menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is bio spuitzwavel DCM schadelijk voor honden?

Ivo 267

Ivo 267

Ik wil een laagstam perenboompje in mijn kleine tuin besproeien met bio spuitzwavel van DCM tegen schurft, waar het vorig jaar last van had. In de tuin loopt ook mijn hondje, en dat gaat al eens plassen tegen de stam, in de omtrek van het boompje dus.
Mijn vraag : is bio spuitzwavel DCM schadelijk voor honden, of niet?
zaterdag 13 april 2024 - 10:52
Tuinprins

Tuinprins

Ben je bang dat je hondje spontaan in brand vliegt als die tegen de stam plast?

Ik zie niet zo snel wat spuiten met zwavel voor gevaar oplevert voor je hondje.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 april 2024 - 18:09
Ivo 267

Tekst aangepast

Ivo 267

Hallo Tuinprins,
Begrijp niet uw lacherige vraag over het in brand vliegen van het hondje?
Wat ik bedoel is het volgende. Op de bijsluiter van de spuitzwavel staat dat ik de bladeren moet bespuiten tot ze afdruipen. Daardoor valt er veel water met spuitzwavel onder de boom waar hondje loopt. Regelmatig eet dat gras als er iets op zijn maag ligt. Het zou dus kunnen dat het spuitzwavel binnenkrijgt daardoor, of dat er wat aan de pootjes blijft kleven nadat het daar heeft gelopen in het gras, en die daarna aflikt.
Dit bijvoorbeeld vond ik op internet, en is toch niet om mee te lachen:
https://www.bing.com/search?q=zwavel+giftig+voor+dieren&FORM=SBRS03&showconv=1
Volgende tekst:
"Dieren variëren in hun gevoeligheid voor zwavel, maar sommige zijn bijzonder kwetsbaar. Hier zijn enkele dieren die gevoelig zijn voor zwavelvergiftiging:

Honden: Honden zijn vatbaar voor zwavelvergiftiging, zelfs bij blootstelling aan kleine hoeveelheden. Het kan schade aanrichten aan hun zenuwstelsel en hersenen.
Katten: Katten zijn ook gevoelig voor zwavel. Het kan hun gezondheid negatief beïnvloeden, vooral als ze er direct mee in contact komen."


Daarom vraag: is spuitzwavel schadelijk/giftig voor honden?

Groetjes
zondag 14 april 2024 - 09:55
Tuinprins

Tuinprins

Als je gaat zoeken op internet kom je de verschrikkelijkste horroverhalen tegen. Zoek maar eens op tandarts en tandpijn ...

Je hebt helemaal geen duidelijke bronvermelding gegeven bij je citaat. Is dat van een slecht vertaalde Amerikaanse website? Onafhankelijke website? Wordt met zwavel bijvoorbeeld zwavelzuur bedoeld?

Spuitzwavel is tamelijk sterk verdunde zwavel. Niet te vergelijken met pure zwavel.

Als je over je hondje inzit: geen spuitzwavel gebruiken.

Andere mogelijkheid: direct na het spuiten met spuitzwavel het gebied onder de boom waar spuitzwavel op gekomen goed beregenen met de waterslang zodat de spuitzwavel de grond intrekt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 april 2024 - 17:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon