Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Als je het hebt over Cyclamen hederifolium en Cyclamen coum, kun je jezelf de moeite besparen. Als ze het goed doen, vind je ieder jaar in de winter volop zaailingen onder de moederplanten. Je hoeft die dus niet zelf te zaaien. Als je die zaailingen oppot heb je op twee tot drie jaar bloeiende planten.
Beste resultaat met tamelijk vers zaad. Zaailingen geven na 3-4 jaar de eerste bloemen.
Maar zoals WiPe hierboven al zei, zaaien winterharde cyclamen zich ook goed uit. De zaden worden verspreid door mieren. Als je goed kijkt zie je op onderstaande foto 2 jarige zaailingen van Cyclamen hederifolium die groeien bij de stam van een beuk.
Ik heb dat verhaal van die verspreiding doom mieren ook al wel gelezen. I de praktijk vindt je zaailingen toch vooral vlak onder de moederplanten. Ik heb in de praktijk nog nooit zaailingen gevonden op een plek waar geen andere cyclamen stonden. Nooit pakweg een of twee meter verderop. Ik wil het niet ontkennen, maar kan het zeker niet bevestigen.
Aan het zaad van cyclamen zit een goedje dat er door de mieren vanaf wordt gehaald. Ze doen dit meestal in de buurt van de moederplant. Hetzelfde gebeurt bij het zaad van Trilliums. Zaailingen hiervan vind je ook altijd in de buurt van de moederplant.