menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Monstera gaat dood?

Ga naar meest recente reactie

stephan93

Tekst aangepast

Stephan93

Goedemiddag allemaal,

Ik ben nu zo'n 4 jaar in het bezit van een Monstera. En heb nooit echt problemen gehad. Echter nu sinds een aantal maanden beginnen er gele/bruine vlekken op de bladeren te komen (zie foto). Ook is er twee maanden geleden 1 blad helemaal geel geworden.

Nu weet ik dat dit symptomen kunnen zijn van te veel/weinig water. Ik geef in de winter zo'n eens per 1,5/2 weken water, laat vaak de waterindicator een paar dagen droog staan voor ik weer water geef. In de zomer geef ik zo'n eens per week water, en geef daarnaast dan ook nog wat voeding.

Vorig jaar heb ik hem eens omgepot, maar dat is volgens mij goed gegaan, aangezien er nadien nog twee nieuwe bladeren bij kwamen.

In de zomer krijgt hij vaak wel last van luizen, maar dat bestrijd ik dan vaak effectief met een natuurlijk middeltje en bevochtig ik de bladeren goed.

Maar nu weet ik dus niet wat er mis is met mijn plant, en ben bang dat hij dit niet overleefd.

Kan iemand mij helpen?

Bloemen & Planten

donderdag 29 februari 2024 - 13:37
Carib

Carib

Er kan van alles mis zijn, wat op afstand natuurlijk niet te zien is. Zelf vind ik 1 keer per 2 weken water geven, zeker voor een plant met groot blad, veel te weinig.
Alle kamerplanten krijgen hier iedere week water.De enige uitzondering is wat mij betreft de cactus. De hoeveelheid die ze krijgen is per plant natuurlijk verschillend en ze staan uiteraard allemaal in een pot met een afvoergat. Sommige planten krijgen zelfs 2 keer per week een kleine hoeveelheid water. Ook staan mijn planten in groepen bij elkaar.
Als je planten iedere zomer luizen krijgen, dan is dat echt wel een teken dat ze het niet naar hun zin hebben. Staat de plant niet te donker of te zonnig? Is de lucht erg droog? Allemaal zaken om naar te kijken.
donderdag 29 februari 2024 - 16:04
PeterC

PeterC

Mijn dochter heeft ook zo een monstera. Die groeide snel uit tot een grote weelderige plant.
Maar vorig weekend heeft ze hem meegebracht naar hier. De plant ziet er niet uit. Eigenlijk was er geen enkel blad nog in goede conditie. Ze weet niet wat eraan te doen en dus daarom naar hier gebracht.
Onderaan zijn er 2 nieuwe bladeren op komst en mijn vrouw heeft besloten het grootste deel van de plant radicaal te verwijderen. Hij is nu nog een 20-tal cm hoog. Afwachten of dat goed komt.
donderdag 29 februari 2024 - 20:09
stephan93

Tekst aangepast

Stephan93

Dank voor jullie reacties!

@ Carib:
Ik snap inderdaad dat het van veel factoren afhangt.
Licht: Ik denk niet dat dit het probleem is, dit is namelijk hetzelfde over de laatste 3 jaren. (zie foto: plant staat zo'n 2 meter van het raam, krijgt volgens mij een goede hoeveelheid licht).
Luchtvochtigheid: Ik ben wel de afgelopen paar maanden de plant wat vaker gaan besproeien omdat ik een nieuwe plantenspuit had.
Temperatuur: Het is hier deze winter/herfst wel een paar graden warmer dan afgelopen jaar (toen deed ik de verwarming ivm prijzen nauwelijks aan).
Water: Ik geef dus elke 1,5/2 weken water, laat het een paar dagen uitdrogen tussendoor. Ik heb wel eens met een sateprikker helemaal tot onderin geprikt, dan was de hele prikker helemaal schoon behalve helemaal onderin (daarin is het dan waarschijnlijk nog wat vochtig).

Wat betreft de luizen, die komen inderdaad elke zomer terug. Mijn vermoeden hier is dat dit inderdaad komt door een lage luchtvochtigheid.

Nu kwam ik onderstaand filmpje tegen, waar deze vrouw aan het begin mijn probleem beschrijft. Ze geeft aan dat het komt door schommelingen in luchtvochtigheid.
www.youtube.com/watch?v=3nOxyq12lYY

Wat ik nu denk is: OF het komt door schommelingen in luchtvochtigheid doordat ik plant vaker besproei
OF ik geeft te weinig water in vergelijking tot vorig jaar (omdat het nu warmer is bij mij thuis).
OF beide natuurljk

Graag hoor ik of jullie nog aanvullende ideeën hebben.

Bloemen & Planten

zaterdag 2 maart 2024 - 10:31
stephan93

Stephan93

Update, bij inspectie zojuist zie ik dat er een nieuwe knop/blad aan lijkt te komen.

Ik vind dit wel vreemd, ik dacht dat planten alleen bladeren maakte als ze zich goed voelde.

Iemand een idee?

Bloemen & Planten

zaterdag 2 maart 2024 - 10:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon