menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onbekende plant

Ga naar meest recente reactie

Roxan

Roxan

Op ons terras stond al een paar jaar een bloempot waar enkel potgrond in zat, niets anders....we hadden er dus NIETS in geplant....
die stond daar enkele jaren zo.....2 jaar geleden begon er in de lente plots blaadjes uit te komen
en het werd een mooie plant die dus uit het niets kwam....kan iemand me zeggen wat voor een plant dit is ? volgens mijn zus is het onkruid, wat is de naam hiervan ?
waarschijnlijk is die daar door een paar rondvliegende zaadjes met de wind gekomen...
we zijn er best blij mee, want vinden het mooi.

Ps : de grote bladeren rechts zijn van een andere plant

Groetjes,
Roxan

Bloemen & Planten

maandag 3 september 2012 - 19:42
mona

Mona

Dat is precies "moer". Ik weet niet of dit de officiële naam is maar dat is een onkruid waar de konijnen gek van zijn.
maandag 3 september 2012 - 21:07
mona

Mona

Ook wel vogelmoer genoemd.
maandag 3 september 2012 - 21:09
Filoe

Filoe

Kippen houden er ook van. Er komen nog witte kleine bloempjes op, als je het lang genoeg laat staan. Het is wel degelijk onkruid.
maandag 3 september 2012 - 21:55
Roxan

Roxan

Hallo Mona en Filoe, hartelijk dank voor jullie reactie...
Ben naar foto's op internet gaan zoeken en inderdaad, Vogelmoer (Vogelmuur ?) gelijkt sterk op de plant op ons terras, hij staat er dus al een paar jaar maar ik heb nog nooit witte bloempjes gezien.
Spookachtig vind ik wel dat hij uit het niets is gekomen, dat is op zich niet zo ongewoon, zaadjes vliegen rond met de wind, maar naast die plant staat een andere pot waar ook NIETS in groeide, we hadden er ook enkel potgrond in gedaan...in 2008 kochten we konijntjes, super schattig, die zijn helaas na een paar maanden aan myxomatose overleden door een te vroeg inspuiting voor die ziekte..we hebben hun laatste hooi en eten vermengt onder de potgrond van de andere plant als herinnering, de pot je dus niet op de foto kan zien maar wel er naast staat, daar groeit ondertussen ook onkruid in, paardenbloem, niet mooi, maar we kunnen het niet over ons hart krijgen de wortel te verwijderen, we laten het elk jaar een tijdje groeien tot de bladeren lelijk worden, en dan knippen we het af.
En nu kom ik dus teweten, dankzij jullie, dat die andere plant lekkere voeding is voor konijntjes...raar, zeer raar...
Ondertussen hebben we reeds andere konijntjes, die zijn nu 4 jaar oud, ik durf de plant toch niet zo goed aan hen te geven, zou ik het risceren ?

Groetjes uit Antwerpen
Roxan

Bloemen & Planten

dinsdag 4 september 2012 - 12:04
mona

Mona

Dat is idd een straf toeval!

Ik vind het trouwens wel schrikken wat er met je konijntjes gebeurd is. Wist niet dat dat kon... Dan ent je ze al eens in en dan komen ze er nog door aan hun einde. En dat is trouwens nog een "lelijke" ziekte ook!

Ivm de moer voederen aan je nijnen: daar kan je echt niets mis mee doen. Waar je wel op moet letten is dat je ze niet te veel geeft want omdat het zo'n sappig plantje is kan het diarree veroorzaken. En als het de eerste keer is als ze het eten dan moet je zeker weinig geven.
Dus heel erg rustig aan opbouwen en zeker niet mee overdrijven, en ze zullen er gek van zijn!
woensdag 5 september 2012 - 20:21
mona

Mona

Je hebt trouwens 2 heel mooie nijnen!
woensdag 5 september 2012 - 20:23
Roxan

Roxan

Ja Mona, het kan zeker, we hebben veel verdriet gehad om het verlies van onze vorige nijntjes, ze waren super mooi en lief, en nog zo klein. De vorige dierenarts had de fout gemaakt dwars door de huid te injecteren ipv onderhuids, ze waren nog veel te klein om ingeënt te worden, maar wij waren leken, het was de eerste keer dat we konijntjes hadden. Lisabelleke (het wit konijntje) woog 300 gr. en Snuffeltje (het bruin-wit konijntje) woog 400 gr. Onze nieuwe dierenarts had ons gezegd dat de andere dierenarts dus 2 fouten had gemaakt, ze waren té jong en de inenting mocht niet dwars door de huid. Onze huidige konijntjes durven we niet laten inenten, ze mogen niet buiten, zijn bang dat een besmette mug en gaat stuken, en we hebben speciaal voor hen overal vliegenraam (hor) laten plaatsen...komt goed uit, nu hebben wij ook geen last meer van muggenbeten en gezoem tijdens onze slaap...

Nogmaals veel dank voor de tip, we zullen zeer voorzichtig zijn met het geven van de blaadjes, héél af en toe maar als extraatje

Groetjes uit Antwerpen

Roxan

Ps : op de foto Lisabelleke en Snuffeltje, onze overleden nijntjes

Bloemen & Planten

donderdag 6 september 2012 - 19:33
Roxan

Roxan

Oei, wat heb ik daar voor Chinees geschreven
zijn bang dat een besmette mug "en gaat stuken"
Ik bedoel hiermee
zijn bang dat een besmette mug "hen gaat steken"
maar dat had je vast en zeker wel begrepen
donderdag 6 september 2012 - 19:39
mona

Mona

Schrijnend is dat. En vooral omdat je vertrouwen hoort te hebben in je DA en spijtig genoeg heb ik ook al een paar keer moeten vaststellen dat dat niet altijd met rede is (ik heb een hele beestenboel, dan maak je al weleens wat mee jammer genoeg... ). Het waren trouwens super schattige beestjes, je nijntjes.
Ik heb gisteren ook één van mijn konijntjes moeten laten inslapen. Ik ging ermee naar de DA omdat ze een abces onder haar bek had en bleek dat heel haar mond vol etter zat van slechte tanden. Ik ben er nog altijd het hart van in...

Maar ik zal er niet verder over uitwijden, we zitten hier tenslotte op een planten forum.
donderdag 6 september 2012 - 20:10
Roxan

Roxan

Vind het zeer erg wat er is gebeurd met je konijntje, ik begrijp zeer goed dat het pijn doet, en voel met je mee, maar als het beestje zoveel abcessen had moet het ook voor haar/hem zeer pijnlijk zijn geweest, dan is het mogelijk beter zo, toch wel erg dat men die diertjes zo snel moet laten inslapen, dat men geen oplossing vind voor bepaalde ziektes...

Enfin, het is hier inderdaad een "Planten-forum" en daarom heb ik nog een vraag...
ik ben zeer bang van spinnen, stilaan gaan we naar de herfst, ik woon op het 8e verdiep, op de gelijkvloers bestaan de hagen uit klimop, daar zitten veel spinnen. Regelmatig komen ze tot op ons terras, mijn vraag is, zijn er planten waar spinnen een hekel aan hebben, die ik dan op mijn terras kan plaatsen, net zoals bepaalde planten muggen zouden afschrikken...?

Groetjes
Roxan
dinsdag 11 september 2012 - 14:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 3? (beveiligingscontrole) *