Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Dit staat tussen verschillende planten in de tuin van mijn ouders. Wat is het? Het kruipt ondergronds verder.
Rondom planten kan ik het met een stuk wortel uitsteken maar tussen de daglelies kan ik natuurlijk niet tot bij de wortel en beperk ik mij tot het aftrekken van de steeltjes met blad.
Kan ik nog iets anders doen?
- is een van de meest gevreesde onkruidsoorten , elk stukje wortel dat in de grond blijft zitten
groeit uit tot een nieuwe plant. Dus zoveel mogelijk blijven verwijderen ......
- is ook een heel bijzonder geneeskruid !
Lino , als je op google zevenblad ingeeft kan je nog veel informatie lezen
Alle blaadjes aanstippen met een kwastje met roundup, dan trekt het vergif naar de wortel toe,net zolang herhalen ,totdat het nergens meer uitkomt,nooit uittrekken,hoe meer je uittrekt hoe meer er weer uitkomt),maar tel er op dat je dan maanden verder bent,maar niet de moed opgeven.
De gunstigste tijd ervoor is het voorjaar,als het weer warmer is nu niet,daar de blaadjes droog moeten zijn en de eerste uren er niet op mag regenen.
Zo heb ik het vorig jaar gedaan en met succes,er is dit jaar niks meer uitgekomen!
We hadden hier in de tuin massaal veel zevenblad. Dat is hier vrij snel weggeraakt door het uit te trekken. Je moet er wel voor zorgen dat je de wortels zo veel mogelijk uit trekt. aangezien de perken in de voortuin compleet overwoekerd waren betekende dat we amper 2 a 3 m² op een namiddag konden vrij maken van zevenblad. Nadien komt dat terug. Niet heel erg, maar het komt terug. Dan moet je het opnieuw uitwieden met zo veel mogelijk wortels; Dat gaat vrij snel, het grootste deel van de wortels is dan al afgestorven. De volgende keren kun je dan gewoon met een schoffel het opschietende zevenblad afkappen. Je mag niet opgeven voor het zevenblad niet meer uitschiet. Maar dan ben je er echt wel definitief vanaf.
Eigenlijk i dat alleen de eerste keer erg arbeidsintensief. nadien gaat dat vrij vlot en na een paar keer ben je daar echt wel vanaf. Naar mijn ervaring is zevenblad erg overroepen. En voor je gaat denken dat onze voortuin erg klein is, niet dus.
Het zal zeker terug uitschieten. Maar minder sterk dan voordien. Het is echter de zak om het nadien nog een paar keer weg te halen, tot het definitief weg blijft. In de praktijk is dat veel sneller dan je op basis van zijn reputatie zou verwachten....
'k Vind ook dat het probleem overroepen is. Mijn ervaring (droge zandgrond) komt overeen met die van WiPe: een keer grondig wieden, dan gewoon regelmatig wieden samen met wat je nog als onkruid beschouwt. Na een tijdje is het gewoon weg.
Als je het in bloem laat komen (vind ik best mooi), best afknippen voor de zaden rijp zijn.
Als je er niet met round-up tegenaan bent gegaan kan je het ook opeten. Want de reden dat het hier zo weelderig groeit danken we aan de romeinen die hun troepen van voedsel wilden voorzien.
Zie o.a. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/100686-de-geneeskracht-van-zevenblad.html Daar vind je ook wat recepten. En als je 'zevenblad recepten' ingeeft in je favoriete webbrowser vind je er nog meer.
'k Heb het zelf nog niet gekookt gegeten, maar jonge blaadjes in een slaatje vind ik heerlijk.
In zandgrond zal je ze misschien makkelijker met wortel en al kunnen verwijderen.
Ik heb ze hier op leemgrond 3 jaar na mekaar willen uithalen en elk jaar had ik er meer en meer.
Het enige dat geholpen heeft is aanstippen met roundup.
En ook op de vette kleigrond die wij hier hebben ,lukt het niet om die planten milieuvriendelijk te verwijderen. Ik heb het , na zo'n 40 jaar opgegeven en geniet nu maar van de mooie bloemen.
Hier op lichte kleigrond werkt het handmatig verwijderen ook goed, tenminste als je een heel stuk grond radicaal leeghaalt en dan minstens een groeiseizoen goed bijhoudt. Meteen weer volplanten is geen goed idee, zeker niet met bodembedekkers, want dan nestelt het zich tussen de wortels en kom je er nooit meer definitief vanaf.