menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasvervanger

Ga naar meest recente reactie

Penelope

Penelope

Beste Forum,

Ik ben op zoek naar een grasvervanger voor onze tuintje gericht op het zuidwesten (iets wat meer bijtjes en insectjes trekt). Maaien liefst ook niet (tuin schaar hebben we wel). We zaten te kijken naar een bloemenweide concept (zaden), maar die groeien nog best wel hoog lijkt het (>60cm).

We hoeven er niet op te lopen behalve dan de paar keer per jaar dat we bij de haag, enige heesters of klimplanten moeten om ze te snoeien. Hoewel ik niet kan uitlsuiten dat kinderen er ooit op zullen lopen...

Dit is de eerste keer dat ik wat post op dit forum, dus laat het me weten als ik het niet helemaal goed verwoordt.

Met vriendelijke groet,
Penelope
maandag 29 maart 2021 - 13:56
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Interessant topic, zal ik zeker volgen! Ik heb dit voorjaar ook 65m2 van mijn gazon omgespit om er een bloemen'zee' van te maken, 5 soorten mengelingen (bijen-cottage-vlinder), 30tal dahlias, cosmea, leeuwenbekjes, viooltjes, zonnebloemen, gladiolen, begonia, lelies en nog wat andere bloembollen. Het grootste deel is al voorgezaaid binnen, klaar om binnenkort uit te planten. Is een 'border' van 3-4m breed geworden, ik ga er toch een informeel 'pad' in houden zodat ik de dahlia's en cosmea wat kan onderhouden, dode bloemen eruit voor meer bloei.

Hoe groot is dat stuk van jou? Hoe breed ook, zodat je onderhoud kan doen?

Onderhoudsvrij is wel een illusie, ik heb al bloemenweides gezien die volledig mislukt zijn. Mijn buur had ook een stuk van 20m2 ongeveer afgedekt met een doek, alles dood, dan zijn mengeling 'ingezaaid' en uiteindelijk werd het een veld onkruid met een paar bloemen in...

ook 'bloemenweides' aangelegd door tuinmannen die er het eerste jaar mooi uitzagen, maar in het tweede ook vol onkruid stonden...

Ik ben wel fan van de 'meadows' die zo gepromoot worden in tuinprogramma's, maar onderhoudsvrij? De natuur komt altijd terug...

Onderhoudsvrij lijken mij die klassieke lange grassen die ze massaal in voortuinen planten met wat bollen tussen, 1 keer per jaar terugsnoeien en voor de rest verstikt het gras al het onkruid...vaak met worteldoek. Maar of je daar blij en vrolijk van wordt...
maandag 29 maart 2021 - 14:41
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Als ik erover nadenk, een vaste planten border met voorjaars bloembollen tussen zou nog het beste zijn. Dan heb je veel bloemen, je kan het nog onderhouden door te wieden voor het seizoen. Eens in de groei zullen ze de meeste onkruiden verdringen. Wel goed mesten etc. zodat ze sterk worden. Op termijn worden ze ook groter en groter tot je minder en minder moet wieden...

Je kan ook lage vaste planten pakken, bodembedekkers. Wel geen vinca minor, mijn tuin staat er vol van, is nog erger dan onkruid. Dat is ook mijn haat-liefde verhouding met die bodembedekkers, ze verdringen het onkruid omdat ze zelf nog erger groeien dan onkruid...

Succes, ik ben benieuwd!
maandag 29 maart 2021 - 14:49
Penelope

Penelope

Hi Droge_zandgrond,

Dank voor je reactie. Van mij hoeft het niet onderhouds vrij hoor Ik heb alleen geen maaimachine daarom dat ik het vermelde, wel een grote heggenschaar. Het gaat om een klein stukje van rond de 15 vierkante meter. Dat trouwens voornamelijk zandgrond is.

Ik had iets in gedachte van madeliefjes en boterbloempjes? Ik zal ook even kijken naar bodembedekkers, maar ik schat dat deze met mijn vrij droge zandgrond niet geschikt zullen zijn.

Dank!

maandag 29 maart 2021 - 15:31
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ik heb ook droge zandgrond, op zich kan je er lavendel zetten en allerlei "alpines", die vinca minor groeit hier echt als onkruid...
maandag 29 maart 2021 - 20:10
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 1? (beveiligingscontrole) *