menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelken Crownbourogh

Ga naar meest recente reactie

Zeppo

Zeppo

Hoi,

Onze 2 Aronskelken staan al heel de zomer, en nu nog steeds te pronken met heel veel en hoog blinkend groene bladeren... Helaas zonder bloemen.
Ze staan in volle grond en nu vroegen we ons af of we de vele bladeren moeten weghalen naar de winter toe?
Vorig jaar deden we dat niet en hadden we tijdens de vrieskou een dikke smurrie van bladeren.
Is het de bedoeling dat je die voor de winter snoeit? Ik zou dat nogal jammer vinden wat het is zoeen mooi groen blad.

Grtjs
zaterdag 12 november 2011 - 11:37
minouke

Minouke

ik heb ook al 2 jaar geen bloemen meer, maar in een vorige topic van Corrielad raden ze aan van te bemesten.
zaterdag 12 november 2011 - 14:51
corrielat

Corrielat

Corrielad

Minoekske!!!!!!!!!!! hoelang ken je me al,

corrielat is het, foei,

Corrie, was een kleine vergissing, sorry
groetjes minOUke met ou
zaterdag 12 november 2011 - 20:58
Tuinman65

Tuinman65

Eigenlijk zijn aronskelken waterplanten. Bij ons staan die met hun pot in het filtermoeras van de vijver, dus met hun voeten in het water.
Ieder jaar hebben we bladeren van wel een halve meter lang en een massa grote bloemen.
Ik deel ze om de 2 jaren in 2 en zet ze dan in verse potgrond met 3 eetlepels triabon.
Het jaar daarop bemest ik in het voorjaar weer hetzelfde.
Eind oktober haal ik de potten uit het moeras,doe de bladeren er af, zet ze dicht bij mekaar en rondom plastiekzakken gevuld met bladeren. Bovenop ook een pak bladeren.
En zo doe ik dat al jaren met veel succes.
zaterdag 12 november 2011 - 22:53
Polplastron

Polplastron

Dat klopt; in Zuid-Afrika groeit de Zantedeschia aethiopica in drassige gebieden en bloeit hij in de winter op het moment dat het droger wordt.

In de tuin heb ik de ervaring dat ze vaak makkelijker groeien en bloeien op relatief droge (zandgrond) met een goede bemesting.
Op die manier kunnen ze gewoon blijven staan (met of zonder een afdekking tegen de vorst afhankelijk van regio tot regio).

In de vijver kan het ook, maar dan moet je ze inderdaad wat meer beschermen: ze kunnen beter tegen vorst dan tegen de combinatie van vorst en nat.
Toen ik ze nog in de vijver had, liet ik ze voor de winter naar de bodem zakken. Dat ging ook goed. Maar zoals gezegd: in drogere grond voldoen ze voor mij beter.

Maar natuurlijk wil dat niet zeggen dat mijn waarheid de enige is hé!

Groeten,

Pol
maandag 14 november 2011 - 11:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon