Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
ik had bamboe, volgens verkoper zou die niet woekeren, vader plantte toch "om z'n vijverwater te filteren" nu 20 jaar later, ben ik al 10 jaar bezig om de bamboe uit te roeien, als in kuip zou kunnen, dan wel, anders , nooit nog bamboe voor mij
Ik heb een Fargesie soort, geen probleem. Vormt mooie ronde kluiten. Deze is al verschillende keren gedeeld want mijn dochters wilden dat natuurlijk ook.
Geen probleem, de ene heeft ondertussen een prachtige haag ermee gemaakt ook door telkens te delen en de andere een windscherm op haar terras, wel in een grote pot.
Een grote pot met een gat op 10cm van de bodem op de zijkant want een bamboe zuipt water, ook in de winter als het niet vriest moet de genoeg te drinken hebben.
Maar googel eens op internet en neem daar ook de nodige informatie.
Wij hebben vorig jaar Fargesia Rufa in potten op het terras geplant. De grootste pot is ong. 1 meter op 1 meter; de andere zelfs nog wat kleiner. Voorlopig doen ze het uitstekend, ondanks de droge zomer van afgelopen jaar. Wel regelmatig water geven, want bamboe heeft nood aan veel water: zeker in potten. Deze zomer bijna dagelijks een emmer water gegeven. Mits de nodige zorg is het een uitstekende terrasplant in pot.
Beste,
ik wil graag bamboe op mijn dakterras (fargesia rufa), als scheiding met mijn buren. Ik wil graag bloembakken bestellen hiervoor met volgende buitenmaten: Hoogte: 60cm, Lengte 80cm, Breedte: 25cm. Ik vermoed dat de binnenmaat breedte 22,5cm zal zijn. Is dit voldoende breed voor de bamboe, als je weet dat ie wel een diepte van 60cm heeft en lengte van 80cm?
Alvast bedankt voor jullie advies!
Mvg,
Lieselot De Vos
Beste Hans,
bedankt voor uw antwoord. Bedoel je dat 60cm hoogte van bak niet diep genoeg is? Ik zou de fargesia graag 'kort houden' tot 1m75 ongeveer (dus geen 2 tot 3m); kan dat? als dat kan, dan had ik gedacht dat 60cm hoogte voor de wortels meer dan genoeg is? Ik was vooral bang van de breedte 25cm, maar dacht ok ze hebben een lengte van 80cm en een diepte van 60cm dus zou wel moeten lukken. Zou je me nog even iets meer duiding kunnen geven zodat ik zeker weet of ik de bakken al dan niet mag bestellen?
Alvast merci!
Iemand misschien een idee voor een leuke plant/boom/struik die als soort haag kan dienen, in bloembakken van L80xB25xH60cm die buiten kan blijven staan in de winter en zijn blaadjes niet verliest, rond 1m60-1m80 wordt (of hoger en we kunnen die knippen), in volle zon (en wind) kan staan op een dakterras. Ik dacht aan fargesia rufa, maar de bloembakken zijn wellicht te klein, dus op zoek naar andere alternatieven. Enige tips aub?