menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Romneya coulteri of boompapaver

Ga naar meest recente reactie

jolly

Jolly

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zou graag willen weten waarom mijn 3 jarige romneya nog steeds niet bloeit. Hij is ong. 1.50m, staat naast een evenhoge hortensia. De plant ziet er wel frisgroen en gezond uit en krijgt veel middagzon. Ik heb m toen gekocht als klein plantje bij kwekerij Bastin, maar ik zie ze niet meer in hun collectie. Elk jaar kijk ik smachtend er naar uit of ik knoppen zie.
maandag 11 februari 2013 - 20:20
bryofan

Bryofan

als hij groeit is het goed, en zal hij binnenkort wel knoppen krijgen
maandag 11 februari 2013 - 20:22
jolly

Jolly

Bedankt voor je reactieBryofan. Ik word wel ongeduldig na 3 jaar hoor.
maandag 11 februari 2013 - 20:41
Plantadvies
maandag 11 februari 2013 - 20:50
Marei

Marei

Het warmste plekje in de tuin moet voor de Romneya zijn, maar toch slaat de plant soms slecht of helemaal niet aan. Dat 'ie bij je is gegroeid is dus al een goed teken.

Ook vraagt de Romneya om vruchtbare, goed afwaterende grond en het enige wat je nu nog kunt doen is wachten.....Wij horen wel van tuiniers die jaren op bloei hebben moeten wachten en vaak begon het dan met een enkele bloem.

Wij dekten de Romneya in de eerste winters wel altijd zorgvuldig af. Nu doen we dat niet meer want, eenmaal goed aangeslagen kan de Romneya behoorlijk woekeren. Wij zijn altijd blij als 'ie 's winters een beetje invriest.

Over de bloei hebben wij nooit te klagen gehad. Wij hebben hem in 2000 geplant en alle jaren daarna heeft 'ie gebloeid. We hopen voor je dat 'ie dit jaar gaat bloeien want het is een beauty en een echte blikvanger in je tuin.
Mocht het niet zo zijn: moed houden en hem vooral LATEN STAAN!

Bloemen & Planten

maandag 11 februari 2013 - 21:07
hanninkj

Hanninkj

Een kennis van mij had ook problemen met de bloei van de mooie Romneya. Ik adviseerde hem om mest 10:30:20 te geven. Hij had de volgende jaren zeer goede resultaten.

Ton
maandag 11 februari 2013 - 21:28
jolly

Jolly

Deze tip ga ik zeker toepassen dit jaar. Het zou heel mooi zijn als het werkt. Bedankt Ton.
maandag 11 februari 2013 - 21:53
jolly

Jolly

Plantadvies en Marei ook bedankt voor jullie reactie. Ik heb ook de link gelezen en bekeken. De bloemen zien er echt prachtig uit.
maandag 11 februari 2013 - 21:58
Linde33

Linde33

Sinds enkele jaren op zoek naar deze plant. Ooit heb ik de plant in bloei gezien bij kwekerij Bastin maar was op dat moment niet in de collectie voor de verkoop. Als iemand een plantje over heeft zou ik er erg blij mee zijn.
Linde.
dinsdag 12 februari 2013 - 15:18
Marei

Marei

Kwekerij De Hessenhof in Ede, waar onze plant ook vandaan komt, heeft hem nog steeds in de catalogus staan; is meestal snel uitverkocht.
Het vermeerderen van deze plant is ook heel erg moeilijk. Als je al aan een plant kunt komen is het heel verstandig deze uitsluitend in het voorjaar te planten, zodat de Romneya nog een heel seizoen de tijd heeft om zich v
dinsdag 12 februari 2013 - 15:51
annis

Annis

Linde ik zie dat je van Limburg bent kwekerij Kasteel Amstenrade heeft hem meestal in voorraad maar is altijd beter om vooraf te bellen. Ik weet dat Roger Bastin een pracht exemplaar van de Romneya heeft gehad en een tal van uitlopers aan dezelfde plant maar deze is hem helaas voor twee jaar terug totaal bevroren en niets meer van opgekomen. Misschien dat hij hem daarom niet meer in het assortiment heeft. Zelf heb ik van iemand een bewortelde stek gekregen maar of deze het gaat redden moet ik even afwachten.
groet Annis
dinsdag 12 februari 2013 - 17:31
hanninkj

Hanninkj

Mark Bulk heeft deze in de collectie. Ik heb ze pas bij hem gezien.

Ton
dinsdag 12 februari 2013 - 18:54
Linde33

Linde33

Bedankt voor jullie tips. Ik zal het komende plantseizoen informeren bij kwekerij kasteel Amstenrade. Vaak positieve berichten over gehoord en gelezen maar ben er nog nooit geweest hoewel het hier in Limburg is. Mark Bulk was me onbekend maar ik heb de website bezocht.
Groeten Linde.
dinsdag 12 februari 2013 - 21:44
sophora

Sophora

Ik heb sinds 2001 een Romneya staan. Hij woekert lustig maar heeft elk jaar maar een bloem of vijf. Hij staat wel in gedeeltelijke schaduw. Elk jaar probeer ik wortelstokken te nemen om hem op een zonniger plaats te zetten. Spijtig genoeg sterven die altijd af, zelfs al zijn ze beworteld.
Misschien eens een heel dikke kluit uitsteken??? Zou dat lukken?
sophora
woensdag 13 februari 2013 - 13:46
Marei

Marei

Vijf bloemen is natuurlijk wel heel erg weinig. De Romneya vraagt een zonnige plaats en als 'ie bij je woekert kun je het altijd proberen om een groot stuk plant zo diep mogelijk uit te graven en op een zonnige plaats te herplanten. Je moet dat wel vroeg in het seizoen doen, zodra de scheuten boven de grond komen. Maak een ruim plantgat en meng de tuingrond met compost, veel bladaarde en, als je kleigrond hebt ook zand toevoegen.
Succes!
Marei
woensdag 13 februari 2013 - 17:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).