menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Campsis doet het plots niet meer goed

Ga naar meest recente reactie

ilse73

Ilse73

na 10 jaar een bloeiende campsis aan mijn voorgevel doet hij het dit jaar niet zo goed. Ik vermoed dat de combinatie verkeerd gesnoeid en de plotse vrieskou eind februari hem niet goed bekomen is.
Waar hij normaal weelderig groeit zijn er dit jaar veel dode stukken hout in. Mijn vraag is, moet ik deze dode stukken nu verwijderen of pas in de winter/ voorjaar ?
Ik heb 3 trosjes bloemen (normaal kan ik ze niet tellen) en enkele blaadjes vertonen ook zwarte vlekken, maar gelukkig zijn dit er niet al te veel.
Wel heeft mijn campsis al jaren last van bladluizen, elk lieveheersbeesje dat ik tegen kom zet ik er op

Heeft iemand tips hoe ik mijn campsis er opnieuw bovenop help want het doet me zeer hem in deze toestand te zien.
maandag 6 augustus 2012 - 12:12
PeterW

PeterW

Dode stukken gewoon verwijderen, komt vanzelf weer goed.
maandag 6 augustus 2012 - 13:49
ilse73

Ilse73

Dankjewel voor uw vlugge reactie, maar nog een vraagje: mag ik dat nu doen of moet ik wachten tot de sapstroom stil ligt ? Snoei ik juist tot in het dode hout, ik zou niet willen dat hij gaat bloeden .
maandag 6 augustus 2012 - 14:04
Bombycilla

Bombycilla

ze bloeden nu niet meer hoor!
Als je alleen in het dode hout knipt is het sowieso geen probleem dood hout heeft natuurlijk geen sapstroom
maandag 6 augustus 2012 - 18:15
iecee

Iecee

dood hout altijd verwijderen , in veband met schimmels en zo.
snoeien in de zomer is altijd beter want de wonden groeien beter dicht
en bloeden doen alleen maar een stuk of 5 bomen. en de rest niet.

snoeien in de winter heeft alleen een praktische reden, oa de bloeitijd maar in principe mag je alles in de zomer snoeien.

het is een plant die graag warm wil staan en dit jaar is het geen zomer voor de campsis
woensdag 8 augustus 2012 - 21:46
Bombycilla

Bombycilla

dood hout altijd verwijderen
dit klopt dus niet,als je dood hout verwijderd moet je nooit in het levende hout knippen .
maar je moet een stukje dood laten zitten,het dode hout wordt namelijk door het levende hout afgegrendeld van het dode zodat schimmels hier niet kunnen doordringen.
bij een nieuwe verwonding van het levende hout verwijder je de vergrendeling en moet de boom/struik opnieuw beginnen
dood hout is dus niet slecht voor een boom,alleen bomen die het slecht hebben maken veel dood hout.van het verwijderen worden ze niet beter
zaterdag 11 augustus 2012 - 16:08
iecee

Iecee

ik denk dat dat niet klopt
een wonde van een plant sluit zichzelf af en op dood hout komen ziekten
als je in gezond hout snoeit komt er geen dood uiteinde maar een afgesloten uiteinde,
het is een plant , in de natuur wordt een boom/heester gesnoeid doordat een beest ervan eet en zo, dus hij is erop voorzien om zijn wondes zelf af te sluiten en dode materie wordt afgebroken door schimmels en zwammen enz.
kijk maar eens goed naar een genoeide plek, daar zit geen dood hout, als je goed gesnoeid hebt tenminste.
zaterdag 11 augustus 2012 - 17:55
Bombycilla

Bombycilla

ik kan nu wel een heel relaas op gaan zetten,maar na 20 jaar boomverzorging en nu boomcontrole denk ik er toch anders over,en de meeste boomverzorgers met mij
zaterdag 11 augustus 2012 - 20:47
deHaan

DeHaan

Ik ga met Bombycilla mee.
zaterdag 11 augustus 2012 - 21:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon