjesslakken?
vrijdag 29 juli 2011 - 22:21
Gieter

Gieter

In het houtenraampje zit een batterij van 9v aan de plus en aan de min heb ik koperdraad (van de electrokabel) gemonteerd. De plusdraad loop helemaal rondom het raampje en de mindraad eveneens. Tussen beide draden zit een tussenruimte van ongeveer 0,5 cm.

Dit raampje leg ik tussen de stenen en bloembak. De slak die omhoog kruipt langs de wand van het raampje stuit op de eerste draad. Koper onaangenaam. Als hij verder kruipt raakt het slijmerige lichaam ook de tweede draad. Nu is de stroomkring gesloten en gaat er 9volt door het waterige lijf.

Ik heb een test gedaan met een bakje witbier. Daar zijn ze dol op. Binnen een half uur waren er van alle kanten slakkenfiles ronom de steen met het raampje en het bakje bier. "Dat wordt zuipen" zei de ene slak tegen de andere. Maar helaas. Elke slak die trek in de borrel had en die het hindernis probeerde te overwinnen kreeg een optatertje. De moedigen en dorstigen proberen het meer dan 1 keer maar uiterlijk 2 pogingen en ze hebben het door en druipen af.

Bloemen & Planten

vrijdag 29 juli 2011 - 22:25
Gieter

Gieter

In de tuin zitten beide: naaktslakken en huisjesslakken. De naaktslakken zijn de echte bierdrinkers. De huisslakken houden zich vooral bezig met droog voer. De naaktslak heeft het liefst groenvoer (en bier). De zinnia's worden dus vooral door de naaktslakken belaagd. Onderstaand een foto van de tuin. Genoeg plekjes voor slakken!

Bloemen & Planten

vrijdag 29 juli 2011 - 22:28
Gieter

Gieter

Helaas lijkt het erop dat ik geen foto meer kan plaatsen. Lukt in elk geval niet. Dat had dan een foto van de zinnia''s moeten worden.

Laat iemand anders het maar op de markt brengen. Ik ben daar niet goed in. Zelfbouwen is ook veel leuker.

Bloemen & Planten

vrijdag 29 juli 2011 - 22:33
Rita1960

Rita1960

Gieter,

toch wel patent op aangevraagd hè,, goed idee..
werkt het ook om een plant bjv. een hosta.. zijn ooook erggggg geliefd bij de slakken..

vrijdag 29 juli 2011 - 22:38
Gieter

Gieter

Haha nee nog geen patent aangevraagd! Het werkt zeker als de hosta in een bak staat. In de volle grond zou je rondom de hosta een houten bordertje moeten maken van bijvoorbeeld plankjes waarop de draden en de batterij geplaatst worden. Batterij wel tegen regen beschermen. Met bijv. boterhamzakje. Plankjes moeten wel een paar centimeter de grond in anders komen de slakken eronderdoor.

De oplossing kan nog groener. Het leuke vind ik namelijk dat er geen slak dood van gaat. Voor de slak zou dat niet leuk zijn en het zou verder alleen maar vliegen aantrekken. En ik vind mijn slakken nuttige beesten. Bijna alles wat ik snoei versnipper ik en gooi ik over de bodembedekker. De slakken doen de rest. Zodra het versnipperde materiaal droogt gaan de huisjesslakken en naaktslakken hun werk doen.

Ik weet het niet zeker maar het schijnt ook nog zo te zijn dat het alcoholisme onder de slakken de laatste tijd drastisch is teruggelopen.

Maar het kan nog groener. Zie de link.
URL GEBLOKKEERD 36/5_3%20Aardappelbatterij%20Leerkracht.pdf

vrijdag 29 juli 2011 - 22:48
Gieter

Gieter

@Nikie

Al die dronken slakken... Ze zijn een gevaar op het tuinpad.
zaterdag 30 juli 2011 - 13:14
Gieter

Gieter

@parodias

Het werkt inderdaad alleen als de enige weg naar de bloemen via het raampje loopt. Dan moeten ze over de draden en dat lukt niet. Het is geen oplossing om slakken uit de tuin te krijgen maar enkel om ze te weren van planten die je niet opgegeten wilt zien.

De bovenkant van het raampje krijgt nog een overstekend afdekplaatje zodat de regen niet voor het voortijdig leegtrekken van de batterij zorgt. Overigens zijn de draden op hout gemonteerd en dat isoleert. De batterij gaat volgens mij lang mee omdat er enkel stroomverbruik is zodra een slak de twee draden met elkaar verbindt.

Zo uniek vind ik mijn uitvinding ook niet. Het is gewoon het idee achter de bekende schrikdraad. Maar dan op maat van de slak.
zondag 31 juli 2011 - 15:45
Gieter

Gieter

De opstelling met het bier was alleen om te testen of ze de hindernis konden overwinnen.
zondag 31 juli 2011 - 19:36
leo van bakel

Leo van bakel

Om mijn dahlia's en zinnia's te beschermen heb ik koperdraad om de potten gedaan . Ik heb geen verstand van elektro. Kan ik op de ene draad met een klem de plus aansluiten en de
min op de andere? Zou het dan werken.
?

Bloemen & Planten

zondag 21 mei 2017 - 12:11
Roeli

Roeli

Alleen koperdraad s toch genoeg ?
zondag 21 mei 2017 - 13:50
Tuinprins

Tuinprins

Als je daar stroom op aansluit dan electrocuteer je de Dahlia


Gegroet, de tuinprins (die ook geen verstand van stroom heeft maar wel heeft geleerd dat je niet met blote handen een schrikdraad moet aanpakken )
maandag 22 mei 2017 - 06:45
retje

Retje

Dat is een goede tip !
Ik gebruik koffiedik rond mijn planten die aangeplant zijn, daar houden ze ook niet van
En als ik ze bespeur strooi ik wat paneermeel in de buurt, s' avonds laat ga ik kijken en ja hoor ze eten zich daarvan te pletter, en zo kan ik ze wegdoen!
Of rabarberbladeren of koolblaren helpen ook! zijn ze verzot van
Ik het ook een fles lookwater staan en nog niet moeten gebruiken! Alhoewel ik vele hosta's heb
Maar het schijnt dat ook de bloemen die bij elkaar staan soms invloed hebben op de slakken want alle bloemen lusten ze niet!
Retje
donderdag 25 mei 2017 - 22:18
leo van bakel

Leo van bakel

Bedankt. Fijn, zoveel tips ineens.
vrijdag 26 mei 2017 - 09:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon