menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wat woekerd hier?

Ga naar meest recente reactie

PeedeBee

PeedeBee

Hallo, weet iemand wat hier in mijn grasveldje aan het woekeren is? En! ....wat ik er tegen kan doen. Dank!

Bloemen & Planten

zaterdag 3 september 2022 - 15:54
Tuinprins

Tuinprins

Graag een foto van boven het blad nemen. Deze is te veraf.
zaterdag 3 september 2022 - 18:03
PeedeBee

Tekst aangepast

PeedeBee

Deze plantjes hebben soms horizontale verbindingen

Bloemen & Planten

zaterdag 3 september 2022 - 19:19
PeedeBee

PeedeBee

Wortelen nog niet heel diep.

Bloemen & Planten

zaterdag 3 september 2022 - 19:23
Louisa S

Louisa S

https://wroeten.nl/tuin/speenkruid/
Het zou wel eens speenkruid kunnen zijn
zaterdag 3 september 2022 - 21:41
Louisa S

Louisa S

Het zouden ook wel madeliefjes kunnen zijn : https://www.mijntuin.org/articles/bellis-perennis-madeliefje
zaterdag 3 september 2022 - 22:02
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Speenkruid zit in deze periode van het jaar ondergronds.

'k Moest aan veldsla denken, maar madeliefje is inderdaad waarschijnlijker.

Je hoeft daar helemaal niets aan te doen. Gewoon van genieten wanneer ze in bloem komen.
zaterdag 3 september 2022 - 22:05
PeedeBee

PeedeBee

Het is inderdaad de madelief die mijn grasveldje aan het overnemen is.

Bloemen & Planten

zondag 4 september 2022 - 15:33
Louisa S

Louisa S

Oké PeedeBee , geniet er van
zondag 4 september 2022 - 18:13
PeedeBee

Tekst aangepast

PeedeBee

Ik dank jullie voor je inbreng. Nu moet ik nog zien wat ik moet doen om het madeliefje een beetje af te remmen. Er blijft straks geen gras meer over.
zondag 4 september 2022 - 19:10
Peterplant

Peterplant

De ene helft van de tuiniers juicht tegenwoordig de komst van allerlei wilde planten in het gazon toe, de andere helft heeft liever een gazon waar alleen grassen in groeien.
Aan het soort wilde plant in je gazon kun je vaak herkennen wat er aan de hand is.
Klaver is bijvoorbeeld een indicatie dat er weinig stikstof in de grond zit. Madeliefjes wijzen meestal op een verdichte toplaag vaak in combinatie met een algehele voedingsachterstand.
zondag 4 september 2022 - 20:04
Henk-Willem

Henk-Willem

Het mooie is dat die indicatorplanten er juist vaak zijn om het probleem op termijn op te lossen. Zoals klaver dat stikstof bindt en na afsterven de grond daarmee verrijkt.
zondag 4 september 2022 - 20:13
leerling

Leerling

Aan het soort wilde plant in je gazon kun je vaak herkennen wat er aan de hand is.
Klaver is bijvoorbeeld een indicatie dat er weinig stikstof in de grond zit.
Je komt zo'n uitspraken wel meer tegen, maar ik vind nergens wetenschappelijke artikels die dat bevestigen. https://www.ecopedia.be/planten/witte-klaver geeft zelfs aan dat Trifolium repens (de witte klaver die dikwijls in gazons opduikt) typisch groeit in "matig stikstofrijke bodem / stikstofrijke bodem".

Het mooie is dat die indicatorplanten er juist vaak zijn om het probleem op termijn op te lossen. Zoals klaver dat stikstof bindt en na afsterven de grond daarmee verrijkt.

Misschien klopt dat als je klaver onderspit (als groenbemeseter). Ik denk dat dit het eerste jaar is dat klaver hier (door de droogte) spontaan afgestorven is.

Als jullie referenties naar wetenschappelijke artikels hebben, dan lees ik ze graag.
zondag 4 september 2022 - 21:53
Peterplant

Peterplant

Hallo Leerling
Tuinieren is geen wetenschappelijk vak. Er hoeven niet altijd maar wetenschappelijke bewijzen zijn voor dingen die in de natuur gebeuren.
Als je als boer elke dag met een trekker de zelfde route door je weiland rijdt, krijg je op een gegeven moment een spoor waar het gras minder goed groeit omdat de grond daar verdicht is.
Op die verdichte grond gaan planten groeien die daar wel tegen kunnen, zoals madeliefje, paardebloem, weegbree en varkensgras. Daar is nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en toch is het zo. Diezelfde planten zullen het in niet verdichte grond ook best doen.
Klaver kan goed tegen stikstofarme grond omdat deze vlinderbloemige samenwerkt met stikstofbindende bacteriën .
Klaver groeit ook goed op stikstofrijke grond. Maar waar gazongras niet meer wil groeien omdat de grond te weinig stikstof bevat, kan klaver nog wel vooruit.
Dit soort planten wordt dan ook indicatorplanten genoemd.
Ze geven dus een indicatie van de omstandigheden.
maandag 5 september 2022 - 13:32
leerling

Leerling

Indicatorplanten bestaan, maar er wordt heel wat onzin over beweerd.

Klaver kan je bv. moeilijk een indicatorplant noemen voor stikstofarme grond als die een voorkeur blijkt te hebben voor (matig) stikstofrijke bodems. Klaver zal ook niet weggeconcureerd worden door gras wanneer er "genoeg" stikstof in de bodem zit.

Gelukkig is er heel wat wetenschappelijk onderzoek naar wat er allemaal in en rond een tuin gebeurt. "Alle zwanen zijn wit" klinkt nl. heel aannemelijk voor iemand die nog nooit een zwarte zwaan gezien heeft.
maandag 5 september 2022 - 21:01
Peterplant

Peterplant

Grappig dat je jezelf leerling noemt maar niets wilt aannemen.
Je kunt overal aan blijven twijfelen en kunt bij alles tegenargumenten naar voren brengen.
Klaver groeit prima op stikstofrijke grond , maar weet zich ook staande te houden op stikstofarme grond. Klaver heeft dus geen voorkeur voor stikstofarme grond.
Gazongras groeit zeer goed op stikstofrijke grond en minder goed op stikstofarme grond. Als klaver er dan wel wil groeien is dat een indicatie dat de grond wel eens stikstofarm zou kunnen zijn. Meer niet en ook niet minder.
maandag 5 september 2022 - 21:22
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik leer graag bij en kritisch zijn hoort daar bij. Daarom dat ik ook vroeg naar wetenschappelijke referenties.

Verder speel ik liever op de bal dan op de man.
maandag 5 september 2022 - 22:12
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 1? (beveiligingscontrole) *