menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spinnen in buxus

Ga naar meest recente reactie

rafaelharm18

Rafaelharm18

Ik zie dit rood achtige beestje van 4 a 5 mm groot, klimmen door het spinrag heen die ze gelegd hebben in de buxus die vooral in de zon staan. Wat kan je hiertegen doen?

Bloemen & Planten

woensdag 24 maart 2021 - 13:28
rafaelharm18

Rafaelharm18

Nog een foto

Bloemen & Planten

woensdag 24 maart 2021 - 13:29
rafaelharm18

Rafaelharm18

Het fijne spinrag die in de buxus zit.

Bloemen & Planten

woensdag 24 maart 2021 - 13:30
leerling

Leerling

Even rustig nadenken.

Dat rode spinnetje weeft zijn webben over je buxus, omdat het zo aan eten wil komen. Wat het daar kan vangen zijn andere diertjes die geïnteresseert zijn in jouw buxus. Dat spinnetje helpt dus jouw buxus beschermen tegen belagers. Het is jouw bondgenoot.

Waarom wil je daar dan wat tegen doen?
donderdag 25 maart 2021 - 00:13
rafaelharm18

Rafaelharm18

Ik vraag het omdat het er uit ziet alsof het een plaag kan worden. 4 van de 7 buxus bollen zitten de spinnen namelijk in.
donderdag 25 maart 2021 - 08:28
leerling

Leerling

Is geen enkel probleem.

Dat spinnetje zelf heeft jouw buxus niet op zijn menu staan. Voor zover ik weet is er tot nog toe nog maar 1 spinnetje gevonden dat planten eet en dat leeft in Costa Rica: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/eerste-herbivore-spin-ontdekt/
De enige reden waarom dat spinnetje zijn webben maakt in jouw buxus, is omdat het daar genoeg eten vindt. En dat eten bestaat uit andere beestjes die veel minder welkom zijn.

Spinnen zijn jagers. Eén jager vangt veel prooien. Als je de spinnen zou weghalen, doe je hun prooien een groot plezier en als er geen andere belagers zijn, kan het zijn dat je pas echt met een plaag zit.
Als die spinnetjes daar geen eten meer vinden, verdwijnen ze daar vanzelf weer.

Alvast even meegeven dat buxus op heel veel plaatsen last heeft van de buxusmot (Cydalima perspectalis), van schimmels als Cylindrocladium buxicoli en Volutella buxi en soms ook van de spintmijt Eurytetranychus buxi.
Buxus wordt daarom meer en meer gerooid en vervangen door andere planten.
Mochten jouw planten ook in de problemen komen, weet dan dat dit spinnetje niet de oorzaak is.
zaterdag 27 maart 2021 - 23:01
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 4? (beveiligingscontrole) *