menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Identificatie van een jonge boom

Ga naar meest recente reactie

joachimknoops

Joachimknoops

kan iemand helpen met de boom te herkennen

merci alvast

Bloemen & Planten

maandag 27 april 2015 - 19:52
RdB

RdB

Met wat foto's van het geheel, het blad en de knoppen komen we meestal een heel eind, (en eventueel waar de boom staat, zeker als dat niet in de omgeving is)

Ruud
maandag 27 april 2015 - 20:40
joachimknoops
maandag 27 april 2015 - 22:30
peter2

Peter2

Mmmmmm...,zo ene heb ik nog nooit gezien..
dinsdag 28 april 2015 - 16:07
joachimknoops

Joachimknoops

voila nu komen foto's wel Door
iemand die deze herkent

Bloemen & Planten

vrijdag 1 mei 2015 - 10:12
Driez

Driez

Fraxinus excelsior lijkt me?
vrijdag 1 mei 2015 - 10:54
joachimknoops

Joachimknoops

Dries bedankt

Dus een gewone Es

Gezien de locastie zeer dicht bij afscheiding zou ik hem enkel willen laten staan als ik hem kort kan houden. Is het mogelijke om de Es tot een 3, 4 meter te beperken?

Zijn de wortels erg opstuwend? Met andere woorden gaat de boom mijn tegels en omheining vernielen?

mvg
vrijdag 1 mei 2015 - 21:54
iecee

Iecee

Ga eens naar een es kijken in het wild , dan weet je het antwoord al.
een es is absoluut geen tuinboom ,deze wordt veel te groot en groeit razendsnel en je gaat daar gegarandeerd spijt van krijgen.

een es is een laan of parkboom en in een klein tuintje krijg je hem nooit maar weg ook niet als je hem snoeit over 10 jaar betaal je je blauw om hem weg te doen en mag je weer opnieuw beginnen met een klein boompje.

mijn raad is hem wegdoen en er een traagroeiende kleine boom te zetten waar je de rest van de tijd dat je daar woont plezier van hebt. en waar je buren geen last van hebben, ook heel belangrijk
er zijn geschikte bomen genoeg maar dit moet je eigenlijk zorgvuldig afwegen.

overigens is het verboden om een hoogstamboom zo dicht bij de schutting te zetten
zaterdag 2 mei 2015 - 07:59
Driez

Driez

Je kan die goed houden als knot-es. Maar je gaat idd wel last krijgen van de wortels na enkele jaren, en de stam verdikt ook natuurlijk. En strikt gezien mag dat niet zo dicht bij de perceelgrens.
't Is maar waar je naar op zoek bent hé.
Experimenteel tuinier dat ik ben, zou ik hem langs dat muurtje leiden. Essen zijn nogal flexibel
Zelf laat ik mijn es-zaailingen twee tot drie jaar staan (als ze mooi kaarsrecht groeien), en dan gebruik ik het hout als bonenstaak.
zaterdag 2 mei 2015 - 10:47
iecee

Iecee

maar dan nog, tuinieren is vooruit kijken en niet een jaar maar tientallen jaren. ik heb al erg veel fouten gemaakt bomen te dicht gezet of zaailingen laten staan of onderhouds,on,vriendelijke bomen geplant want ik had veel plek
ik heb er al veel om moeten doen , en er moeten er nog weg want op den duur heb je geen licht meer, het is droog onder een boom zodat je planten geen water meer krijgen
en niet te vergeten het water wordt onbetaalbaar , sommige bomen drinken wel 800 liter per dag.

en nu 2 hernia's verder , een versleten schouder ,een niewe heup, van de ladder gevallen ,60 plusser kan veel minder bv mijn knotwilgen knotten , mjn kettingzaag aantrekken
bomen rooien , zagen en snoeihout hakselen

en zit ik met een tuin vol bomen die zo schattig waren en en een boom laten rooien kost minstens 500 euro want dat zijn dure mannen.

zondag 3 mei 2015 - 11:06
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 5? (beveiligingscontrole) *